behöver uppmuntran nu...

mag

Trådstartare
har skrivit innan här om min lastträning, har nu kommit så långt att jag kan skicka in henne själv, fortfarande är det jobbigt för henne att stå kvar, men det går en kort stund. Idag var vi redo för bommen och jag hade tagit hjälp av en kille som är otroligt duktig på att hantera hästar, började krångla nästan med en gång och det känndes som allt blev fel, vi höll på i 4 timmar, och den förändring som blev var att hon nu faktiskt står kvar så länge vi begärde och backade ut när hon fick lov. Men jag blev så besviken var så säker på att vi skulle få på bommen idag. Jag vet att det blev framsteg, men jag är så förtvivlat trött på att lastträna nu och vill verkligen få till det, varför måste det vara så krångligt :cry:

Sv: behöver uppmuntran nu...

Även att du har tränat det låter att du hade bråttom ändå. Allting är så steg vis. Om man hoppar över ett steg kan det vara lätt att du ramla 10 bakåt. Du gör jätte bra, om hon nu står inne lungt och vänta tills hon får komma ut. Kämmpa på bara. Och inte ta varje bakåt steg negitiv. Om du ta det förgivet att det kommer flera såna, då blir man inte så besviken.

Ett lite tips. Om du skriva ner hur lång du har trännat med minuter eller timmar, vad du har tränat på, och hur det gick för er. Så är det lättare att ser verkligen hur mycket ni har jobbat och hur det går. Även i ridnigen kan man göra så. T ex. Om du rider och visa saker inte går bra, du säger till dig själv, "att vi har tränat på detta här så länge", då titta du på papret och säger "nej, samman lagt är det bara 2 timmar kanske, det är inte mycket". Hänger du med?... vi som människar har en tendens att förlänge tid i vårt minne. Det känns som en timme men äntligen var det bara 20 min.

Jag håller tummerna för dig. Vänta och ser ner du ger dig själv mer tid så kommer det händer så småning om med bommen, men du har fler steg efter detta också :D . Lycka till.

Jag tror också att du vill aldeles för mycket och är för utpumpad över all den tid och engergi du lagt ned på lastträningen!

var GLAD att du har en häst som går IN i transporten, och som kommit så långt om du tidigare haft problem!

sen som CaliforniaSwed skriver, fast från en annan vinkel:
tiden....! 4 TIMMAR lastträning! DET för mig bevisar att du har för höga krav och vill för mycket just nu för hästens kapacitet!

man tränar KORTA intervaller, i myrsteg, om man har problem, anpassar sig efter dagsformen, och lägger INTE upp FÖR många "målstegringar" inför passet, innan man sett att det funkar och har det befäst.

jag vet att det är JÄTTE frustrerande och tar OTROLIG ork och energi. Men träna inte i så långa pass, det ger inget i längden. ÄVEN om du får vara flexibel och lägga ner kraven du kanske haft efter dagsformen - tränar du efter en formel där det FUNKAR att göra så utan att hästen tar över kommandot, så är det fördelaktigt...

var GLAD över hur långt du kommit, och ta ett djupt andetag. för det blir bra om du ger det lite mer tid och ork!

nej då inte har jag tränat bara dessa 4 timmar, utan jag har hållt på i ca 2 månader, flera gånger i veckan, vissa dagar 2 timmar, vissa dagar bara 1/2 timme allt efter hur det har gått. Vi har alltid slutat "positivt" Och visst vet jag att vi gjort otroliga framsteg, det var bara det att just i dag skulle jag få "proffshjälp" annars har jag alltid varit själv. Det var just därför det tog så lång tid idag, men som sagt vi kom ju så långt att hon stog kvar utan att kasta sig ut. Fasdt jag var så säker på att det skulle funka med bommen idag och så blev det inte så, bara min egen besvikelse....

Nej jag uttrycker mig oklart. självklart fattar jag att du tränat en MASSA, vad jag syftade på var att du använde "ett " tränings tillfälle som tog 4 TIMMAR. Lika med aldeles för länge!

Hästen tappar sambandet mellan beröm och vad som ombedes av den, under så lång träning. ALL häst träning är mest effektiv i KORT pass, där man är tydlig och sen avbryter när det går bra, som du skriver att du gör. Men som sagt: dina egna höga krav driver dig att ta det lite väl högt, för omfattande, och för mycket. tror jag....

återigen: been there, done that, och vet att det är JÄTTE jobbigt när det tar sån tid. Men det måste få ta tid om du har en häst som kräver det.. som nån annan skrev så gör du annars ogjort vad du spenderat i 100 tals timmar, på en tränings session med för "höga" och "förutsatta" krav...

hoppas du förstår hur jag menar nu. och som sagt: fortsätt vara glad över hur LÅNGT du kommit.

Hästen skiter väl i om du tagit ut en "expert". för den är det bara en dags till träning. varför ska denna träning ta 4 TIMMAR helt plötsligt.

Hoppas som sagt att det sätter det i "perspektiv"... :crazy:

tack alla jag känner mig lite bättre idag, och vet med mig att vi faktiskt kommit långt, nu ska hon få vila i 2 dagar efter det här och så provar jag en kort sväng på söndag, kanske allt går bra då. jag var nog ovanligt deppig igår :)

Jag vet hur det är när man har höga förväntningar, men så blir det inte som man har tänkt sig. resultatet blir att man blir besviken och deppig, men kan man bara läga det bakom sig och se de positiva sidorna i stället så brukar det vända!

Själv kämpar jag också med en jobbig häst, av alla de hästar vii har haft/har så är detta den första som strular så mkt.
Min taktik med henna är att gör hon ett framsteg så går jag tillbaka i kraven igen, efter någon gång häjer jag kravet och försöker få hon att göra om sitt framsteg osv...

Jag har nu kommit så pass långt att hennes strösta problem ligger i att få upp bakbenen på lemmen, frambenen är inga problem men bakbenen kan ta lite tid (dock itne så lång tid numera) är bakbenen väl uppe så knallar hon in. Mellan mina träningar så låter jag det stå en person på andra sidan mellanvägen som lägger på bommen i fall jag ber om det, dock sker inte det varje gång bara för att hästen inte ska förknippa människan med att bommen kommer på.

Vi har åkt med henne och under en period gick lastningen väldigt bra, sedan komm ett hårt bakslag och det tog luften hur mig och det är jobbigt att bli motiverad och fortsätta kämpa på.

Bara fortsätt öva, det är det enda som hjälper. Gott om tid och gott om tålamod. Till slut kommer det att lösa sig, men var berädd på att det kan komma bakslag i bland.

Ang tiden så har jag slutat när hästen har gjort det målet som jag har satt upp för dagen (rimlig mål) samt även baserat på hur hästen uppför sig för dagen, vissa dagar så kan man glömma att be om för mkt, vissa dagar så gör de allt man ber dem om. Mina senaste lastingar gör typ ca 2 i veckan blir högst en kvart och då hinner hinner hon göra det jag ber hon om ett par gånger. I början så blev det dock någon gång längre, för har man börjat ge sig in på en sak så måste man se till att man vinner, man får aldrig förlora!
Annars så tror jag på korta pass för att inte tråka ut hästen och få den att tappa koncentrations förmågan.

Du har en häst som frivilligt går in i transporten - bara det är ju toppen! :bump: :bump: :bump:

Tänk låååååååååååååångsiktigt i din transportträning. Du kanske kan träna ett par minuter varje dag? BERÖM VARJE GÅNG. Avsluta varje gång med något som hästen kan så att du kan ge den beröm. :)

När jag tränade om vår ponny (gick/sprang tveksamt in - kastade sig ut) lade jag ca en kvart om dagen på lastträning tills han lärt sig att gå in lugnt själv, stå kvar och gå ut sakta på kommando. Det tog ett tag, men jag stressade inte och avslutade alltid när han gjort något jag var nöjd med (vilket i början kunde vara att han LUGNT satte hovarna på lämmen :rofl: ).

Hur lång tid detta tar att få igenom för dig är oväsentligt - huvudsaken är att du och hästen klarar av det. Tänk positivt: du behöver ingen hjälp med ilastningen. Toppen! :banana: Du kommer inte att behöva lasthjälp över húvud taget.

;) Krocket

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För att försöka få ett grepp om situationen och var skon klämmer på mig med mitt förhållande, så har jag under 1½ månad nu skrivit...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar