Behöver tips ang mitt dominanta sto!

M

Muppe00

Jag skulle behöva lite tips angående mitt 14-åriga fullblodssto som jag själv fött upp. Hon är för det mesta go o snäll, men jag vet innerst inne att det är på hennes villkor som vi är kompisar. Har hon inte lust så blir det inget! I boxen t ex kan det gå jättebra i flera veckor, sen en dag tränger hon upp mig i hörnet och stryker öronen över nacken - då är man inte stor o tuff kan jag tala om! Ibland när jag ska rida ställer hon sig rakt upp på bakbenen, hon vet att man inte har någon kontroll på henne då. Övrig tid är hon mycket välriden och jobbar kanonfint. Någon som har några tips?:confused:

Sv: Behöver tips ang mitt dominanta sto!

Ingen som har några tips?

Någon måste det väl finnas som kan tipsa mig?

Ta hjälp av en tränare så kan han/hon hjälpa dig med vad som behövs.

Jag har tidigare haft hjälp av tränare med detta, men då ej inom NH, tyvärr är inte NH så stort här där jag bor men det är på uppgång. Jag ville bara kolla om någon här har varit med om något liknande, någon som har erfarenhet av en häst som ALLTID varit ledaren i hagen i alla flockar hästen gått i osv...

Träna ledövningar med henne. Går hon förbi dig när du leder henne?
Gör hon det så backa henne direkt, inte fem sekunder efter.
Backa henne genom antingen fysiskt(tryck på bugen eller nosryggen, glöm ALDRIG eftergift närhon backar) eller psykiskt tryck.(Kroppsspråket)
Träna på att hon ska gå undan för tryck. För att flytta bakdelen tryck på bakdelen och släpp direkt när hon flyttar sig.
För att flytta framdelen Tryck med ena handen på sidan av bogen och andra på huvudet, och släpp direkt närhon flyttar.
Backa henne som jag skrev ovan.
Närdu gjort detta och hon går undan bra för tryck kan du börja med det psykiska trycket, att hon ska flytta på sig med endast ditt kroppsspråk. Stå på sidan av henne och vifta lite med repet vid hennes bakdel, direkt när hon flyttar så sluta vifta och beröm.
Kom ihåg att göra allt från båda sidor!
Du ska också kunna ta på henne överallt utan att hon hotar eller tjurar. Ta ut henne och håll repet slappt, du kan också be någon hålla henne. Börja med att smeka henne någonstans där hon tycker om det, gå sedan över hela hästen med handen. Även ställen som insidan av benen, under svansen, näsborrarna, örrnen, glöm inte att smeka henne i ansiktet, osv.. Detta ska du också göra på båda sidor. Om hon hotar eller lägger bak öronen när du tar på ngt ställe så ta handen till ett annat ställeoch smek där, för att sedan gå tillbaka till det känsliga stället. När hon kan stå lungt och avslappnat under hela tiden du tar på henne överallt då kan du övergå till att ta på henne med föremål (plastpåsar, studsa bollar runt henne, rep mm) Ju mer konstiga saker du gör ju mer litar hon på dig.
Detta jag sakt nu är en del ur saven games, läs om alla de 7 lekarna så förstår du kanske mer vart jag vill komma. Finns på internet och i böcker. SÖK PÅ GOOGLE - SEVEN GAMES.
LYCKA TILL!

Jag kan ge dig ett litet tips som man kan tänka på.
Härstar har olika storlekar på sin "bubbla" Med det menar jag avståndet mellan dig och hästen. En del har ingen, vilket man tydligt märker. En del har flera 100 meter. Tänk då på att det är SVÅRT att hantera en häst från 200 meters avstånd, alltså måste dom vara närmare oss än dom vill. Oavsett mat eller mutning. :devil:
Fundera ut hur Du förhåller dig till din häst. Det har jag fårr klura på ett bra tag med mitt sto. Hon är otroligt känslig och skriker om man rör på några av hennes känsliga delar såsom, mage, nos, hals, rumpa.
Jag tyckte minsann att jag skulle utöva "approche and retreat"(oki, ENGELSKAN SUGER), dvs att man smekar hästen nära dess känsliga ställe, men bara nudda i den och sedan fortsätta på annat ställe istället för att "härda" hästen och kladda mycket och ofta på det retade området.
How ever....det fungerade verkligen inte! Till sist var vi riktigt ovänner och JAG fick ta mig en funderare över vad JAG gjorde egentligen. Hon är ett dominant sto som jag inte vill ska bli MER dominant.
Jag kom fram till att jag måste backa. (Hör ni? BACKA från en väldigt dominant häst) :o
När jag öppnade ex boxen så väntade jag på att HON skulle röra i mig först. Ta initiativet till beröring. Rör hon inte mig ska jag inte röra henne. Och det fungerar LYSANDE. Så fort hon har godkänt att vi rör vid varandra kan jag ta på henne ÖVERALLT, inte ett ljud, och ingen protest. Väldtäkten är över! :D

Vi måste se oss in i en annan typ av värld och inte alltid utgå från att hästen har "disrespect", vilket är ett hemskt ord som kan ge hemska följder.
Jag tycker det låter som om din häst försvarar sig och det ihop med dominans gör situationen ohållbar till slut.
Hade det vart en hingst hade du kunnat dänga upp han men med ett sto så kommer aaaaallt tillbaka till dig....förr eller senare :rofl: (OBS ironiii)
Jävla fruntimmer! Jag är likadan...planerar hämnd på min sambo och kommer ihåg ALLT han säger :rofl: :rofl: :rofl:
men jag älskar min lilla plutta och i slutänden kommer hon att bli den bästa! :love:
Lycka till!
Hälsn Linda

waldorff skrev:
När jag öppnade ex boxen så väntade jag på att HON skulle röra i mig först. Ta initiativet till beröring. Rör hon inte mig ska jag inte röra henne. Och det fungerar LYSANDE. Så fort hon har godkänt att vi rör vid varandra kan jag ta på henne ÖVERALLT, inte ett ljud, och ingen protest. Väldtäkten är över! :D

BRA SKRIVET! Jag gör alltid så innan jag klappar(smeker) min häst, så att att han visar att han är intresserad och vill skapa kontakt med mig. :rofl:

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Jag har ett 14-årigt sto (som jag haft i nio år) som för det mesta är snäll och inte bråkar mycket vid hämtning i hagen. Oftast går hon...
2
Svar
27
· Visningar
7 714
Senast: purity_666
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 669
Senast: Mabuse
·
G
Hästhantering Hej! Jag har ett 6-årigt varmblodssto (tävlingshäst, trav) som beter sig mycket konstigt. Hon är ALLTID arg på andra hästar, finns...
Svar
10
· Visningar
2 766
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama