behöver råd om unghund.

S

"Sara"

Hej. Jag har en schäferhane som är 9½ månad. Han är världens mysigaste, goaste, bästa som finns. Vi bor på en gård så han är mycket lös men ser kanske inte så mycker liv och rörelse som han behöver.

Han har alltid varit lite osäker/mammig, ända sedan jag hämtade honom.
Han har haft svårt att hälsa på främlingar då han inte vågat gå fram.
Har genom träning vid olika miljöer och situationer försökt att öka självförtroendet på honom.

Nu är han mycket bättre på den osäkra biten, men jag har då fått problemet att han kommit upp i jobbiga-åldern och vill leka,busa och nästan nafsa på allt och alla.

problemet är det att när han vill busa brukar han skälla, klappa med tänderna och små morra medan han glatt viftar på svanser och hoppar och far runt.
Andra hundar har fattat detta språk, men andra människaor tror att han är på väg att äta uppn dom, barn blir rädda.
Han lekte med barn när han var mycket mindre men nu är han ju tre gånger så stor.

Vad ska jag göra, det känns inte rätt att straffa honom på nått sätt?
HJÄLP.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver råd om unghund.

Straffa? Nej, nej! :mad:

Lek med honom hemma, visa vilka nivåer som gäller. Tillåt häftig lek, men var konsekvent med "sluta", om man använder det ordet. Lär också andra ord som "försiktigt", "nej", "tyst" m fl kontrollkommandon.

Ha honom med så mycket som möjligt i så olika miljöer som möjligt. Bland folk, fr a barn, hundar, fordon osv. Träna kontrollen även där.

Inte förbjuda honom att vara lekfull och visa sin glädje, däremot dämpa vissa uttryck av den. Förvarna människor som vill hälsa på/leka med hunden, om hans beteendemönster. Det gör ont att bli riven, även av en snäll och glad jycke.

För att öka hundens självförtroende skulle jag ge mycken frihet men också ställa krav som ska följas. Uppmuntra honom att lösa uppgifter och "våga" göra saker.

Så är min syn på hur hantera situationen! Hur man i verkligheten gör, beror på många faktorer.

LIA

Ta kontakt med brukshundsklubben och gå unghundskurs med honom, dels får du hjälp att stärka ditt ledarskap och lära dig hur du ska hantera honom och dels får han träffa andra hundar och människor. Dessutom kanske du får en bunt nya vänner oxå som extra bonus! ;)

Jag leker med honom ganska mycket tex leta föremål, kasta boll, kamplek. Har varit noga med att han ska släppa på loss och att leken är färdig på slut.

Han har aldrig haft problem att vara med andra hundar, ej aggresiv utan det är bara människor som han har varit osäker på.
Det är just det att han vill leka när det kommer folk men blir lite feg och osäker på samma gång.
Så han vill leka men sen när dom börjar leka, då blir dom lite läskiga igen och han skäller för det.
Hade det varit en liten hund hade man inte brytt sig så mycket, men en buse på 35kg blir ganska stor när han kommer farande.

Han är så på allting som flyger och rör sig, och han är så snabb. Jag har en kanin som han leker med ibland, men så fort lillen rör sig lite fort så går hunden igång och blir genast tuffare och man får sära dom.
Har det med åldern att göra att dom alltid ska vara på allting?

Jag gick en valpkurs i våras och ska börja en kurs till hösten.
Fick bra hjälp att träna både av brukshundsklubben och av uppfödaren.

För det första med hans osäkerhet mot andra människor.
Tvinga honom aldrig att hälsa på någon, låt heller ingen gå fram till honom. Utan ska han hälsa på någon så ta själv första kontakten och hälsa på personen i fråga. När du hälsar så sätt honom ner och gå själv fram till personen. Gå sen tillbaka till hunden, ta kontakt och ge honom ett varsågod. Vill han inte hälsa låt honom då vara.

När han börjar leka hårt med honom tycker jag absolut att du ska se till att han slutar.
Var extremt noga med att han aldrig börjar eller avslutar leken.
Kommer han med en leksak, avvisa honom. Sen kan du efter några sekunder, om du vill, ropa in honom och börja leka med honom. Går han därifrån självmant (avslutar leken), kalla in honom igen lek lite mer och avsluta sen leken själv.

Han kommer inte tycka att leken är mindre rolig, han märker bara att du stiger som ledare i flocken.

Med mig lekar han bra, jag börjar och jag avslutar leken. Han lyssnar bra på loss och slut. Jag har tränat ganska mycket relationsförstärkande övningar som jag fått tips om, tillbringar mycket tid med honon, myser och gosar mycket osv.

Det är när han träffar andra människor som han inte kan kontrollera sig. Han blir liksom leksugen och osäker på samma gång, kan inte riktigt bestämma sig.

Hur agerar han?

Är det en genetisk osäkerhet han har så backar han, går inte framåt.
Är det en osäkerhet som du råkat bygga upp (det är jätte lätt att råka göra det) så backar han lite med vågar ändå ta sig fram lite i vissa lägen.
Det är jätte svårt att beskriva så här. Man måste se hunden för att skaffa sig en uppfattning om hur det ligger till.

Varför ska han vara med andra människor..? Och varför leka med andra människor??

Mina hundar leker med mig och sin familj (dvs mina föräldrar) och det finns enstaka som de får leka med, ex två av mina träningskompisar. Annars ska de inte på och buffla på folk och jag vill inte att andra ska leka med dem då det lätt kan hända olyckor...

Begränsa är mitt tips, dig och kanske nån till och denna människan ska ha samma gränser som dig. När han blir hårdhänt så är det bara att igonera och eventuellt ha ett ord på det. Jag säger "loss" eller "släpp" till mina hundar för i deras ögon betyder det att de ska sluta med vad de håller på med... Det säger jag också om de leker med varandra och jag vill avbryta, dock är det ett väldigt befäst kommando för dem.

Och lär honom att andra människor betyder lugn och det är DU som är den som hittar på allt och är rolig.

//E

Varför ska han vara med andra människor..? Och varför leka med andra människor??

Håller helt med. Det finns ingen anledning att han ska hälsa på allt och alla.

Men jag förstår trådskaparen om hon vill att han ska fungera ihop med alla. Tyvärr fungerar inte alla hundar så. Det viktiga är bara att veta vad man har för hund.

Visst ska han fungera med alla, men jag leker inte med alla, men är artig ändå;) Samma ska man tänka med hund

//E

Dean skrev:
Hur agerar han?

Är det en genetisk osäkerhet han har så backar han, går inte framåt.
Är det en osäkerhet som du råkat bygga upp (det är jätte lätt att råka göra det) så backar han lite med vågar ändå ta sig fram lite i vissa lägen.
Det är jätte svårt att beskriva så här. Man måste se hunden för att skaffa sig en uppfattning om hur det ligger till.

Från början vågade han inte gå fram alls till främmande människor, skällde och backade.
Nu vågar han gå fram, nosa men kan sedan hoppa bak, och göra som jag beskrev i början av denna tråd.

lady_vip skrev:

Mina hundar leker med mig och sin familj (dvs mina föräldrar) och det finns enstaka som de får leka med, ex två av mina träningskompisar. Annars ska de inte på och buffla på folk och jag vill inte att andra ska leka med dem då det lätt kan hända olyckor...

Begränsa är mitt tips, dig och kanske nån till och denna människan ska ha samma gränser som dig. När han blir hårdhänt så är det bara att igonera och eventuellt ha ett ord på det. Jag säger "loss" eller "släpp" till mina hundar för i deras ögon betyder det att de ska sluta med vad de håller på med... Det säger jag också om de leker med varandra och jag vill avbryta, dock är det ett väldigt befäst kommando för dem.

Och lär honom att andra människor betyder lugn och det är DU som är den som hittar på allt och är rolig.

//E

Jag vill inte heller att han ska förknippa människor utanför "flocken" med lek, det är bara det att när han har varit så osäker så vill jag att han ska få positiva erfarenheter genom att hälsa på dom som kommer, när han förut inte vågat gå fram. Men då tar han initiativet till lek istället och det blir som det blir.
Han ska ju på allt som rör sig.

Positiva erfarenheter av främmande folk får han om han får ta hälsningen i sin egen takt. Vill han inte hälsa så låt han slippa. Det finns ingen anledning att en hund ska hälsa på allt och alla.

Håller helt med Dean och Lady Vip i dessa frågor.

Är du säker på att han verkligen leker?
Min tik beter sig likadant mot okända hon finner "farliga", men i hennes fall handlar det inte alls om lek. Det ser ut som lekinviter då hon studsar fram och tillbaka och skäller, men verkligheten är att hon sänder ut signaler för att öka avståndet och skrämma bort den farliga. Jag tillåter inte detta hoppande, men försöker också att inte sätta henne i sådana situationer.

Vad gäller själva hälsandet kan det vara bra att veta om hundens vilja att hälsa beror på intresse för människorna eller ett behov att kolla av att de inte är farliga. Om det är ett kontrollbehov från hundens sida ska hälsning inte uppmuntras. Det innebär bara mer stress för hunden. Be istället alla besökare att ignorera hunden och be hunden ignorera besökarna. Det är svårt att tala om vem som blir svårast att uppfostra vad gäller detta, hunden eller besökarna. Fördelen med detta sätt är dock att hunden till slut blir så van att det ränner folk lite här och där och att du ser till att inget ont händer denne. Han kommer inte behöva hålla så hårt på kontrollen längre.

Jag har aldrig tvngat honom att hälsa på någon, det är han själv som nu absolut ska dit och hälsa.

Är det vanligt att hundar beteer sig så som min pojke gör?
Skulle vilja veta varför han aldrig reagerat så mot andra hundar, bara människor.

Skulle vilja veta varför han aldrig reagerat så mot andra hundar, bara människor.[/QUOTE]

Menar att han inte varit osäker och rädd vid möte med andra hundar.

Jadzia skrev:
Är du säker på att han verkligen leker?
Min tik beter sig likadant mot okända hon finner "farliga", men i hennes fall handlar det inte alls om lek. Det ser ut som lekinviter då hon studsar fram och tillbaka och skäller, men verkligheten är att hon sänder ut signaler för att öka avståndet och skrämma bort den farliga. Jag tillåter inte detta hoppande, men försöker också att inte sätta henne i sådana situationer.

Vad gäller själva hälsandet kan det vara bra att veta om hundens vilja att hälsa beror på intresse för människorna eller ett behov att kolla av att de inte är farliga. Om det är ett kontrollbehov från hundens sida ska hälsning inte uppmuntras. Det innebär bara mer stress för hunden. Be istället alla besökare att ignorera hunden och be hunden ignorera besökarna. Det är svårt att tala om vem som blir svårast att uppfostra vad gäller detta, hunden eller besökarna. Fördelen med detta sätt är dock att hunden till slut blir så van att det ränner folk lite här och där och att du ser till att inget ont händer denne. Han kommer inte behöva hålla så hårt på kontrollen längre.

Problemet är att vi inte har så mycket folk som ränner hemma. När jag har tagit med honom till brukshundsklubben eller till stan så har han inte visat så mycket av osäkerhet och rädsla utan då går det bra.
Men hemma blir han mer vaktig och skällig. Han är misstänksam mot det mesta. Tex om vi möter någon som är ute och går, då ska han skälla och vakta. Bara på folk utan hund aldrig med. Vi möter nästan aldrig folk som går därför har han aldrig tränat på det. Han tror väll att det är fulingar som smyger i skogen.
Snälla, hur ska jag hantera honom i en sån situation.

Lär honom att snabbt sätta sig på ditt kommando, oavsett var och hur långt bort han är. Sen, när det kommer folk, så ropar du det ord du valt och belönar att han sätter sig snabbt och sitter kvar när människorna passerar.
På så sätt behöver du inte tillrättavisa honom, men tar ändå kontroll över när det ska hälsas och inte hälsas.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 857
Senast: Tiffany
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Övr. Hund Hej! Jag har en underbar vit herdehund (tik) på 14 månader. Hon är en livlig, glad och underbar hund. Men hon visar stor osäkerhet mot...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 713
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar