Behöver tips på hur man gör en ridbana fastare..

T

twilightwilma

Hej

Hur gör man för att få en bana fastare, vår är alldeles för mjuk. Vi har bara sand i backen här hemma, bor vid en ås...Vi gjorde misstaget att gräva bort all matjord och fylla på med mer sand istället. Nu har vi en fin "playa" med fin sand, väldränerande men alldeles för mjuk att rida på. Vet någon vad vi kan göra för att få den fastare, vad ska vi lägga på för material?? Ska vi lägga duk emellan innan vi fyller på med något annat? Var får man tag på sådan duk? Så tacksam för svar, vill ha en ridbar bana!

mvh Laila

Sv: Behöver tips på hur man gör en ridbana fastare..

Är det verkligen ingen som vet, har någon ide?

Prova att ta bort en del sand, lägga på grus och duk och sedan lägga tillbaka sanden. Duk borde finnas på någon markberedningsfirma.

Håller med ginnies. Har själv en blandning av sand och stenmjöl på min ridbana och jag tycker det är perfekt underlag.

Håller med ginnies. Har själv en blandning av sand och stenmjöl på min ridbana och jag tycker det är perfekt underlag.

Hej ska man blanda sanden med stenmjöl, eller lägga en duk emellan sanden och stenmjölet? Hur tjockt lager stenmjöl behöver man ungefär?

Prova att ta bort en del sand, lägga på grus och duk och sedan lägga tillbaka sanden. Duk borde finnas på någon markberedningsfirma.

sorry om jag ställer korkade frågor men...var hittar man markberedningsfirmor...är det grustag, grävmaskinsföretag eller vad?

Jag tycker inte du ska ha någon duk. På med stenmjöl och blanda det med den befintliga sanden. Jag har ungefär hälften sand och hälften stenmjöl på min ridbana.

Jag tycker inte du ska ha någon duk. På med stenmjöl och blanda det med den befintliga sanden. Jag har ungefär hälften sand och hälften stenmjöl på min ridbana.

Kommer det fungera- vi har sand flera meter ner....bor på ett sandtag ungefär:) äts inte bara stenmjölet upp av sanden , sjunker ner och så blir det för mjukt igen?

Kommer det fungera- vi har sand flera meter ner....bor på ett sandtag ungefär:) äts inte bara stenmjölet upp av sanden , sjunker ner och så blir det för mjukt igen?

Vi har en jättebra ridbana som bygger på just sand i botten och sedan ca 10 cm stenmjöl ovanpå, inte blanda. Vi har inga dukar eller andra konstigheter. Upplägget är en 'kopia' på vad en granne har gjort och deras ridbana är lika fina och äldre än vår. Hos oss har på 3 år har inte sanden kommit igenom mer än där jag vet att det blev ngt tunnare med stenmjöl. Det dammar en del på sommaren men då saltar vi och det problemet är borta.

Oj, var det så djupt :eek: Men sanden som kom fram efter att ni skrapat bort matjorden måste väl vara packad/fast? Det måste väl vara sanden ni lade på som gjorde att det blev djupt/löst? I såfall borde det ändå gå att blanda stenmjöl med lagret av sand som ni lagt på?

Men blir det inte hårt med bara stenmjöl? Nyfiken..

Men blir det inte hårt med bara stenmjöl? Nyfiken..

Det är ju sand under, hittills har ingen anmärkt på att det skulle vara för hårt och jag föredrar det framför för mjukt. Har haft flera kurser med olika tränare och ingen har klagat på hårdheten. Om man skulle uppleva att det blir för hårt går det ju att harva, dvs luckra upp ytan. Vi har bara 'sladdat' hittills med en hemmagjord sladd efter bilen och det fungerar utmärkt.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu sitter jag och funderar på nytt sommarprojekt- ett nytt lösdriftsstall Jag är väldigt sugen på att göra en variant som jag sett...
2
Svar
24
· Visningar
2 596
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 593
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix