"Benen gick rakt av"

(Aftonbladet) Miljonhästen fick avlivas: Var extremt obehaligt att se Galopptävlingen Dubai Gold Cup fick avbrytas sedan stjärnan Fox Hunt störtat så illa att hästen fick avlivas. De obehagliga bilderna visar hur hästen, som red in motsvarande 2,8 miljoner kronor under karriären, tappar balansen och bryter båda...

Läs mer...

Sv: "Benen gick rakt av"

Jag brukar inte vara särskilt överkänslig men de där bilderna var fruktansvärda. Stackars häst, vilken jäkla otur. :(

Fruktansvärt. Fy vilken smärta. Skönt att banpersonalen verkar ha varit alerta. Hoppas det gick fortare än blixten. :(

Jag tror faktiskt inte att hästen tvunget hunnit uppleva en sådan fruktansvärd smärta heller. Under ett lopp flöder det så enormt mycket adrenalin i kroppen som åtminstone i det inledande skedet kan ta bort mycket av smärtan, så jag hoppas för hästens skull att avlivningen skedde fort.

För övrigt ångrar jag skiten ur mig att jag såg på bilderna när de låg på ABs förstasida, det kändes lite som om jag aldrig mer skulle bli glad typ...

Fruktansvärt men som andra säger så tror jag inte att hästen kände så mycket (hoppas på det iaf). Man förstår vilka krafter det är när fullbloden springer och kommer de lite ur balans så kan det ju gå så här illa. Usch!:cry:

Jag tror faktiskt inte att hästen tvunget hunnit uppleva en sådan fruktansvärd smärta heller. Under ett lopp flöder det så enormt mycket adrenalin i kroppen som åtminstone i det inledande skedet kan ta bort mycket av smärtan, så jag hoppas för hästens skull att avlivningen skedde fort.

För övrigt ångrar jag skiten ur mig att jag såg på bilderna när de låg på ABs förstasida, det kändes lite som om jag aldrig mer skulle bli glad typ...

Du har rätt när det gäller själva smärtan,, i detta läge övergår smärtan sitt bedövning. Det ser värre ut för oss människor än vad hästen själv känner av eller upplever.

Varför ångra sig i stället för att se det hela som att man blivit en erfarenhet rikare, det som delges är en del av vardagen man kan få ta del av när man arbetar med djur. Naturligtvis inget man gläds över men det är viktigt att man lär sig att ta del av helheten i stället för att leva i en tro om att allt är rosenrött.

Det som man blir glad över i just detta fall är att det fanns kvalificerat folk på plats och det va ett kortvarigt lidande, verkligheten är tyvärr inte alltid så vid all typ av benbrott..

Bara i Sverige inträffar detta både i hagar,boxar och vid transportering där det enskilda djuret lider långt längre tid än i just detta ex.

Jag har sett hästar med brutna ben tidigare och även sett/hållit diverse djur som avlivas, så några ytterligare erfarenheter behövde jag faktiskt inte, och även utan de erfarenheterna innebär det per automatik inte att man ser en rosenskimrande värld. Jag var ganska medveten om att folk inte dör som i Hollywoods kreationer även innan jag såg avrättningsvideor också.

Dessutom anser jag personligen att foton rent visuellt ofta är värre än verkligheten, faktiskt, men det lär väl skilja sig från person till person.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka