Behöver tips och råd!

V

virrpANNA

Jag har köpt mig en ettårig islandsvalack som är hur go och glad som helst! Dock så är han jätte om överdelen av huvudet. Jag får klia honom på sidan och på mulen och nosryggen. Men kommer man upp mot pannluggen, öronen och där grimman ska sitta blir han JÄTTE rädd och rycker undan!

Behöver lite tips och råd på hur man vänjer honom vid att sätta på och ta av grimman.

Sv: Behöver tips och råd!

Knäpp upp nackremmen och knäpp den efter att du trätt på nosremmen. Det kan nog kännas lite otäckt så här i början att trä remmen över öronen.
Min gamla häst gillar inte heller att man pillar på hennes öron för mycket. Men om man smyger försiktig med handen över nosryggen och upp i pannan brukar de oftast lugna sig.
Man får ha mycket tålamod och vara lugn. Det löser sig säkert så småningom.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 859
Hästvård Hej! Min nya pålle har en väldigt rosa mule som behöver smörjas in så hon inte bränner sig. Detta är inte alls populärt och jag kommer...
Svar
18
· Visningar
2 156
Senast: trassel
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II