N

Nadin

Eftersom är nybörjare i hästvärlden skulle jag vilja höra litte olika belönings metoder för häst.Samt ledarskaps övningar om det finns sådana för häst.
Alla tips motages taksamt :bow:

Vänligen erika

Sv: Belöning

Hästen ska ha belöning med något man kallar eftergift. Jag tycker du ska ta ridlektioner för att lära dig grunderna och vad eftergift är. Ledarskaps övningar kan du lära dig på kurs eller privat av Nh- instruktör. Du kanske kan finna någon i din närhet på http://nnha.nu eller ta kontakt med en westernförening, de brukar ha koll på var de bästa håller hus. Lycka till!

Som med en hund ungefär - muntligt beröm, en uppmuntrande klapp eller godis, lite beroende på vad man håller på att träna in, och förståss beroende på individ. Rider man hästen så är eftergift myckdet riktigt det vanliga, gärna i kombination med muntligt beröm såklart! Överhuvudtaget är hästar och hundar ganska lika, förutom att hundar ofta är mer måna om att vara till lags och hästar har mycket mer flyktbeteende. Tycker jag då.

Mabuse skrev:
Som med en hund ungefär - muntligt beröm, en uppmuntrande klapp eller godis, lite beroende på vad man håller på att träna in, och förståss beroende på individ. Rider man hästen så är eftergift myckdet riktigt det vanliga, gärna i kombination med muntligt beröm såklart! Överhuvudtaget är hästar och hundar ganska lika, förutom att hundar ofta är mer måna om att vara till lags och hästar har mycket mer flyktbeteende. Tycker jag då.

Vad mennas med eftergift??? Kan du vara bussigt och förklara.

Nadin skrev:
Vad mennas med eftergift??? Kan du vara bussigt och förklara.

med eftergift menas att när hästen gör det du tänkt dig, slutar du be om det. ex om du vill backa hästen, och skakar lite i repet, så slutar du det ögonblick som hästen börjar backa.

Mabuse skrev:

Ja det var ett ypperligt inlägg. Håller med. Ledarskaps övningar finns det hur många som helst som du "låter" vara just övningar som del av den vanliga vardagen och de vanliga saker du gör med hästen. När du tar in från hagen tex, öva att leda på långt grimskaft, hästen ska vara lite bakom dig. När du tvärstannar ska hästen stanna upp och vänta också. Men ledarskap är inte direkt något du "tränar" in i den bemärkelsen tycker jag, det är något som växer fram i och med att du hanterar och spenderar mycket tid med hästen, inte bara i sadeln utan från marken. I relationen du bygger upp, tar du formen av ledare om du hanterar hästen på rätt sätt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
2 009
Senast: Mkb
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama