Behovet av C-vitamin?

Totola

Trådstartare
Har kikat runt mycket på fodertillskott på sistone och bl a stött på argumenten till C-vitamin att det är nödvändigt för att bl a kunna ta upp E-vitamin och B1, och att hästarna ofta får i sig för lite från fodret. (Har även hört det sen tidigare men inom samma ämne- som argument till varför man kompletterar C-vitamin och E-vitamin.)

Då börjar man ju fundera på om det kan vara värt att investera i C-vitamin också om man ändå systematiskt ger E-vitamin och periodvis B-vitamintillskott.

Vad tror/tycker ni? Finns det några experter här i området? :)

Sv: Behovet av C-vitamin?

Bara för att ett ämne, tex en vitamin, medverkar i flera processer i kroppen betyder inte det att det är nödvändigt att få i sig den via foder/mat. Att det ska bli en positiv effekt av att tillsätta ämnet kräver ju för det första att det finns en brist av något slag.

Väldigt få djur har ett behov av vitamin C, de flesta kan syntetisera den själva. Undantaget är bla människa och marsvin.

Tack så mycket för länken! :bow: Intressant läsning!

"Brist hos häst är ovanlig. Dock skall nämnas att det verkar som utfodring av torkade nyponskal har en lugnande inverkan på nervösa hästar."

Jag hade ändå funderingar på att börja ge nyponpulver pga att det sägs vara mycket milt inflammationsdämpande, förmodligen större idé att börja fodra med nypon istället mao, även om det säkert inte behövs alls egentligen.

Det är för att jag är skeptisk och håller i plånboken jag startat tråden, just iom att hästar kan producera det själva. :)
Samtidigt, så tänkte jag att om man ger en (eller två) typ(er) av vitamintillskott redan och betalar relativt dyra pengar för det, och kan optimera effekten av det första genom att även tillsätta lite av det andra, som hästen borde tillföra själv- men kanske inte i tillräckligt stor grad för önskad effekt, kan det då vara värt det? Det var ungefär det som var min tanke! ;) Inte att hästen skulle ha C-vitaminbrist.

även om hästen kan producera det själv så är det inte säkert att den mängden är tillräcklig vid sjukdom och skador. c vitamin är som dom flesta vet en mkt kraftig antioxidant och därför kan det vara värt att ge tillskott av det vid behov, i terapeutisk syfte. 3-8 g dagligen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: Totola
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Provar igen då, det visar sig om min tråd blir låst igen! Är det någon som vet hur mycket Lucern innehåller per kg av följande ämnen...
Svar
14
· Visningar
4 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka