Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Oavsett- sätt läkt längsgående utmed väggarna så får hästarna fäste o kan ta sig upp. själva om de lägger sig illa.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Har gjutit plattorna först, har två byggnader på gården ett i trä (färdig stomme) och en plåthall, den i trä har vi byggt ut och gjort om till stall från verkstad. Båda byggnaderna är isolerade och klädda med plåt på insidan, sedan har vi klätt stallet med plyfa och köpt plank från sågverket i Stugun , de tyckte jag var knäpp som ville ha blåved det var tydligen mer eller mindre klassat som vrak och gjort inredningen ,fick byta ut en del armatur i taket så det skulle funka i stallbyggnad.
Sedan tog vi hjälp med ventilationen av våran lokala elfirma
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Perfekt, en byggastalltråd! Precis vad jag behöver.
Vi börjar bygga om en gammal ladugård i vår för mina hästar.
Har funderat och funderat men tyvärr snöat in på en viss lösning. Då jag har ett tomt skal att utgå från vill jag verkligen att det ska passa oss.
Jag vill ha en stor fölningsbox, en lite mindre box för stor häst samt en lite box för en ponny. Spolspilta och sadelkammare ska också få plats.
Innertaket kommer att tas bort så det blir öppet till nock. Jag har fyra takfönster liggandes som jag tänkte ha där inne för att få in lite extra dagsljus och de ligger bara och skräpar så jag kan gott använda dem.

Så jag behöver alltså er hjälp med att placera ut allt i stallet. Bifogar en bild på hur stallet ser ut i dag, med dörrar och fönster. Den lilla dörren på höger vägg funderar jag på att ta bort, kanske, men å andra sidan skulle den kunna leda rakt ut till kontainern för dyngan...
Skulle också vilja ta upp en dörr längst ner då det då skulle leda ut till där hö och foder kommer att förvaras.

Vore otroligt tacksam för lite hjälp, har helt snöat in och är rädd att jag sätter igång och bygger i tron att jag har den bästa idén i världen :-)

Tack på förhand!
Sitter nu och kämpar med att få upp en bild!!! Aaaaargh! Blev min profilbild som fick bli stallbilden, jag hoppas ni kan förstora den medans jag försöker klura ut hur man ska kunna bifoga bilder :-)
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Du måste ladda upp bilderna någonstans på nätet, typ photobucket, för att de ska kunna visas här.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Vad är det för mått från hörn till dörrarna, verkar inte bli några stora boxar om du ska ha plats med allting.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

KL!

Jag hoppar in och skakar liv i den här tråden igen då vi också ska sätta igång med vårat stallbygge.

Håller på att kika runt på boxinredning och undrar just över boxutfyllnadsmaterial. Jag vill inte ha plast. Praktiskt och miljövänligt - visst, men jag tycker verkligen inte om känslan.

Det lutar åt bambu men vissa leverantörer har bara ek vilket påstås krympa och bilda glipor efter ett par år. Gran är inte särskilt hållbart, men billigt så kanske att det lönar sig att köra gran och byta ut när det blir allt för slitet?

Fortsätt gärna spån med era tankar och erfarenheter!
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Vi har precis byggt stall, och gjort en grundlig genomgång av marknaden. För oss var det viktigt att det skulle vara underhållsfritt och snyggt - och det gjorde att vi tyckte att vi bara hade två alternativ, plast eller bambu (pressad bambu). Bambun ger ett mer levande utseende, men vi valde ändå gröna plastplank till sist. Väljer man ek måste man slå ihop fyllningen efter ett tag och fylla på (byta ut den sista plankan som man får såga till). Vi valde även galvat före pulverlackat, eftersm pulverlacken slits och blir ful med tiden. Rostfritt är toksnyggt och tokdyrt...
Våra stallväggar är murade - vi satte 6 mm tjocka plastskivor upp till 120 cm på dem med, allt för att få stallet säkert, lättstädat och underhållsfritt.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Vi tänkte ha murade mellanväggar! Men vi kom fram till att om man ville ha en fölbox ännu större än 12 kvm så skulle man kunna ta ut en vägg så det blir vanliga mellan boxarna och murat mot spolspilta och uppställningsplats :) bifoga gärna bilder på hur ert blev. Har inte hundra bestämt mig om pulverlack eller ej än... det är sååå snyggt men inte när det slits... Rostfritt - menar du sådär högblankt då? Har bara sett det på gallerutfyllnaden på i övrigt lackad inredning...
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Bild finns i stallrenovering - före och efter-tråden. Ja, rostfritt är blankt. Pulverlack är jättesnyggt när det är nytt och fräscht, men man får nog räkna med att hålla efter och måla i om det ska hålla sig så. En sak att tänka på om man väljer pulverlack är att man ska kolla om det är galvat under. En del är det, andra inte. Om inte är risken stor att det rostar där färgen blir avskavd.
Om ni murar mellanväggar - eller väggar över huvud taget i boxarna - se till att använda rätt murbruk och puts, så ni inte genast får hål efter hästarnas sparkar. Det ska vara så elastiskt som möjligt.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

lånar sista.

hoppar in i tråden.
vi håller på och ska bygga om våra boxar i stallet.
ska bygga mellanväggar och fronter själva är tanken.

vill ha slagdörrar och gallerfritt.
något att tänka på när det gäller dörrarna?
vilket material hade ni valt?
till mellanväggar ska vi ha reglar 45 mm.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

lånar sista.

hoppar in i tråden.
vi håller på och ska bygga om våra boxar i stallet.
ska bygga mellanväggar och fronter själva är tanken.

vill ha slagdörrar och gallerfritt.
något att tänka på när det gäller dörrarna?
vilket material hade ni valt?
till mellanväggar ska vi ha reglar 45 mm.

En sak till... hur höga bör man ha mellanväggarna och frontväggen om man har gallerfritt?! 1,5 meter? för högt? för lågt?
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

SKulle vilja säga att det beror på häst/ponny. Tex vill jag inte ha 150 cm höga väggar till min mini, han är ju bara 74 cm i mkh;)
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

SKulle vilja säga att det beror på häst/ponny. Tex vill jag inte ha 150 cm höga väggar till min mini, han är ju bara 74 cm i mkh;)

haha, ja det har ju förstås betydelse.
Men om man räknar med att man ska ha hästar ca 150-170 cm i boxarna.
de som står i stallet idag är mellan 155 och 170 cm plus en åring som är mindre just nu.

men då jag hyr ut boxar kan det ju variera, men vill ju inte riskera att de stora hoppar ut :p
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Beror också på om man har en balk över boxfronten, men runt 150 är vanligast, tror vi går 140-145 men är inte säker, har sen ett valv/båge i järn så där blir det 5cm högre.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Beror också på om man har en balk över boxfronten, men runt 150 är vanligast, tror vi går 140-145 men är inte säker, har sen ett valv/båge i järn så där blir det 5cm högre.

det får bli 150 cm hos oss, känns rimligt. nuvarande mellanväggen (gallerfri) är 150 cm hög tror jag ungefär. känns lagom högt ändå.

jag funderade på massa saker i morse men nu har jag glömt bort alltihop :banghead: suck!

tips på hur man kan göra med hösilagebalar om man inte har någon port där man kan ta in dem ens när de är öppnade?
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Kan du bygga någon enklare överbyggnad, typ garageport? Kanske i anslutning till stallet så får du en vägg "gratis".
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Kan du bygga någon enklare överbyggnad, typ garageport? Kanske i anslutning till stallet så får du en vägg "gratis".

svårt med det tyvärr. det är lite dumt placerat allt på gården... :(
men jag ska kolla på möjligheterna. hur svårt är det att göra en större port i befintlig byggnad?


jag kom på den andra saken jag funderade på . vilken typ av belysning rekommenderas inne i boxarna? nu är det belyst med lysrörsarmaturer i stallgången men inne i boxarna blir det ganska mörkt.

vi ska dock byta färg på mellanväggarna till våren/sommaren (är svarta nu) till något ljusare samt vitt längst upp på bakre väggen. samt då ta bort gallren i framkant, kanske ljusar upp en del.

är det vanliga lampor typ såna runda man har i badrum ibland (ungefär det stuket alltså) som är bäst? en i varje box?

såhär ser det alltså ut idag, hade ingen annan bild tillgänglig nu.

skogslund_02_52d441b6e087c302c10e1ae9.jpg
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

I stallet där min häst står nu sitter det två rader av ljusrör längsgående med gången så det lyser upp bra i boxarna, men ingen belysning inne i dem. Hästarna bryr sig nog inte så mycket om belysning, de ser så mycket bättre i mörker än vad vi gör. Men har ju lite med att göra om man ska stå i boxen och göra i ordning sin häst. Har en stallkompis, som är lite till åren, och har torvströ till sin häst, hon mockar med pannlampa :)
Men såg något på jordbruksverket hemsida om hur det var bra att sätta ljuskällor i stall, kolla där, jag ska också kolla om jag kan hitta det igen.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

I stallet där min häst står nu sitter det två rader av ljusrör längsgående med gången så det lyser upp bra i boxarna, men ingen belysning inne i dem. Hästarna bryr sig nog inte så mycket om belysning, de ser så mycket bättre i mörker än vad vi gör. Men har ju lite med att göra om man ska stå i boxen och göra i ordning sin häst. Har en stallkompis, som är lite till åren, och har torvströ till sin häst, hon mockar med pannlampa :)
Men såg något på jordbruksverket hemsida om hur det var bra att sätta ljuskällor i stall, kolla där, jag ska också kolla om jag kan hitta det igen.

ja belysningen i boxarna är inte för hästarnas skull utan för oss människor när vi ska mocka etc. nu blir det liksom att man skyller ljuset om man står med ryggen mot stallgången :meh: :banghead:

vill helst slippa flytta på befintliga om det inte behövs, hehe :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp