Benmassage

kingkong

Trådstartare
Häromdagen när jag var i stallet, så tog jag och koncentrerade mig på pållens framben. Han somm annars brukar stå med huvedet och halsen ganska "spänt", Hade nosen nere i backen och ögonen(suckade härligt, gjorde han också) halvskutna när jag tog och masserade på hans frambens "överarmar", Betyder det att han har ont eller är väldigt ansträngd i benen nu då, eftersom han blev sååå avslappnad?

Sv: Benmassage

Nä, inte behöver det betyda att han har något problem. Däremot verkar han ju MOTTAGLIG för massagen, däri finns en viss skillnad...
Jämför med dej själv och andra vid massage, inte behöver du ha ONT eller några särskilda besvär för att tycka det är skönt? Men visst är det så att på de ställen där massagen "hjälper" på något vis, får man extra mycket reaktioner.

Grattis till en häst som massage fungerar så bra på. Jag har själv märkt att vissa hästar som ofta är lite energiska får bra avspänningseffekt av massagen. Man lär känna sin häst när man masserar, hur den tar emot. Massage är ofta förebyggande till olika typper av spänningsproblem. :banana:

Benen är ibland ett lite "bortglömt" område. Man borstar bara med rotborste och känner igenom lite snabbt och sen händer inget mer. Många hästar tycker det är jätteskönt med massage på frambenens muskler. Speciellt bra tycker jag det är att ta hand om böjarmusklerna på frambenets baksida/insida mellan armbågen och framknät. De kan bli jättehårda och spända. Anatomiskt är detta hästens underarm, överarmsbenet sitter i bogen.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

B
Hästvård Hej! Är helt ny här på buke och har nu (tyvärr) anledning att försöka mig på min första tråd. Jag undrar hur ni skulle agera om er...
Svar
18
· Visningar
11 080
Senast: Görel
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 402
Senast: escodobe
·
Hästvård Står med det svåraste valet som finns nu med min häst. Halva jag känner att det är bäst att avliva, andra halvan vill låta henne leva... 2
Svar
32
· Visningar
5 215
Senast: Vita_N_6520
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka