Benskydd som stadgar!

Gullan86

Trådstartare
hej!
tänkte höra med er experter här, hoppas man kan fråga om benskydd på detta forum.

det är så att jag har en islandshäst som har ganska veka kotor, han fick förra tävlingssäsongen gallor mkt pga att hovslagaren hade sparat hans hovar i fram mot min vilja men han har naturligt lite veka kotor.

jag undrar om det finns några benskydd som skulle kunna stadga upp när man rider, stadga lixom så att han inte kotar igenom så mycket alltså skenben kota och under kotan.
tror han skulle må bra av det speciellt under längre ritter.

hans senor och kotor får ju endå utstå hyffsat mycket påfrästningar eftersom de kotar igenom endel sen har han understuckna trakter med vilket förvärrar situationen.

nu är han iaf ner verkad så han är lika kort i hovarna runt om men vill gärna skydda honom från skador så mycket det går.

gallor är ju endå ett tecken på att nånting dåligt är på gång.

om det finns vill jag gärna ha stadgande benskydd bak med.

han behöver inte benskydd pga att han slår sig bara för att stadga upp.

massa tips mottages tack:bow:

Sv: Benskydd som stadgar!

Elastiska lindor med padd skulle jag rekommendera...
Det ger nog bäst stöd! :)

Senast ändrad av en moderator:

En annan hovslagare kanske du skulle fundera på?

Annars finns det ju sk kotringar, som kanske kan hjälpa lite:
Globus_kotring830100.jpg

En annan hovslagare kanske du skulle fundera på?

Annars finns det ju sk kotringar, som kanske kan hjälpa lite:
Globus_kotring830100.jpg

Hur menar du att en kotring skulle stödja kotan? :confused:

TS: varför är han understucken? kan hovslagaren börja korrigera?

Den gör att genomtrampet inte blir så stort, vilket jag uppfattade att TS var ute efter. Eller, jag kanske har missuppfattat kotringens funktion, men jag tror iaf att det är det den används till.

Den gör att genomtrampet inte blir så stort, vilket jag uppfattade att TS var ute efter. Eller, jag kanske har missuppfattat kotringens funktion, men jag tror iaf att det är det den används till.

Och den stärker också genom sin tyngd omgärdande ligament och senor, som ofta är den största boven vid dessa problem. Att stödja enbart hjälper knappast, med tiden blir området ännu mera klent. Ett ev tillfälligt stöd och med inriktning på att stärka upp så mycket som möjligt är det bästa. I regel krävs endast stärkande, det låter så i detta fall.

Senast ändrad:

Aha, men då var jag ju rätt ute iaf. Har inte använt det själv och det är ju inte så lätt att hitta rätt i djungeln av nyttiga och onyttiga prylar som finns att köpa till hästar! :D

oj hade inte en ANING om detta. trodde den var till för att hästen inte skulle stryka sig/trampa sig bara. där ser man, då lärde jag mig ngt helt nytt.

:bow:

Den är användbar i 2 syften, liten tyngd triggar igång området till arbete, jämför med när man sätter på transportskydd. Oftast vill hästen börja använda benen mer än vad nöden kräver sas, lika gäller för kotringen där hästen använder benet mer och fuskar inte bort det.

Lite OT: är det därför man använder boots med lite tyngder vid tex gångartsträning (tävling?)?

Ja, man kan träna med boots i intervall för att rida fram takten. Grundmålet här är precis detsamma som med allt annat, att klara sig utan hjälpmedel i grunden. Till tävling finns olika boots för olika lösningar, te x klockboots som ger en större aktion och ffa i högre tempon. Blyboots som kan hjälpa till med att få en högre frambensvinkel, men summa summaro gäller grunden bra ridning om man ska få någon ut av detta.

Har en häst med en vek kota fram - använder alltid Professional Choice när hon arbetas. Tycker dom skydden är kanon, och vet som svarar på frågor i Stallmagasinet rekommenderade dom skydden till hästar med veka kotor.

Ja, man kan träna med boots i intervall för att rida fram takten. Grundmålet här är precis detsamma som med allt annat, att klara sig utan hjälpmedel i grunden. Till tävling finns olika boots för olika lösningar, te x klockboots som ger en större aktion och ffa i högre tempon. Blyboots som kan hjälpa till med att få en högre frambensvinkel, men summa summaro gäller grunden bra ridning om man ska få någon ut av detta.

Ett litet tillägg bör vara på sin plats, under tävling har man ju en vikt att ta hänsyn till per ben. Det gör för det mesta att benskydd inte är optimalt eftersom dessa ofta kan väga ganska mycket. Sen vill kanske ekipaget ha skyddsboots, och vikten beräknas totalt per ben vilket kan komma att gör så vikten överstiger tillåtet.

Har man däremot inga tävlingsambitioner så finns det ju inget hinder, men att dagligen sitta och rida med en utrustning för att sen byta till tävling kan komma att påverka hästens balans och viktfördelning.

men har kotring samma funkti som boots då? kan jag lika gärna ha boots på honom? alltså klockor.
eller det är bäst med lite tyngre kotringar.

kotringar är väl till för att skydda mot balltramp med väl? typ vid passläggning m.m

nej förstår att om man stadgar så blir ju benet svagare med tiden men tänkte vid extrem påfrästning att det kanske kunde vara bra.
men då kan jag ju kanske linda då.

kan man ha kotring samtidigt som man lindat? att man lindar för stadga och kotringen för att samtidigt träna upp området.? eller det funkar kanske inte alls.

Med min begränsade kunskap så skulle jag säga att boots inte har samma effekt som kotringen. Kotringen är ju som en tjock korv och hindrar alltså kotan rent fysiskt att slå igenom för mycket. har inte sett boots som skulle kunna göra det.

kl

jag hade inte en aning om att kotringen va till för de..jag har kotringar på min häst dygnet runt så han inte ska trampa av sej skon eller få balltramp, vilket är väldigt sällan man de är en säkerhetsgrej iallafall..speciellt nu när han har broddar.

dom kotringarna jag har är jättelätta, väger inte någonting..har aldigt sett kotringar som är tunga nog att hästen skulle få ett bättre steg eller så.
sen skulle jag inte träna i dom heller för ja tycker dom är klumpiga och ivägen.

Det finns tyngre kotringar också, men det kvittar egentligen när den rör sig så blir det per automatik en ökad aktivitet i benet som i erat fall kan bidra till att hästen håller mer reda på benen.

Det är lite roligt egentligen, för kotringar för mig är knappast en nymodighet inom islandshästvärlden. Jag tillverkade egna sådana för 13-15 år sedan för första gången. Fördelen då är att man kan välja vikt på dessa, och de är även enkla att göra. Här kommer en beskrivning.

Mät hästens ben runt om, klipp till av en smal trädgårdsslang den bit man behöver och de får inte sitta tajt. 1 par sporr remmar behövs, jag använde syntet eftersom de blev billigare så. Drag remmen genom slangen, använd silikon att försegla ena ändan med och lägg i som en kork. Låt detta få torka, sen köpte jag blyhagel vilket finns i olika storlekar/tyngder men det går lika bra också med luftgevärskulor fast dessa blir lite dyrare. Häll i den mängd man behöver, man kan även med fördel använda akvarie sand i olika storlekar. Försegla andra ändan och låt torka, sen har man ett par kotringar efter den vikt man själv valde förutsatt att man först vägde in det som skulle i slangen.

KL

enda skyddet som verkligen ger stöd är professional choice sport medicine boots! dels stödjer dom senorna, dels tas stöter upp så det blir mindre belastning på lederna. det märks tydligt på min gammling som har pålagringar att skydden hjälper, han rör sig bättre med dom än utan.

just därför ska dom inte används kontinuerligt på friska hästar, då det finns risk att hästen blir beroende av skydden. men att rida med dom i en period är ingen fara, eller att använda dom vid hårdare pass. hästen går ju i hagen också så benen stärks inte bara vid ridning.. hur mkt stöd dom ger beror också på hur tighta dom är. vill man mest ha skydd så kan man ha dom lite lösare.

Har en valack med väldigt veka kotor, både fram och bak. Använder Proffessionals Choice SMB Elite när jag rider hårdare pass eller på mjukt/tungt underlag. I övrigt är stärkande arbete att rekommendera - mycket skritt på hårt underlag!

http://www.heylkonsulting.se/hanna/omgjord13.JPG

Liknande trådar

H
Hästvård Min häst har veka kotor både fram och bak (se bilder, tyvärr är de stora). Han är inte riden jättehårt eftersom han håller på att ridas...
2
Svar
23
· Visningar
5 186
Senast: rocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka