Benlindor, lång kardborre?

firren

Trådstartare
Har upptäckt att längden kan skilja ganska rejält på det sista varvet man lindar, sedan lägger an kardborren.
Har ni några tips på bra märken som är lite "kortare" på det sista varvet?

Köpte ett par nya från Trend/Hansbo som tyvärr var jättelånga.. När jag skulle spänna kardborren gick det knappt, benet skulle behövt vara ca 7cm bredare i omkrets för det skulle vara optimalt.

Jag köpte ett par på rea på granngården, heter nåt tyskt typ öekl.
de var korta och skitbra! Överlag tycker jag att de med vanlig kardborre, inte snitsiga extratjocka funkar bäst. Mias är bra också.

jag har ofta motsatt problem :o

men de som är för korta för min är ofta eskadron, hansbo, ngn hööks,

men det är inte så svårt att flytta kardborren så att de möter perfekt ;) bara sprätta och sy :D

Har upptäckt att längden kan skilja ganska rejält på det sista varvet man lindar, sedan lägger an kardborren.
Har ni några tips på bra märken som är lite "kortare" på det sista varvet?

Köpte ett par nya från Trend/Hansbo som tyvärr var jättelånga.. När jag skulle spänna kardborren gick det knappt, benet skulle behövt vara ca 7cm bredare i omkrets för det skulle vara optimalt.

Kan du inte bara klippa av ngn dm då på själva lindan så blir ju kardborren lagom ? Funkar ju utmärkt om det tex är en vanlig fleecelinda som inte trasar sig om man klippt i den ?

Kan du inte bara klippa av ngn dm då på själva lindan så blir ju kardborren lagom ? Funkar ju utmärkt om det tex är en vanlig fleecelinda som inte trasar sig om man klippt i den ?

Tror det är det avstånd mellan luddiga delen i kardborren och den kardborriga som skiljer. På vissa blir avståndet för långt/kort för att man ska få vettig träffyta mellan dem och våga tro att lindan sitter.
Mellan det vill man kanske inte klippa. ;)

Tror det är det avstånd mellan luddiga delen i kardborren och den kardborriga som skiljer. På vissa blir avståndet för långt/kort för att man ska få vettig träffyta mellan dem och våga tro att lindan sitter.
Mellan det vill man kanske inte klippa. ;)
Va ;) jag undrade om att klippa av andra delen av lindan dvs där man börjar linda ?

Va ;) jag undrade om att klippa av andra delen av lindan dvs där man börjar linda ?

Då blir ju lindan kortare förvisso. Men avståndet mellan de delar man knäpper ihop den med är oförändrat och benet likaså.
Alltså om man mäter mellan dem och benet är för smalt för att träffen mellan dem ska få samma diameter som lindan får mellan knäppena blir det inte bättre av att klippa i andra änden.
Det är väl som jag fattat inte lindan som är för lång. Utan bara att knäppet blir off iom för smalt ben i förhållande till vad knäppena är avsedda till.

Jag har tolkat det som att längden på lindan gör att knäppet inte fungerar . Därav reflektionen att klipps lindan av i basen så kommer knäppet fungera bättre . Längden på lindan spelar ju avsevärd roll hur ifråga varv möter/passar ngt spänne på lindan . Beror ju även på hur man lindar i sak iof , har aldrig behövt klippa lindor utan man kan anpassa lindringen så att den passar spännet på ett bra sätt .

Känns mest som du gravt missläst mitt inlägg och svarat lite därmed i resonemang ?

Senast ändrad:
Nej det var nog du som var trött @mackan. ;) Avståndet mellan var de sytt fast luddet resp. Kardborrsflärpen är ju alltid konstant oavsett hur lång eller kort lindan är. Enda sättet att förändra det är ju att sprätta och flytta.

Eskadrons lindor är svårslagna på många punkter tycker jag. :) Mias har långa kardborrar, både fäste och flärp så de passar oftast men jag tycker tyvärr att de lindorna är för korta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka