Belastningsfång?

J

Jossan

Jag vet att det varit uppe flera trådar i ämnet, men jag hittade inte det jag undrar över i dem.

Hur uppkommer belastningsfång? För högt tryck på hovarna? Måste det vara extrema omständigheter, eller räcker det med en hård, knagglig hage?

Vad är symtomen? Hur behandlar man?

Jag föll för barfotadrömmen för 6 veckor sedan. Tog av min donna skorna, efter att ha varit skodd i lite drygt 8 år.
Allt gick över förväntan, och hon blev aldrig direkt öm. Hovarna hårdnade och såg jättefina ut.
Men, för 2 veckor sedan började hon ömma rejält. Det kom i samband med att hagen frös och blev jätteknagglig. Hästen ville knappt röra sig i hagen, och hade då fått så ont att hon inte ens kunde gå ordentligt på plan mark. Mjuk mark något bättre, men långt ifrån bra.
Jag funderade in i det sista, på boots (för lång leveranstid), "snällare" hage (gick inte att ordna, dessutom hade hon ju ont även på bättre underlag), egengjorda "tofflor" (hade sannolikt inte hjälpt när hon redan fått så ont) m.m.
Till sist gav jag upp, och satte på skor fram, där hon varit mest öm. Jag tänkte att jag kunde ju faktiskt ta av skorna igen, när förutsättningarna var bättre, dvs i vår/sommar.

Min duktiga hovslagare trodde att det skulle ta ett par dagar, sen skulle hon vara bra, nu när skon skyddade den delen av hoven där hon hade ont. Med visitertången reagerade hon förvånansvärt lite, tyckte han, men man såg ju ändå klart och tydligt på gången att hon hade ont.
Men icke.
Hon är halt/öm på båda fram fortfarande. Varm (inte jätte, men ganska) på alla fyra hovar.
Har försökt att springa med henne, men det är svårt att se medans man springer... Det syns allra mest när man ska vända runt henne, tex i gången. Då stapplar hon till ordentligt, och man ser att hon har ont.
I skritt eller trav på plan mark rakt fram tror jag inte det syns så jättemycket, men på böjt spår vill hon inte ens trava.
I övrigt glad och pigg och normal aptit.
Har inte tagit tempen *skäms*... Ska göra det idag.

Vad tror ni?

OM hon nu fått belastingsfång av att gå barfota i en stenhård knagglig hage, då hjälper det väl inte att sätta på skor?
Om hon bara var öm, borde inte det gått över?

Ska självklart rådfråga både vet och hovslagare, men jag vill åka till stallet idag först, så att jag har färsk info, temp, lite bättre koll hur hon rör sig m.m
Så under tiden är era tips och råd varmt välkomna!

/Josefine

Sv: Belastningsfång?

Misstänker du fång är det MYCKET viktigt att hästen snabbt kommer under behandling! Ring veterinär omedelbart och även hovis.

;) Tycker det låter som om hon är sulöm, stor tung häst med tunna sulor kan bli rejält sulömma på hård knagglig mark - sätt på sulor så ska du se att det blir bättre.

Min underbara, underbara hovslagare kommer imorrn bitti.
Han trodde också på sulömhet. Dessutom kunde sulan svullna när den belastats hårt, och därmed ligga emot skon där den egentligen inte ska göra det.
Han trodde det skulle bli bättre om han skålade till skon lite, så att sulan blev fri.

MVH/

Josefine

Det skulle vara spännande att få veta om det fungerade.......

Låter precis som det blev med min häst! :(
(när jag lät ta av skorna på henne i början av hösten)

Min blev till slut BLOCKHALT på höger fram och hamnade på kliniken...
Men innan kliniken hade veterinär varit ute och tittat på henne hemma. Han trodde på någon inflammation i hoven/hovarna och skrev ut antiinflammatoriskt (Finadyne 5dagar) samt ordinerade boxvila några dagar samt att sko henne. Medicinen såg ut att hjälpa till en början samt skor med sulor slogs på i fram. Hon såg helt okej ut i 2-3dagar men sen blev hon jättehalt igen (höger fram)!
Hovisen trodde på hovböld, skon plockades av men vi hittade ingen böld... Så efter några dagar bestämde jag mig för att åka in på kliniken med henne.
Man kunde inte finna något konkret fel men röntgen visade TUNN SULA/marknära hovben. Det onda kom definitivt från HOVEN efter att ha kollat med bedövning...

Nu skrevs samma medicin ut igen (Finadyne) i 10 dagar samt VILA och skor med hovkudde. Efter 14 dagar var hon frisk!

När hon verkade okej så började jag ta små promenader med henne. Det gick jättebra första fyra dagarna men sen helt plötsligt blev hon även JÄTTEÖM i bakhovarna ( som ju fortfarande var barfota). suck!
Nu är hon skodd runtom igen och mår SUPER i ben och hovar!

Hon har sulor i fram just nu men i bak är hon bara skodd som vanligt. (det var dock ett h-lvete att sko henne i bak då hon hade slitit ner dom så rejält att det fanns nästan inget att fästa skorna i :eek:
OBS! hon hade absolut inte RIDITS, bara ledits 5-10minuter fyra ggr, men däremot hade hon gått i en grusig/hård hage)

Pinge!?? Är du här och hälsar på?

Idag, en vecka efter hovslagarens (ditt) andra besök, är hon bättre, men inte bra.
Hon är fortfarande varm på alla fyra hovar, och avlastar dem mer än normalt.
Tycker hon rör sig stappligt på hård mark, men betydligt bättre på mjuk mark.
Ska ringa vet nu och be att få antiinflammatoriskt/smärtstillande.

Kram/

Josefine

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Miingla
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna