Behöver mer bärighet och aktion i ponnyn..

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Liten_men_tuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 712
L

Liten_men_tuff

men hur ?

Han ser sådär prydlig ut och gör alla rörelser korrekt , men vi måste få in lite Wow så vi får lite högre poäng :p Så måste styrka det yttligare. :p :) Tips

Sv: Behöver mer bärighet och aktion i ponnyn..

Tyvärr så är det nog så att ponnyns utstrålning inte går att göra så mycket åt.
Gångarterna går ju dock att förbättra. Nu är det lite svårt att veta exakt vad det är du vill ska bli bättre men se till att hästen hela tiden är i balans, rid ordentligt framåt och jobba mycket med halvhalter. Tempoväxlingar är också bra för att så lite mer schwung i steget.

Ju starkare han är och bättre gymnastiserad destobättre bär hästan upp sig på rumpan och får en lätt framdel med uttrycksfulla framben och bakben som kommer väl in under hästen och lyfter.

Jobba med att stärka din häst och göra rörelserna i högre samlig för att sedan konna driva på och få en bärigare luftigare gång...

Svårt utan bild när man inte ser hur han rör sig...

Det ser generellt lite framtungt ut, försök att få honom lite mera på bakdelen så kommer framdelen och nosen upp. (Och därmed förmodligen rätt frambenssprattel... ;) )
Skolor och mycket riktningsbyten (3 steg framåt- vänd åt sidan-4 steg framåt-vänd igen- 2 steg framåt- vänd igen osv) tränar jag på min häst för att få henne att bära sig mera.

Jo ser ut som han inte bär sig lite utan mer blir framtung och lite på bogarna.
Du sitter bra tycker jag! Kanske kunde du rulla bak axlarna lite och hålla överarmarna mer utmed kroppens sidor nu sträcks hela dina armar fram lite och ger ponnyn mer att hänga i.

Att gå små fyrkanter med tvära hörna som pinky skrev är jättebra! Funkar både med att skritta och göra halt skritta och samla skritten, trava och göra hörnen i skritt samt trava och samla traven.

Berätta för din tränare vad du vill uppnå och se vad hon/han har för tips på övningar!

Generellt tänker man för mycket framåt och kräver ett tempo i vilket hästen inte orkar hålla en bra bärighet! Låt hellre traven bli snigelsakta men balaserad och med bra bakbens och ryggaktivitet än att tempot blir bra men allt ponnyn orkar göra är pinna omkring...

Lycka till med din jättesöta ponny!!!

Ni ser prydliga och trevliga ut, men han går bakom lod på många av bilderna och blir framtung...

Tränar du framåtbjudning- tex hoppning (om du törs), rida framåt i hästens egen balans, när man rider framåt vid tex hoppning, el dyl känner man hur hästen samlar sig själv, trampar under och blir rund, det kan vara bra att ha den känslan in på ridbanan...

De råd du redan fått är också jättebra!
Ock ni ser jättefina ut!

2 saker jag reagerar på:

1. Hästen känns "fastlåst" och när en häst är det (oavsett om du verkligen låser fast hästen eller om den bara känner sej fastlåst) så blir den blockerad och därmed bogtung. Träna på att rida på lång tygel i trav t ex med hästen låg men lite eftergiven (helst utan kontakt eller väldigt lite kontakt i tyglarna) och jobba på att låta hästen få upp ryggen och länga överlinjen och då kommer hästen (om den har bjudning) få under bakbenen. Sedan tänker du dej att du utan tyglarnas hjälp utan bara med sitsen "rider upp" hästens framdel m.hj.a. ett par halvhalter om det behövs för att inte energin ska gå förlorad MEN med väldigt lätt hand och mest för sätet. När du kan "rida upp" hästen istället för att rida den fram mot handen kommer den troligen få mindre blockerad och trevligare form. Tappar hästen bjudningen börjar du om, istället för att pressa fram hästen.

2. Den ser lite smått uttråkad ut. Lydig, men uttråkad. Om du tränar att "leka" fram lite saker på träning och inte gör saker efter särskilda bokstäver utan helt plötsligt får för dej att "nu ska vi gå lite sidvärts!" och bara gå några steg och sen rätt fram, hela tiden med variation och små hjälper, mest att du tänker vad du ska göra. Ibland öka tempot, ibland sänka det. Inte så superseriöst som det ska vara på tävling! :p
Gnistan får man av att hästen tycker det är roligt och en utmaning och inte gör allt på automatik. Den SKA vara lydig men det kan den vara utan att den kör på samma gamla övningar på samma sätt med en tråkig matte som följer alla konstens regler ;) (ta inte illa upp, jag vet inte vilken typ av ryttare just DU är!)
Testa reaktionsförmågan, kör lite från 0-100 och sedan halt. Utan mastodonthjälper. Som sagt - lek fram övningarna och gör det som känns bra för stunden. Så fort något känns svårt för hästen försvinner en del av utstrålningen så vill man få tillbaka självförtroendet på hästen kan man gå tillbaka till att träna saker den tycker är lekande lätt. Och smyga in något svårare i ett bra läge och sedan återgå till något den tycker är enkelt. Tycker du det du gör är busenkelt kommer hästen bli smittad.

Jag kan inte hålla med om att utstrålningen är svår att ändra på. Visst- hästar ser olika ut, men hur förklarar man då att en och samma häst kan se så olika ut under olika ryttare?

Aah, just det! En till sak jag kom på ang. bilderna: När hästen blir framtung. ex i galoppen: Luta dej INTE bakåt som för att driva fram häten i det läget. Särskilt inte på träning. Gör hellre tvärtom att luta dej liite framåt för att hitta hästens tyngdpunkt och därifrån kan du sedan "plocka upp" hästen med sitsen. Det är väldigt svårt just i galoppen, därför är det en klar fördel om hästen är bogfri redan i traven och ni har bra gemensam balans i fattningen. Träna MYCKET galoppfattningar, gärna ur samlad skritt, skänkelvikningar m.m. T o m ryggningar att fatta ur kan vara bra man får en enorm bogfrihet då OM hästen är fri i framdelen i ryggningen vilket beror mycket på att ryttaren rider med sitsen och "tänker" bakåt med hästens rumpa under sej och utan att störa i tyglarna. Och även "tänker" upp med framdelen. Särskilt i en sakta ryggning brukar man kunna träna upp sin känsla väldigt bra.
Om hästen faller framåtstupa efter de första 2-3 galoppsprången är det etttecken på att den behöver träna mer galoppfattningar för att få fler och fler bra språng. Med avbrott så snart hästen inte orkar och faller ur. Och att man försöker begära ett bra språng mer för varje gång innan man saktar av.

Min tränare säger att med en ordentligt lösgjord häst kommer man långt, även om hästen i övrigt är rätt medioker. Så fram för lösgörande övningar också utöver mer styrka så han orkar bära sig bättre och inte blir framtung.

För att få till "wowet" så måste du få in mer bjudning! Han måste bli mer elektrisk. Öva på att han verkligen svarar på din hjälper på direkten så att han blir "på" hjälperna. ´
Det ska kännas på samma sätt som en sportbil. På en sådan behöver man bara killa lite på gasen så svarar den direkt och så ska det vara på hästen oxå. Men sen måste den var så lydig så att du kan fånga upp det och ta tillvara på det så att det inte bara blir en massa spring.
När du börjarfå till det så ska du sedan kunna rida med "stop-and-play" dvs i programet så ska hästen vara så på hjälperna att det är stor och tydlig skillnad vid de olika övergångarna. Innan ökningen ska det komma en riktigt uppfångande halvhalt så att du har riktigt mkt att skjuta iväg. Efter ökningen så ska det komma en tydlig halvhalt igen som fångar upp energin.
I det vanliga dressyrpasset så ska du kunna rida tre långa-tre korta.
När man väl fått hästen så på hjälperna så infinner sig detta "wow" dvs elektrisiteten och utstrålningen infinner sig.

Det svåra kan vara att få fram det. Speciellt om man suttit och "fis-ridit" i mga år (inget fel i det iof ;) ). För det krävs enormt mkt av ryttaren. Det är jobbigt!
Det bästa sättet att väcka upp en häst som sovit länge under passen är att bli enormt mkt snabbare på att lägga in variation i ridpasset. Sitt inte och rid en hel långsida. Det ska hända ngt hela tiden! Om du rider rakt fram ja då ska du i så fall modulera med tempot. Låt rörelserna avlösa varandra. Men eftersom att man rider så mga så gäller det ju att inte rida så mga steg i varje rörelse. Men det viktiga är att utesluta alla händelselösa transportsträckor. Och inte sitt en massa händelselösa varv på volten. Den går att variera genom att kanske flytta ett steg. Modulera med takten. Ställa om,etc. etc.
Öva oxå övergångar-övergångar-övergångar... de är superviktiga!

Men lägg in mga skritt pass på lång tygel. Det är jobbigt för hästen!
Var oxå väldigt berömande och låt honom höra din uppskattning så att han blir glad och uppspelt. Lek fram bjudningen!

Och när du själv blir trött så måste du sluta så att du inte förstör det du fått fram för att du själv inte orkar mer.

Nu har vi mycket att träna på i sommar :)

Era svar har varit mycket intressanta och givande :bow:
Och hoppas på bättre resultat till hösten ;)

Liknande trådar

Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr... 2
Svar
22
· Visningar
2 179
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 411
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka