niardasp

Trådstartare
Min häst har ett ganska stort överben på insidan av ett framben. Det sitter ungefär 5 cm nedanför knät och är därför väldigt mycket i vägen när han har benskydd på sig. Jag har senskydd när jag hoppar men skulle helst inte ha det då det känns som om dom trycker.
Har heltäckande skydd vid annan ridning och ibland lindor.
Nu är det så att han har slagit upp ett sår på överbenet, i hagen alltså, och jag skulle därför vilja sätta på honom skydd i hagen så att han inte slår upp det ännu mer och det växer eller något sådant. Men då är ju problemet vad jag ska ha för skydd, vanliga strykkappor trycker, heltäckande skydd blir för instängt.
Någon som har något förslag?

Sv: Benskydd

Varför inte linda? Min häst är lindad runt om när det är snö och kallt.. förstår att det blir lerigt och äckligt.. men så skulle nog jag ha gjort. Min har också ett överben på typ samma ställe, fast de sitter precis under knät, så det underlättar när det ska skyddas och sånt..

Problemet är att det inte är jag som släpper ut, utan det är stallägaren/andra inhyrda och jag vill inte låta dom linda honom. Både pga. att det kan bli fel och att det tar tid.

Ja iofs.. men är det schysst att ha lindor nästan dygnet runt? Blir inte det väldigt instängt?

Okej.. men jag skulle hellre ha någon form av benskydd faktiskt.
Är det verkligen ingen som vet några mjuka benskydd som formar sig bra? Det behöver inte vara jättemycket skydd, bara tillräckligt så att han inte ska kunna slå upp sår.

Liknande trådar

Utrustning T har ett rejält överben på insidan ena frambenet. Jag skulle vilja ha ett par benskydd, för att skydda överbenet men också tex senan...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 703
Senast: kurakosz
·
Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 735
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
745
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Valet i USA
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur