Berätta om er ponny/häst!

Klubbisen

Trådstartare
Berätta om er ponny häst! Det kan vara egen häst, fodehäst, sköthäst eller medryttarhäst! Jag ska berätta om min ponny Lucia!

Namn:Lundahagens Lucia
Ålder: Tretton år
Färg: Musblack
Ras: Connemara/Islandshäst
Temprement: Lite het men väldigt snäll och omtänksam!
Har haft henne: I ett halvår!
Lyckligaste minnet: När vi åkte ner till skåne för att hämta henne. Vi hade åkt i sex och en halv timme när vi såg stallet! Vi lastade henne och sedan bar det av hem!
Gjorde nyss med henne: Red ut med henne!
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Berättar om en av mina, den jag har haft längst !

Namn:
Fangio aka Fagge
Ålder:
24 år
Färg:
Fux
Ras:
Halvblod
Temprement:
Lugn och snäll gammal man men han har sina dagar då han bara är 4 istället för 24
Har haft honom:
Sedan den 22 Februari 2008
Lyckligaste minnet:
Första gången när vi tävla tornerspel och var 2 poäng från att vinna över min förebild ! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Kim's Violetmoon
Ålder: 11 år
Färg: Svart med vit stjärna ? :P
Ras: Varmblod :)
Temprement: Skiftar lätt i tempramentet men när man lärt känna henne är hon nog världens goaste och omtänksammaste häst.
Har haft henne: 1 år :)
Lyckligaste minnet: Har supermånga! Men nog det beslutet när jag bestämde mig för att behålla henne i sista sekund.
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Onyx
Ålder: 1 år
Färg: Skimmel född svart
Ras: Halvblod
Temprement: blyg & känslig
Har haft honom: 2 månader
Lyckligaste minnet: När papperna skrevs på
Gjorde nyss med honom: Släppte i hagen

Namn: Bengtsson
Ålder: 6 år
Färg: Rödskäck
Ras: Shetlandsponny
Temprement: Envis och lugn
Har haft honom: 2 år i augusti
Lyckligaste minnet: När vi satte enkla byten på töm
Gjorde nyss med honom: Mös i hagen hos fodervärden
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Jag har en ponny på foder
Namn: Bengtsson
Ålder: 6 år
Färg: Rödskäck
Ras: Shetlandsponny
Temprement: Envis och lugn
Har haft honom: 1 år i augusti
Lyckligaste minnet: När jag fick sitta bredvid en sovande Bengtsson i hagen är ett av de bästa.
Gjorde nyss med honom: Kliade honom i pannan och myste i boxen

Och en ponny som är min egna
Namn: Wiktor
Ålder: 13 år
Färg: Svartskäck
Ras: A-ponny av Shetlandsponnytyp
Temprement: Envis och tålig
Har haft honom: 7 år i september
Lyckligaste minnet: Har massor! Men när han stod i stallgången med en stor röd sidenbandsrosett runt halsen och ett Grattiskort samt när han blev friskförklarad från fången är nog bland de bästa.
Gjorde nyss med honom: Kliade honom i pannan och myste i boxen.
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Lillan
Ålder: 6
Färg: Svart & vit
Ras: Shettis/ islandshäst
Temprement: Både pigg och lugn, som en perfekt äldre ponny men fortfarand så ung att rida :)
Har haft henne: 1 år, inte min helt egna...
Lyckligaste minnet: Varje gång jag åkt av...
Gjorde nyss med henne: Tränade hennes galopp...
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Sir William Scoop
Ålder: 13
Färg: brun, svart man och svans. (mer gyllenbrun på sommarn)
Ras: varmblodstravare
Temprement: Lugn och snäll, kan busa till och se spöken, men det är sällsynt:-)
Har haft honom: sen oktober 2005, dvs snart 8 år.
Lyckligaste minnet: när jag hämtade honom, ledde in honom i transporten och visste att "HAN ÄR MIN" :-)
Gjorde nyss med honom: har varit utlånad i 1,5 år, men han kommer hem igen denna månad :heart
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn:Lucky Star
Ålder: 2001 (12år)
Färg: Mörkbrun, stjärn och vit kota ena bak.
Ras: Knabstrupper/Varmblodstravare
Temprement: Godmodig, snäll, finns fart om man ber om det. Vill jobba!
Har haft henne: Sen hon var 2, så i 10 år snart.
Lyckligaste minnet: Alla dagar är fyllda med minnen, men allra bäst var när vi konstaterade att hon skulle klara sej från fången och jag skulle kunna ha henne hos mej i många år till..
Gjorde nyss med henne: Satte på flughuvan och gav henne den obligatoriska pussen på mulen..

Namn: Pippi
Ålder: 1995 (18år)
Färg: Tigrerad, men fuxfärgade prickar.
Ras: Knabstrupper
Temperament: Genomsnäll, men har en räv bakom ena örat.
Har haft henne: Sedan förra våren, så lite över ett år.
Lyckligaste minnet: Första gnäggningen och den största hästpuss jag någonsin fått.. Att se henne frisk, glad och lycklig busa runt i hagen.
Gjorde nyss med henne: Satte på flughuvan och kliade lite i manen.

Mvh Domino_s
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn:
Stanzer
Ålder:
Fjorton
Färg:
Isabell/Ljusfux
Ras:
Haflinger
Temprement:
Busig och envis, men väldigt snäll och glad :)
Har haft den:
I lite mer än 4 år
Lyckligaste minnet:
Oj, svårt! Finns många, men kanske när han slet sig och galopperade upp för gödselstacken. Inte lyckligt i sig, men sådana händelser påminner mig hur mycket jag älskar honom och hans konstiga ideer :love:
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Sally Deluxe
Ålder: 10 år
Färg: Svart
Ras: Westfale
Temperament: Pigg och gramåt. Snäll och burdus.
Har haft henne: 7 månader
Lyckligaste minnet: När hon leker i hagen som om hon va 10 månader gammal inte 10 år
Gjorde nyss med henne: Borstade och gjorde vid henne efter Pay and ride idag. Delade några baby morotspåsar från donken tillsammans.
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Dunder
Ålder: 2 år
Färg: Brun med 1 vit helstrumpa, 1 vit helstrumpa upp i has, genomgående bläs med vit underläpp som går upp en del under huvudet, vit krona, vita fläckar vid has samt några virvlar.
Ras: Welsh kat. C
Temprement: Snäll, busig, mysig av sig men med glimten i ögat. Lite envis är han också.
Har haft honom: Snart 1 månad.
Lyckligaste minnet: Dels när jag hämtade honom men det kändes mer när jag ropade på honom i hagen och han för första gången gick och mötte mig, och när han söker min uppmärksamhet och vill att jag ska mysa med honom.
Gjorde nyss med honom: Gav honom mat utanför hagen i sin hink och borstade honom och myste lite innan jag åkte igen.
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Kl.
Får väl berätta om "min" älskade häst :). Är medryttare på henne.

Namn: Stolplyckans Nora
Ålder: 4
Färg: musblack
Ras: Norsk fjordhäst
Temperament: Snäll, social och väldigt lugn dam. Älskar att hitta på saker och att mysa. Hon är ganska då lätt lärd i det mesta. Är inte direkt rädd för något. Ibland kan.åsnan komma fram och hon blir lite envis men är lätt att övertala :). Hon är pigg och framåt med egen motor men blir väldigt sällan stark. Lyssnat bra i ridningen.
Har haft henne: Jag har tagit hand om henne i snart 3 år. I början red jag dock mest hennes mamma men höll på med henne mer och mer efter ett tag.
Lyckligaste minnet: Ja du, det är många :). Men det som kom upp först var våran första galopp uppsuttet. Hon var så snäll och duktig! Inga dumheter och hade en super skön galopp att sitta på :).
Gjorde nyss med henne: myste i hagen för typ två veckor sen. Är skadad så kan inte åka till henne så ofta :(
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: DeeDoo
Ålder: Tio
Färg: Mörkbrun/vit. Skäck
Ras: Irish cob/Tinker
Temprement: Lungn, finner sig i det mesta.
Har haft honom: Sedan 28/12 2012.
Lyckligaste minnet: När vi kommer i på en okänd stig i skogen, som inte använts på flera år. Och han lyssnar på varje kommando och vänder trots sin storlek riktigt smidigt.
Gjorde nyss med honom: Insett att han antagligen extra knäcker som fotomodel. Ställer upp sig för alla som tar fram en kamera när de passerar hagen. Det är honom eller hagkompisen de fotar.

Vi har en ny bekanskap men allt känns bara så rätt. Något jag kände på mig när jag satt upp första gången.
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Andvari "Andi" fra Rödli
Ålder: 17
Färg: fux med flax
Ras: Islandshäst
Temprement: Enveten, mycket egen vilja men supersnäll, gentleman, klok
Har haft honom: 9 år
Lyckligaste minnet: När vi hämtade honom i Danmark och vi stod o betade gräs på en liten gräsplätt i hamnen mittemmellan alla lastbilar! Hela familjen satt på höbalar o åt glass o MIN EGNA häst brevid :love:
Gjorde nyss med: Badade med schampo igår i strålande solsken o 27grader värme! (tränade Dressyr i torsdags)

Namn: Kveikja fra Egevaenget
Ålder: 10
Färg: Musblack
Ras: Islandshäst
Temprement: Vaken, pigg o glad, bekväm, gudasnäll, alltid till lags, vill vara med
Har haft henne: 10 år, sedan hon föddes
Lyckligaste minnet: Har så många minnen så jag kan inte sätta fingret på något som var bäst.
Gjorde nyss med: Badades igår (tränade Dressyr i torsdags)


Namn: Snöggur från Vargsätter
Ålder: 17
Färg: Svart
Ras: Islandshäst
Temprement: Pigg, Envis som synden, älskar att springa fort, supersnäll i hantering!
Har haft honom: 5 år
Lyckligaste minnet: Har heller inget specifikt, men man är lycklig på honom när han drar järnet i ökad tölt o allt är så lätt och det känns som om man flyger!
Gjorde nyss med: Longerade i fredags

Namn: Meyja från Rinna
Ålder: 2 år
Färg: Ljusbrunblack
Ras: Islandshäst
Temprement: Pigg o glad, osäker, vänlig
Har haft henne: sen hon föddes!
Lyckligaste minnet: När hon nös ut fostervatten i ansiktet på mig 4h gammal!
Gjorde nyss med: Lekte med henne i hagen idag, hoppa o bocka o busa


Namn: Rá från W-gård
Ålder: 2 år
Färg: Rödbrun
Ras: Islandshäst
Temprement: Självsäker, självständig, framåt, pigg o glad
Har haft henne: 1 år
Lyckligaste minnet: När hon sökte stöd o trygghet hos mig i transporten när vi hämtade henne. Hon gömde huvudet i min famn! (Jag satt i transporten med henne, vi hade bara 15min hem)
Gjorde nyss med: Lekte med henne oxå i hagen idag!
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Calinka
Ålder: 18 år
Färg: Svart
Ras: Varmblodiug travare
Temperament: Pigg för det mesta, lite seg på ridbanan.
Har haft henne: Vi har känt varandra hela hennes liv, men jag köpte henne när hon var 5,5 år.
Lyckligaste minnet: Vet inte, finns så många, bland annat när hon galopperade till mig i hagen som unghäst bara jag visslade. Hon har blivit mycket bättre än vad jag någonsin kunde drömma om och lärt mig massor.
Gjorde nyss med henne: Klappade henne i pannan. :love:

Namn: Black Pepper
Ålder: 7 år
Färg: Svartskimmel
Ras: Rocky Mountain Horse
Temperament: Egentligen den slöaste av mina hästar, men taggar lätt till på vind eller öppna ytor. Enormt känslig för ryttarens tankar.
Har haft honom: 1½ år
Lyckligaste minnet: Kanske senast jag red honom och han fattade en underbar, kort galopp uppför en liten backe, fast jag egentligen inte hade tänkt det. Han visste vad jag ville, men inte riktigt vågade be om. (Pga gravid matte)
Gjorde nyss med honom: Tömkörde.

Namn: Percy
Ålder: 4 år
Färg: Silvergulbrun
Ras: Rocky Mountain Horse
Temperament: Pigg, framåt, känslig, men väldigt cool. Skulle kunna gå i timmar (men det är hon för ung för).
Har haft henne: 1½ år
Lyckligaste minnet: Största smilet var i alla fall när jag galopperade henne första gången - WOW vilken galopp!
Gjorde nyss med henne: Släppte ut och sa åt henne att inte se så ledsen ut över att hon inte fick jobba denna gång (Hon står mest på vila då hon beräknas föla om dryga månaden).

Namn: Bunny
Ålder: 4 år
Färg: Silversvart
Ras: Rocky Mountain Horse
Temperament: Pigg, inte lika känslig som övriga men stencool.
Har haft henne: Sedan slutet av augusti
Lyckligaste minnet: Häftigast var i alla fall att sitta upp på henne för första gången, inriden 8 månader tidigare på en knapp månad och det var som att komma hem att landa på hennes rygg. Dessutom gick hon fram i terrängen som hon aldrig gjort annat.
Gjorde nyss med henne: Klappade och myste - hon vill börja jobba igen hon med.(Men nu har hon en fölis - Tea).

Namn: Tea
Ålder: ca 1 månad
Färg: Svart eller svartskimmel, ännu okänt
Ras: Rocky Mountain Horse
Temperament: Verkar vara en cool och trevlig tjej. Svårt att säga så mycket mer ännu.
Har haft henne: Sedan hon föddes, Bunny är hennes mamma.
Lyckligaste minnet: Babymys
Gjorde nyss med henne: Provade grimman.
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Belle
Ålder: 19 år
Färg: Skimmel
Ras: Arab
Temperament: Snäll, pigg, lugn, känslig och omhändertagande
Har haft henne:14 år
Lyckligaste minnet: När vi kom 2:a på Arabriks i Vetlanda 2001, med samma slutpoäng som 1:an
Gjorde nyss med henne: Släppte på sommarbete!

Namn: Brynseion Bleddian
Ålder: 7 år
Färg: Svart
Ras: Welsh cob
Temperament: Snäll, Känslig och envis
Har haft honom: 1½ år
Lyckligaste minnet: När jag insåg att han verkligen var MIN!
Gjorde nyss med honom: Pussade på mulen
 
Sv: Berätta om er ponny/häst!

Namn: Wild n' Windy
Ålder: född 04
Färg: Brunskimmel
Ras: Korsning mellan engelsk fullblod och ponny
Temprament: Snäll och för det mesta rätt cool, men har en underlig rädsla för pinnar, stockar, stenar och andra natursaker. Man kan komma lugnt och fint på någon skogsväg och så helt plötsligt tvärnitar hon eller flyger en meter åt sidan för att hon fått syn på en hästätande stubbe :p Hon kan vara lite "bufflig" men menar inget illa, man får vara tydlig bara. Dock gäller det att be på rätt sätt, försöker man pressa eller tvinga henne blir hon förbannad och då är man ganska rökt... Älskar att hoppa och hoppar som en tiger, det roligaste hon vet tror jag!
Har haft henne: Ungefär ett år
Lyckligaste minnet: Hm, har nog inget speciellt så än. Men vi har haft flertalet riktigt bra träningar och en massa härliga långritter, plus härligt gos i stallet.
Gjorde nyss med henne: Hade dressyrträning i lördags som nog var hennes bästa pass hittills, gick klockren galopp i form i båda varven :)


Namn: My Littely
Ålder: Född runt 1995
Färg: Brunskäck med mycket vitt
Ras: Okänd, korsningsponny av shetlandstyp
Temprament: En "chihuahua-ponny", spelar stor och tuff men är egentligen rätt osäker. Hon är väldigt arbetsvillig, vill vara med, aktiveras. Hon blir väldigt frustrerad och utåtagerande innan hon förstår vad hon ska göra, och är dessutom väldigt envis, men när man väl vinner över henne går hon som en klocka. Lite reserverad mot främlingar men världens goaste och mammig mot mig som hon känner.
Har haft henne: ett par år
Lyckligaste minnet: Första körturen var så häftig, jag hade aldrig åkt häst och vagn förr och hade kämpat i månader med att köra in henne. Så som sagt, första gången jag faktiskt kunde sitta i vagnen var superhäftigt!
Gjorde nyss med henne: Hade myskväll häromdagen, stod lääänge och borstade och flätade, hon älskar det :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp