Benlindor...

M

Mariposa-J

Hur lindar ni hästarnas ben så att lindorna sitter ordentligt??
Mina lindor "åker" typ ner... :confused:

Sv: Benlindor...

jag lägger först en pad, så att den går bakåt på utsidan av benet. inga kanter eller skarvar på senorna.
därefter börjar jag linda, mitt på benet, åt samma håll som padden, sedan lindar jag neråt, över hela kotan. därefter lindar jag uppåt och avslutar högst upp på padden. högst upp på skenbenet.
gäller att inte linda för löst och att linda jämnt över hela benet.

Det är svårt att skriva hur man lindar ben, du har inte möjlighet att fråga någon i din närhet som kan visa?

Det låter som om du lindar lite löst. Jag gör precis som Emma förutom att jag börjar uppe, lindar ner och avslutar sedan uppe. Om jag skall lära någon att linda brukar jag säga att när det är klart så ska man få in 1 finger mellan benet och lindan och då skall det kännas ganska spänt.

Måste fråga, lindar du över hela kotan? Då kan ju hästen inte röra sig fritt :cool:

Själv lindar jag som dig, men lindar ner dit senskydden slutar, eller hur man nu ska förklara det. :)

det gäller ju även om man lindar hela kotan:grin:

Rätt o rätt... Övning ger färdighet och dessa lindade ben, fungerade ypperligt.

S5030125mini.JPG

Hmm... Lite glest, men övning ger färdighet

S5030126mini.JPG

Inte så glest, men något kort och fruktansvärt spånig linda. Övning ska ge färdighet och det här ska jag fortsätta med.

Hänvisar till en tidigare tråd, jag haft om lindning för förklaring hur dessa lindor sitter. De sitter som BERGET, jag lovar!

"Polo-Wrap" bandagering

Det är vanligare att man lindar stretch för löst än för hårt :P
Just för att man är rädd för att linda för hårt, o vågar knappt dra ut stretchen då ;)

Men öva,öva o öva :) Sitter inte lindan kvar (o du lindar på sätt sätt) så ska du nog dra åt lite hårdare. Om du sticker in fingrarna t.ex. innanför lindan vid kotan o drar utåt, så ska inte hela lindan åka med, om du vet vad jag menar ;)

Lycka Till!
Mvh Toker

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 417
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 354
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens