Sv: Behöver tips ang mitt dominanta sto!
Jag kan ge dig ett litet tips som man kan tänka på.
Härstar har olika storlekar på sin "bubbla" Med det menar jag avståndet mellan dig och hästen. En del har ingen, vilket man tydligt märker. En del har flera 100 meter. Tänk då på att det är SVÅRT att hantera en häst från 200 meters avstånd, alltså måste dom vara närmare oss än dom vill. Oavsett mat eller mutning.
Fundera ut hur Du förhåller dig till din häst. Det har jag fårr klura på ett bra tag med mitt sto. Hon är otroligt känslig och skriker om man rör på några av hennes känsliga delar såsom, mage, nos, hals, rumpa.
Jag tyckte minsann att jag skulle utöva "approche and retreat"(oki, ENGELSKAN SUGER), dvs att man smekar hästen nära dess känsliga ställe, men bara nudda i den och sedan fortsätta på annat ställe istället för att "härda" hästen och kladda mycket och ofta på det retade området.
How ever....det fungerade verkligen inte! Till sist var vi riktigt ovänner och JAG fick ta mig en funderare över vad JAG gjorde egentligen. Hon är ett dominant sto som jag inte vill ska bli MER dominant.
Jag kom fram till att jag måste backa. (Hör ni? BACKA från en väldigt dominant häst)
När jag öppnade ex boxen så väntade jag på att HON skulle röra i mig först.
Ta initiativet till beröring. Rör hon
inte mig ska jag inte röra henne. Och det fungerar LYSANDE. Så fort hon har godkänt att vi rör vid varandra kan jag ta på henne ÖVERALLT, inte ett ljud, och ingen protest. Väldtäkten är över!
Vi måste se oss in i en annan typ av värld och inte alltid utgå från att hästen har "disrespect", vilket är ett hemskt ord som kan ge hemska följder.
Jag tycker det låter som om din häst försvarar sig och det ihop med dominans gör situationen ohållbar till slut.
Hade det vart en hingst hade du kunnat dänga upp han men med ett sto så kommer aaaaallt tillbaka till dig....förr eller senare
(OBS ironiii)
Jävla fruntimmer! Jag är likadan...planerar hämnd på min sambo och kommer ihåg ALLT han säger
men jag älskar min lilla plutta och i slutänden kommer hon att bli den bästa!
Lycka till!
Hälsn Linda