Behöver massor av idéer

B

bullis1

Jag ska försöka beskriva vad jag har för problem med min häst för att höra om någon annan har varit ute för samma sak eller om det är någon som har något förslag på vad det kan vara som är fel. Hästen det handlar om är en 11-årig svenskt halvblod som tävlar i hoppnig, dressyr och fälttävlan. Det är en pigg och glad häst som alltid gör sitt bästa och aldrig någonsin är vrång eller protesterar på något sätt.

Jag har märkt en ojämnhet i rörelseschemat av och till under en lång period (flera år) och den är flera gånger kontrollerad av en av Sveriges bästa hästveterinär utan att något fel har kunnat hittas. Under våren har dock ojämnheten (tror att den sitter i vänster bak) börjat synas mer och mer och förut har den mest varit märkbar precis de första varven i trav och sen har den försvunnit men nu försvinner den inte och den har blivit mer och mer. För knappt tre veckor sen åkte jag därför återigen igen till veterinär som precis som alla de andra gångerna böjde igenom hela hästen utan att hitta någon reaktion och jag fick då rida henne så att han kunde se. Då såg han också att hon rörde sig konstigt men han hävdade att hon är helt klockren emellanåt, dvs hon är inte ojämn hela tiden. När han fortsatte att undersöka henne hittade han lite ömma muskler i ryggen och vi röntgade därför ryggen men bilderna var helt utan anmärkning. Vi har också röntgat flera delar av benen förut men alla bilder har varit ua. Vi fick order om att åka hem och klättra, rida cavaletti, i låg form och träna så i ungefär en månad och sen höra av oss igen om problemen kvarstod. Hon har dock blivit mer och mer ojämn under den här tiden, för att vissa dagar vara helt ren. Så i söndags när jag red var jag först ute i skogen och skrittade och klättrade lite och då kände jag inget konstigt. Jag gick sedan in i manegen och jobbade henne i 15 minuter i låg form i trav och galopp och när jag började så kände jag att hon var vädligt ojämn och sen blev hon bara mer och mer ojämn. När jag sedan skrittade av ute så var hon så halt att hon linkade i skritt och trava kunde hon inte överhuvudtaget. När hon fick komma in i boxen syntes det tydligt att hon hade ordentligt ont (ställde sig och krafsade med framhovarna och stod i en väldigt konstig ställning). Efter ungefär 30 minuter tog jag ut och sprang med henne och då var hon fortfarande halt men mycket bättre. Dagen efter var hon fortfarande ordentligt halt till och med i skritt och hon sprang heller inte något i hagen vilket verkligen visar att något är ordentligt fel med den här hästen för i vanliga fall är hon ganska busig ute. Hästen var också allmänpåverkad på det sättet att den är apatisk och ledsen. När jag vände snävt höll den på att trilla och den går också väldigt konstigt på det sättet att den sätter vänster bak helt utanför kroppen så att höger bak går i vänster frams spår (om ni förstår hur jag menar). I går var hästen bättre men fortfarande halt.

Jag har naturligtvis ringt och beställt tid hos veterinär igen och dit ska jag på måndag men är det någon som har varit med om något liknande?

Tyvärr så kan har jag ingen erfarenhet av just detta problemet, men jag funderar lite på om det kan vara en nerv som ligger och klämmer? Självklart ska veterinären kolla din häst, men kan du inte beställa tid hos en kiropraktor också. Det kan ju inte skada att pröva! :idea:

Lycka till

Både kiropraktor och massör har behandlat hästen utan att hitta någon orsak till hennes besvär så det har jag redan kollat. Tack ändå för ditt tips!

Håller med om att det skulle kunna vara en nerv som hamnar i kläm, jag tycker att det åtminstone påminner lite om min systers häst. Han har under ca ett års tid uppvisat hälta emellanåt. Han kan bli ordentligt halt under några timmar för att sedan vara helt ok några veckor, sedan kanske halt igen ett par dagar osv. Hältan verkar inte direkt ha något samband om han rört sig mycket eller så.
Han visar inga reaktioner på böjprov. Nu har det visat sig att han har förbroskningar i två halskotor, vilket gör att en nerv utsätts för tryck emellanåt och då får han naturligtvis ont.

Hoppas att det löser sig med din häst!

Om både veterinär, massör och kiropraktor har kollat hästen kanske det är dags för en osteopat. Alla har ju olika syn på saker och ting och kanske kan en osteopat hitta problem som inte de andra har sett.

Min häst blev genomgången av en osteopat för snart ett halvår sedan då han var lite "knackig" och varken veterinär eller massör hittade någonting. Osteopaten hittade dock en låsning i bogen som han lossade med hjälp av akupunktur och ett "sjukgymnastikprogram" som jag fick göra ett par ggr i veckan med hästen. Det gjorde verkligen underverk och pållen vart fräschare än på mycket länge! (Tyvärr kände han sig nog lite för fräsch för han brallade så mkt i hagen att han fick en senskada istället... :crazy:)

Ok ska ta med tanken om förbroskningar i halskoter till veterinären. Det enda som jag tycker skulle tala emot att det var någon nerv som låg i kläm var att den här ojämnheten förut gick att värma bort. Är det så att en nerv ligger i kläm borde väl inte det onda värma bort sig eller???

Nej, det har du ju rätt i. Det skulle ju möjligen var om en ev. klämd nerv "hoppar rätt" när hästen rör sig. Den här halskotehästen blev vid något tillfälle av med hältan när han gick uppför ett berg, antar att något hoppade rätt då.

När jag läste orginalinlägget igen såg jag nu att det rörde sig om en bakbenshälta, på den här hästen är det ett framben. Dessutom sa vet. att det är ovanligt med den här typen av skada. Men, det kan ju vara något liknande i korset eller så. Det är svårt det här med hältor, i synnerhet när man inte får några tydliga reaktioner på böjproven.

Ok då förstår jag mer vad det är. Ett problem är bara att alla såna här behandlingar kostar oehörda pengar och de går ju heller inte på försäkringen. Jag har vid det här laget lagt väldigt mycket pengar på örter, massage, kiropraktiska behandlingar, veterinärvård etc etc och egentligen har inget hjälpt. Mycket därför att vi inte lyckas hitta det grundläggande felet tror jag.
Nu hör jag ju själv hur hemsk jag låter när jag diskuterar pengar i det här läget och visste jag bara att det verkligen skulle hjälpa mig med problemet skulle jag vara beredd att betala mängder men inget av det jag har provat hittills har ju egentligen hjälpt vår häst.

Röntga halsen!

Skulle också be om en röntgen av halskotpelaren. Eftersom min förra häst tyvärr fick tas bort p g a en skada på halskotpelaren så läste jag på den lilla information jag kunde hitta om sådana skador.

Skador på halskotpelaren kan ge svullnad som täpper till för de nerver som går till både bak- och framben. Bakbenen är mer utsatta "generellt" då det är låånga nervbanor till bakbenen. Frambenen blir påverkade om det är skador mellan kotorna C5-C6-C7 har jag för mig, där går nerverna till frambenen ut.

En halsröntgen är ju relativt enkel att ta och inte så kostsam. Tyvärr ger resultaten inte några konkreta svar - det finns hsätar med rätt grova pålagringar som fungerar utmärkt medan hästar med mindra pålagringar inte fungerar alls. Generellt så klarar sig hästar med pålagringar/skador på de nedre kotorna (C5-C7) bättre än de med skador på själva "nacken", d v s de första halskotorna. Nackkotorna skadas oftast med "whiplash" - t ex om hästen får panik när den står uppbunden och slänger sig. Skador längre ner kommer oftare av sparkar, att hästen går omkull med huvudet "under sig" eller springer in i träd eller dyl.

Men det kan ju vara bra att VETA i alla fall, hästens problem verkar ju inte SÅ allvarliga så kanske en duktig kiropraktor kan hjälpa till att lossa runtomkring så att hästen får lindring i såna fall. OM det nu skulle vara halsen alltså.

Man kan ju prova med avsvällande/antiinflammatoriskt - typ Opticorten för att se om det blir någon förbättring. Var väldigt försiktig med cortison den här tiden på året bara då det är starkt ökad fångrisk.

/Dobben

Re: Röntga halsen!

Ska ta upp förslaget med halskotpelaren med veterinären, tack för tipset.
Vi har haft den här hästen i snart fem år och på den tiden har inget (i alla fall vad vi vet) av de saker du nämnde som möjliga händelser som kan ge den här typen av skador ägt rum.
Nu vet jag ju inte riktigt var man drar gränsen för när en hästs åkommor är allvarliga men jag hävdar med bestämdhet att vår pållas problem nu har nått en gräns när de inverkar väldigt på henne. Det är här en dam som har mycket humör, som älskar att jobba och som skulle springa till hon stupade om hon fick, dvs i vanliga fall är det här hennes naturliga jag. Nu går hon i sakta mak när de andra hästarna springer i hagen, hon busar inte när man rider och hon verkar allmänt ledsen och påverkad :cry:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 411
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar