Behövs mer protein?

Sibylla

Trådstartare
Jag har en häst som behöver få mer muskler över ryggen. Hon är dåligt musklad över ryggen och är lite hopsjunken över sadelläget. Vi har bara haft henne i några månader och hon såg ut så när vi tog över henne. Nu har vi beställt en ny dressyrsadel som kommer om en månad och sadelutprovaren sa att det är bra om jag tränar henne särskilt för att få ryggmuskler innan den kommer och ser över proteinintaget för att få bästa förutsättningarna till att prova ut sadeln korrekt.

Jag har ringt till Kraffts foderrådgivning för att se om jag behöver ändra på något. Har ringa kunskaper om att förstå höanalyser. De sade att proteinhalten var bra i hösilaget och att hans energiintag är bra i förhållande till hans träning. De rekommenderade mig dock att byta ut 5 dl Krafft grund som han äter nu till Krafft protein men då behöver jag även köpa mineraltillskott blå då proteinvarianten inte innehåller mineraler.

Där vi står uppstallade behöver vi inte förbereda kraften eller grovfodret om hästen äter Krafft grund och hösilage vilket är väldigt skönt. Om jag ska ska ändra till det som Kraffts rådgivare rekommenderade behöver vi börja lägga i egna bunkar. Inte mycket jobb och jag gör det gärna om hästen behöver men frågan är nu om foderstaten verkligen behöver ändras? Eller vill Krafft sälja något till mig som min häst egentligen inte behöver?

Börjar tömköra redan denna vecka då detta ska vara bra. Hästen rids blandat, dressyr, hoppning och någon uteritt i veckan.

Vad hade ni gjort?

Sv: Behövs mer protein?

Krafft och andra foderrådgivare vill gärna sälja. Då är det bättre att ta kontakt med en oberoende foderrådgivare (:

Varierad träning tror jag på i första hand. Bara extra protein i sig bygger inte många muskler ;)

Krafft skriver uttryckligen på sin sida att de rådgiver med sina egna foder då det är dessa de kan vilket känns helt logiskt . Jag har aldrig upplevt att de försöker kränga .
Snarare tvärtom har de ibland påpekat att jag kan fodra mindre eller inte alls av ngt foder de säljer .

Däremot så vill man inte använda krafft i sig så givetvis är det då smartare att vända sig till ngn helt oberoende men mig veterligen finns väl inga såna som ger helt gratis rådgivning ?

Tack för era svar. Fick inte heller känslan av att de ville kränga något bara för att sälja utan hon jag pratade med kändes seriös och kunnig. Men frågan är om hästen min bygger lättare ryggmuskler med proteinfodret eller om det räcker med protein i det jag har för att muskla upp henne...kan inte bestämma mig...

Det beror på hur den kompletta foderstaten ser ut i helhet och hur du arbetar hästen osv :) om hon r helt ny hos er och sadeln är en fråga hade jag först sett över foderstaten och parallellt förvissat mig om Att sadeln ligger korrekt .

Om krafft bedömt don Hö analys att du behöver upp i protein hade jag inte tvekat ang det . Eller missförstår jag vad du frågar ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 536
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 448
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV