Behöver tips på att "komma loss" i ridningen!

P

Persilja

Hej,

detta handlar inte om att hästen skall komma loss utan att jag ska "komma loss i skallen"!

Jag rider min medryttarhäst 2 dagar i veckan och har ridit honom sedan juni. Fram till för någon månad sedan red vi ut, kunde skritta 20 min till en underbar ridbana och träna dressyrpass etc. och det har gått hur bra som helst. Nu är det MÖRKT och jag vågar inte ge mig ut på mörka grusvägar och obelyst ridbana. Eftersom jag kommer och rider efter jobbet så är enda möjligheten en paddock på ca. 25 x 25 m som är belyst och ligger precis granne med stallet.

Jag känner att det har låst sig lite och att vi behöver komma vidare för att det skall bli något av ridpassen. Hästen har 1-2 vilodagar i veckan och ägaren rider helst ut på dagtid, 1-2 timmer, mest skritt och lite trav. Hästen kan gå i hyfsad form och är då absolut underbar att rida - men vi kommer inte dit just nu! Förra måndagen hade hästägaren tagit in hästen, borstat och skrittat ca. 45 minuter innan jag tog över och red ett riktigt drömpass då hästen gick som en klocka (jag kom dit precis i skymningen så hon var inte heller ute och irrade runt i mörkret). Sedan i torsdags och i går har jag bara ridit själv och det är så himla stor skillnad. Jag får helt enkelt inte hästen ordentligt uppvärmd på den lilla banan oavsett hur jag håller på! Däremot har det fungerat jättebra i somras när vi skrittat ut till den stora ridbanan, så orsaken är inte heller att hästägaren suttit på honom först.

I går hade jag en häst som var ungefär en halvmil lång, hängde sig på bettet och gick på bogarna - även efter en halvtimmes uppvärmning med skritt, trav, halter, gångartsbyten, tempoväxlingar m.m. Seg som sjutton så jag fick sitta och driva så in i bänken vilket ju inte heller känns befordrande!

Tips, någon? Har själv funderat på att ta paus en månad (vilket hästägaren också har föreslagit eftersom hon begriper att jag inte tycker det är så jättekul att harva runt i paddocken i mörker!) Det är ändå begränsat hur mycket olika saker man kan göra med en stor häst i en liten paddock - t ex vill jag inte galoppera om jag inte har honom på tygeln för det är rätt stor risk att han snubblar eller går omkull.

Samtidigt trivs jag med hästen och han trivs med mig, jag vill ju inte ge upp och inte heller lämna stackars hästägaren utan medryttare!

Tacksam för alla ideer ni kan komma med.

/Pernille

Sv: Behöver tips på att "komma loss" i ridningen!

Vet inte hur era vägar är ute i skogen med trafik och annat, men det går ju alltid att sätta på fulle med reflexer och en riktigt bra pannlampa så kan man ju ge sig ut även när det är mörkt. Då har du allafall möjlighet att få den uppvärmning som hästen verkar behöva.

Hoppas du kommer på något bra.

Du kan inte byta riddagar då? Så du åtminstånde kan rida en dag i helgen dagtid? Ifall ägaren kan rida i veckorna dagtid:idea:

Mitt tips är att komma iväg till en tränare. Det kan räcka med en eller ett par gånger för att du ska få en skjuts i motivationen och lite hjälp på väg. Eller varför inte låta ägaren till hästen ge dig några lektioner?

Vet inte om det är ett bra råd för din del, men mitt "knep" när man ska rida på småttingbanor är att först rida lite slalom runt saker -koner, bommar, hinderstöd, pallar eller dylikt, och över lite bommar. Kan man inte ställa ut något sådant så kan man i värsta fall ha "osynliga koner" som var mycket effektivt på min häst när den är lite okoncentrerad och jag ändå vill mjuka upp :p Att man ser ut en sten eller bara fokuserar på en fläck på marken och ska gå en snäv sväng (med bra böjning) runt, sen snabbt svänga och gå en tvär sväng runt en ny liten fläck.

Just såna uppmjukande och uppmärksamhetskrävande övningar tycker jag är kanon att börja ett pass med. Just på en liten ridbana skulle jag mest rida skritt och lite travövergångar, med massor av den här typen av "uppmjukande" övningar. Och när man ska göra travövergångar kan man göra efter lite samma princip som uppvärmningsövningarna, att man ser ut två punkter man ska trava mellan och därefter omedelbart gå ner till skritt alt. göra halt beroende på vad man tycker passar hästen bäst. När man gör många sådana ganska "kvicka" avsaktningar och igångsättningar (rid på som vanligt emellan, gärna lite tempoökning hellre än att sakta av för tidigt!) brukar hästarna sätta under sig lite bättre och gymnasticera ryggen = känns oftast mjukare att rida efteråt.

Tyvärr blir det ibland så att man får ta det som det kommer, acceptera att man inte alltid kan vara på topp. Tränare vore såklart inte heller fel om ni kan ta ut någon!
Tänk på att man lär sig mer av motgångar än medvind! ;)

Senast ändrad:

Jättebra tips, tack! Hästen känns emellanåt "smidig som ett kylskåp" så vi kanske borde jobba med något som är så svårt att han faktiskt måste tänka på var han sätter ner tassarna...

Svar till andra: Det är svårt att rida ut även med pannlampa - tyvärr ingen skog utan bara en lång och rätt så vältrafikerad, men smal, grusväg. Det känns för läskigt så som folk kör. Okej i dagsljus men i mörker? Nej tack :-)

Vete sjutton om hästägaren kan vara till någon hjälp, hon är inte precis dressyrinriktad själv om man säger så... Ska fundera på en tränare, vi har pratat om det innan också. Kruxet är att komma iväg när man varken har bil med dragkrok eller släp!

Har tyvärr inte möjlighet att byta till en helgdag i nuläget, tillbringar redan största delen av lördagen på ridskolan och tror att det blir myteri på hemmafronten om jag ska vika mer helg-tid åt ridningen! Dessutom är det rätt skönt att ha en dag i veckan som är 100% ledig från jobb och andra aktiviteter (lite bekväm är man ju alltid)

Tack för att ni delar med er av ideer och egna erfarenheter, fortsätt gärna!

/Pernille

Börja passet att leda honom då om du inte törs rida i mörker. På med reflexer och pannlampa och led den 20-30 min sedan rider du ett trevligt pass på liten belyst ridbana!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama