Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Gawotka

Trådstartare
Vi håller på att bygga ett nytt stall och grubblar oss snart fördärvade över vilket material vi ska ha på insida boxarna.

Det ska vara lättstädat, hållbart men samtidigt snyggt. Lantbruksplywood är väl det mest praktiska, men färgerna är ju inte de vackraste.

Själva boxarna blir Pegasusbox med granplank som vi på utsidan kommer att lasera, antagligen i vitt. Men de andra väggarna, vad ska man ha där?!?!

Tips mottages med stooor tacksamhet! :)
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Här hoppar jag in. :) då även vi kommer bygga stall nästa år.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Jag har playwood som är ljusbrun. Helt ok färg tycker jag.

998715_10201236145496418_516813492_n.jpg
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Plywood var en bra idé, för den går väl både att måla eller lasera?! Vad har ni för tjocklek på den och vad har ni bakom den? Jag googlar lite snabbt och ser att det finns skivor som är 27 mm tjocka, vet du hur sparktåligheten är på den jämfört med träplankor i samma tjocklek?

Vi hade först tänkt sätta upp 3:e sortering av Baseco-golv men så började vi undra hur det skulle funka den dagen man vill högtryckstvätta - om vattnet trycks in i isoleringen bakom. Jag är också lite osäker på hur bra det materialet står emot sparkar då de har börjat göra väldigt djupa "urfräsningar" på undersidan av den.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Kul! Vårt resvirke är på plats och nu väntar vi på takstolar och takplåt. Man vill ju att allt ska bli så bra som möjligt, så jag är lite avis på att ni har mer tid att planera än vi hade, vi tog beslut sent i våras att vi skulle bygga detta år - så det är många beslut som ska tas på kort tid. :)
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Okej, nu tittar jag mer ordentligt på din bild och det är kanske lantbruksplywood du har, jag trodde först att det var vanlig plywood?! Lantbruksplywood är förstås det mest praktiska materialet, men jag är trött på den färgen. Den finns ju även i kostalls-gult och vitt, vitt är ju snyggt men man måste ju vara liiite praktiskt också ;)
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Det är lantbruksplywood. Det finns i den här bruna färgen och det vanliga med gult på ena sidan o mörkbrunt på andra. Vitt har jag aldrig sett o det verkar opraktiskt.
Angående sparktålighet så beror det ju på hur kraftigt och tätt ni reglar upp bakom. Det är väldigt lättvättat iaf.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Ja det får nog bli lantbruksplywood även här, samma färg som du har. Prio 1 i ett stall är ju att det är praktiskt :)
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Tack för den länken, mycket intressant!

Just nu velar vi fram- och tillbaka, i dagsläget är vi inne på Muovix-plank och HDPE-plastskiva till bakre vägg. Börjar bli dags att ta ett definitivt beslut.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Bara det att slippa måla gör ju att plastplanket är helt fantastiskt! Jag kommer ha det i mitt stall:)
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Vi har filmfaner och är jättenöjda :) det håller, är lätt att tvätta och är helt snyggt. :)
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

I ett stall där jag hade häst tidigare var det karosseriplyfa (tror jag det heter) på väggarna, så vansinnigt lätt att göra rent.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Får jag vara med och ställa frågor?
Ska vi välja isolerat eller oisolerat? (bor i Jämtland)
Bygger ni själv eller har nu beställt stall som levereras färdiga väggar? Isf, vilken leverantör och åsikter om dessa?
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Plastplank verkar ju bra. Mina kräk har gnagt stora fula hål på plywooden:(
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Jag har ett isolerat kallstall och även två stora ligghallar 25kvm st till mina fyra hästar.
Jag har termobar ute i hagarna och bär vattenhinkar inne till mina 4 hästar.
Jag ringde runt och fick offerter av flera leverantörer av bygget som var verkstad från början i trä 10 x 7 meter 5 m takhöjd, lokalt snickeri och även från Kramfors, tog betong från Hammardal det var närmare än Östersund, när jag byggde om till stall fixade jag uppvärmd sadelkammare och med hjälp av min svåger som är snickare en utbyggnad på 10x4 meter och en takhöjd på 2,60.
Dörrar fönster fönstergaller köpte jag efter offerter som jag skickat efter.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Jag bor i Jämtland också och väggarna kom färdiga och restes av företaget, Trä kräver en del underhåll vilket inte min plåthall (nya verkstaden) gör . Köpte även den med resning och lokala snickare isolerade den och byggde klart den.
 
Sv: Beklädnad insida box? Stallbygge pågår :)

Betong från hammerdal, menar du till plattan? Alltså har du en plåtbyggnad som du byggt inredning i?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp