Beräkna stallhyra

Cilva

Trådstartare
Jag funderar lite på att eventuellt hyra ut en stallplats i vinter då jag bara kommer att ha två hästar och tre på många sätt är enklare att ha. Jag har kommit så långt att jag räknat ut kostnaderna för en plats (1600kr) men har jättesvårt att beräkna vad slitage kan kosta. Foder, el, vatten och sådant är enkelt att räkna ut men slitaget är inget som jag någonsin har noterat vad det kostar. Jag har bara köpt det jag behöver när jag behöver det så att säga. Hur har ni andra tänkt kring det?
 
Räknat på vad jag investerat de senaste åren och slagit ut det på antal år? Eller funderat över vad som kan tänkas vara ökat slitage på, investering för detta och avskrivningstid för investeringen.

Att räkna på vad jag gjort och lagt ut de senaste åren känns svårt, det har jag ingen aning om ärligt talat. Kanske jag skulle kunna räkna ut lite på en höft vad saker kostar och slå ut det på år/månad helt enkelt. Vad skulle det kunna bli ökat slitage på? Jag har aldrig haft hyresgäst och har knappt varit en heller. Råkar hyresgästens häst vara en bäver så kan det kanske gå åt lite mer stolp och sådant.

Ju mer jag räknar inser jag att jag skulle ha rätt mycket pengar över om jag inte hade häst :D Och ändå kommer jag troligtvis billigt undan tack vare egen skog (som blir till bland annat brädor att bygga av), snickarkunnig sambo och sådant. Det kan mycket väl vara så att när jag räknat ut stallhyran så blir det alldeles för dyrt så ingen är intresserad.
 
Parkering, väg, hårdgjorda ytor. Hagar (behöver du investera för att undvika lera?). Boxväggar, stolpar, grindar. Det är väl de tyngsta posterna jag tänker mig.

Särskilt parkering för andras bilar brukar kosta en del att göra vid, något inte många tänker på förrän de som stallägare står och svär över lervällningen som var en hållbar parkering tidigare.
 
Parkering, väg, hårdgjorda ytor. Hagar (behöver du investera för att undvika lera?). Boxväggar, stolpar, grindar. Det är väl de tyngsta posterna jag tänker mig.

Särskilt parkering för andras bilar brukar kosta en del att göra vid, något inte många tänker på förrän de som stallägare står och svär över lervällningen som var en hållbar parkering tidigare.

Det du räknar upp finns redan. Det som möjligtvis kan komma till är att plogningen på vintern behöver vara lite mer noggrann men är hyresgästen beredd på att gå tjugo meter extra är det inget problem. Plats för eventuella vagnar och liknande skulle kunna vara en kostnad men där tror jag nog att jag hellre skulle begränsa platsen till ett hästdraget fordon i taget. Eftersom det är frågan om lösdrift tänker jag mig att slitaget på boxväggarna kommer att vara väldigt litet då boxar helt enkelt inte används så mycket. Lösdriftens väggar kan ju dock få ta lite stryk. Det lutar åt att det blir så dyr stallhyra att ingen är intresserad men värt ett försök med annons är det nog ändå.
 
Just parkeringsbiten var faktiskt något två av stallhållarna såg som den största posten, eftersom de hade varit tvingade att hårdgöra på nytt efter att inackordering kört upp underlaget. Det blir ju väldigt dyrt med maskiner och material, att hårdgöra på nytt.

Samma sak med insläpp och fodringsytor i hagar, stor kostnad att hårdgöra.

Jag tycker absolut du ska ta ut en rimlig kostnad för uppställning, så roligt är det ju inte att sponsra andras hästhållning.
 
Det lutar åt att det blir så dyr stallhyra att ingen är intresserad men värt ett försök med annons är det nog ändå.

Se bara till att du inte går ner i hyra under det du minst räknat på.

För även om det kanske känns som att det är bättre att få in några kronor än inga alls så är det i detta läge bättre med inga pengar in!
Och, underskatta inte din egen insats i tid, tid är pengar. :up:
 
Och när det kommer till slitage så skriv in att utöver stallhyra där slitage ingår så tillkommer kostnader för det hästen "förstör".

Att t ex en hink eller annat går åt under ett år är att räkna med men vi hade en inhyrd häst som manglade hinkar och den kostnaden blev ganska dyr till slut.
Det finns hästar som är försiktiga och sen som denna som kan bli mkt dyr att ha inhyrd.
 
Just parkeringsbiten var faktiskt något två av stallhållarna såg som den största posten, eftersom de hade varit tvingade att hårdgöra på nytt efter att inackordering kört upp underlaget. Det blir ju väldigt dyrt med maskiner och material, att hårdgöra på nytt.

Samma sak med insläpp och fodringsytor i hagar, stor kostnad att hårdgöra.

Jag tycker absolut du ska ta ut en rimlig kostnad för uppställning, så roligt är det ju inte att sponsra andras hästhållning.

Ja parkering är nog en sådan sak som man inte tänker på förrän efteråt. Som tur är är min stallparkering naturligt väldigt "bra" så insatsen för att ordna till den har inte varit enorm och så håller den för relativt flitigt traktor, lastbils och grävmaskinskörande. Parkeringen vid huset är det värre med men eventuell hyresgäst får ju parkera vid stallet. Jag tror inte att jag kommer att behöva hårdföra mer i hagen (annat är eventuellt normalt underhåll) eftersom jag haft tre hästar så länge och det här då är frågan om att fortsätta att ha tre och inte gå ner till två. Alltså borde slitaget på marken inte öka.

Här sponsras ingen! Men det är svårt att räkna på det här med kostnader som inte syns så tydligt som exempelvis hö och spån.
 
Se bara till att du inte går ner i hyra under det du minst räknat på.

För även om det kanske känns som att det är bättre att få in några kronor än inga alls så är det i detta läge bättre med inga pengar in!
Och, underskatta inte din egen insats i tid, tid är pengar. :up:

Nej jag kommer inte att betala för någon annans häst så att säga. Däremot är det jättesvårt att veta vad det normala slitaget kan kosta (i nuläget ingår det i den allmänna konkursen). Min tanke med att hyra ut är inte för att få in pengar (missförstå mig rätt, det ska inte kosta mig något heller) utan mer för att hästarna har det bättre om de är tre istället för två. Och så kanske jag kan få lite sällskap ibland samt någon att ringa in om jag vill åka bort eller liknande.

Jag har diskuterat lite med andra som hyr ut platser här omkring och de ligger på ca 2500-3500 (beroende på vad som finns på plats och vad som ingår). Nu funderar jag lite i banor om den faktiska kostnaden + 100 för slitage + 200 för arbetet + moms. Det ger strax över 2000 kr i månadskostnad. Då har jag räknat högt på foderkostnaden. Tar jag samma året runt så bör det generera en liten buffert under sommaren (hästarna på bete) alternativt att hyresgästen har eget bete och då kan jag i stället kanske göra hö på det som inte betas samt att slitaget då inte finns. Eget arbete är jättesvårt att värdera, min lösdrift är ordnad så att den inte ska vara särskilt arbetskrävande, och 200kr per månad känns som pyttelite. Samtidigt är det ändå en början.
 
Nu funderar jag lite i banor om den faktiska kostnaden + 100 för slitage + 200 för arbetet + moms. Det ger strax över 2000 kr i månadskostnad.

Eget arbete är jättesvårt att värdera, min lösdrift är ordnad så att den inte ska vara särskilt arbetskrävande, och 200kr per månad känns som pyttelite.

200:-/månad i eget arbete är pyttelite, mindre än 8 kr/dag.
Vi har haft en del inhysingar och det du verkligen ska tänka på är att vara mkt tydlig i kontraktet om vad som ingår i hyran och vad som inte ingår. Så tydlig att det inte går att misstolka.

Och egen tid blir alltid mer än man tänkt sej, se till att värdera den högt för ingen annan kan värdera din tid åt dej.;)
Jag kände att jag blev sur på mej själv när jag insåg att min tid inte var viktig för en som hyrde in sej för att; "Du har ju egna hästar och ska ändå vara i stallet så om du mockar några boxar till gör väl inget...." :meh: Det var ju jag själv som varit otydlig så jag kände att jag fick skylla mej själv. :banghead:

Jag önskar dej lycka till och hoppas att du hittar en trevlig hyresgäst. :)
 
200:-/månad i eget arbete är pyttelite, mindre än 8 kr/dag.
Vi har haft en del inhysingar och det du verkligen ska tänka på är att vara mkt tydlig i kontraktet om vad som ingår i hyran och vad som inte ingår. Så tydlig att det inte går att misstolka.

Och egen tid blir alltid mer än man tänkt sej, se till att värdera den högt för ingen annan kan värdera din tid åt dej.;)
Jag kände att jag blev sur på mej själv när jag insåg att min tid inte var viktig för en som hyrde in sej för att; "Du har ju egna hästar och ska ändå vara i stallet så om du mockar några boxar till gör väl inget...." :meh: Det var ju jag själv som varit otydlig så jag kände att jag fick skylla mej själv. :banghead:

Jag önskar dej lycka till och hoppas att du hittar en trevlig hyresgäst. :)

Ja, det är pyttelite. Det är dock inte särskilt mycket jag tänkt göra så att säga (i kostnaden för höet ingår dessutom att jag hämtar hem det vilket egentligen är det största arbetet). Ska det vara helinackordering så vill jag givetvis ha mer betalt. Samtidigt känner jag att jag måste börja någonstans, i och med mitt läge tror jag att det blir en balansgång mellan att ta betalt och att faktiskt ha en hyresgäst. Jag tänker lite som så att eftersom jag aldrig haft någon hyresgäst så finns det inget rykte att luta sig och kostnaden emot. Alltså måste det skapas först och om jag har hög hyra i början är jag rädd att ingen ens provar. Jag vill minnas att jag hittat förslag på stallhyreskontakt som jag tänkte använda och modifiera efter aktuell situation här, jag tror dock att det är lätt att missa någon detalj som sedan visar sig vara mycket viktig.
 
Jag vill minnas att jag hittat förslag på stallhyreskontakt som jag tänkte använda och modifiera efter aktuell situation här, jag tror dock att det är lätt att missa någon detalj som sedan visar sig vara mycket viktig.

Du måste vara noga med att hyra ut med "rätt" kontrakt. :idea:
Vi hade uppstallningsavtal då vi hört att ett avtal om boxhyra kan ge hyresgästen besittningsrätt.. Det finns säkert någon här som kan förklara det bättre än mej. ;)

Jag vet bara att det är extremt viktigt att få det rätt från början så inte hyresgästen från helvetet kan bosätta sej för alltid i ditt stall. :meh:
 
Du måste vara noga med att hyra ut med "rätt" kontrakt. :idea:
Vi hade uppstallningsavtal då vi hört att ett avtal om boxhyra kan ge hyresgästen besittningsrätt.. Det finns säkert någon här som kan förklara det bättre än mej. ;)

Jag vet bara att det är extremt viktigt att få det rätt från början så inte hyresgästen från helvetet kan bosätta sej för alltid i ditt stall. :meh:

Jag tror att det har att göra med om man hyr ut en specifik box (då blir det som att hyra en lokal och till sist blir det tal om besittningsrätt) eller en box i aktuellt stall. Här blir det ju tal om en plats i lösdrift och ingen box alls (annat än eventuellt behov av sjukbox). Det kontrakt jag tittat på var utformat av LRF om jag inte minns fel och det borde ju var någorlunda rätt och riktigt. Ju mer jag funderar på det här desto mer avskräckt blir jag, samtidigt som jag tror att fördelarna med rätt hyresgäst överväger nackdelarna :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 804
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 919
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 976
Senast: Inte_Ung
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Vänder mig nu till er som har erfarenhet och kan svara utifrån egna erfarenheter angående att hyra ut stall platser i eget stall...
Svar
1
· Visningar
2 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp