Behöver lite tips och råd..

J

Jozzi

Hejsan,

Undrar om ni kan hjälpa mig lite.
Jag har en unghäst, islandshäst på 3år 4mån, som jag håller på och kör in. Van med rockarden osv nu, men jag undrar hur jag ska fortsätta med hans träning.

Han har ingen kondis/muskler osv nu. Har bara gått på bete hela sommaren.

Hur mycket kan jag köra honom i skritt i början? Hur länge osv.
När kan vi börja trava?
Har medhjälpare med mig. Tror ni han orkar oss båda?

Så här ser han ut framför vagnen om det hjälper er nått.

d_v_01.jpg

//Jozzi

Sv: Behöver lite tips och råd..

Det är alltid bäst att skritta längre perioder, då blir det ingen mjölksyra.
Se alltid till att öronen pekar framåt och att hästen går framåt i sin takt men ändå med energi.
När du känner att han är redo kan ni börja trava korta sträckor rakt fram, pausa ofta så att det alltid finns energi kvar när du är hemma.

Jag kör själv en unghäst som inte har kondis att bära sig korrekt så minsta lilla volt vi gör tycker han är jättejobbig. Det blir alltså just nu mycket skritt med lydnadsövningar (halter, igångsättningar i form) och en och annan volt tillbaka eller volt. Jag lägger alltid in skritt direkt när han har varit duktig och orkat en hel övning.

Denna häst är körd i par mycket innan, men har då mest hängt med och byggt upp grundkondis. Du får börja med grunskondis först och sen dressyren.

Jag tror förresten du kan länga något hål på bakselen, den ser spänd ut trots att han står i drag, visserligen med benen långt bakom. Sätt bakselen i skakeln istället, där gör den mer nytta.

Har du tömmarna under nackremmen?

Okej tackar för hjälpen! :)

Länga bakselet, fixar det.
Bakselet sitter i en ring där framme i skakeln. Dålig bild.. Ska fixa en egen ögla till bakselet lite längre bak på skakeln, men det blir senare.

Aa har tömmarna under nackremmen. Dumt? Har haft det så när vi har gått med honom med vagnen för jag tyckte tömmarna hängde så mkt. Finns ingen ring på nackremmen alls..

//Jozzi

Hej, du ska ha samma kontakt med hästens mun som när du rider och då kommer inte tömmarna att hänga.
Ja hästen orkar er båda på plan väg, en sådan där rockard rullar så lätt men nån kan ju kliva utav i ner och uppförsbackar nu i början innan han byggt upp sig och orkar.
Annars tycker jag det är kul när folk kör sina hästar!:)
För lite av det i det här landet tycker jag.. Om man säger att man har häst så tänker folk
-Aha, du är en sån där ridtjej.
Å det kan göra mej så pisst!
aja, det har ju inget med detta o göra men kämpa på! Och lycka till!

Hejsan!

Vart premiär tur igår och det gick super bra :D:bump::banana:
Han tyckte det var super kul att dra rockarden. Frustade och såg super nöjd ut.

Jag lät bli att sätta tömmarna under nackstycket och det gick bra. Hoppade även av när det vart nerförbackar. Uppför gick det bättre. Vi satt föresten två i rockarden och det gick väldigt bra!

Det enda tråkiga var att det spöregnade, men det brydde man sig inte om, för jag var såååå nöjd! :D

//Jozzi

Gud va ROLIGT
Det är så himla kul att se när det är nå nytt och hästarna tycker det är superkul, de blir så engagerade!

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 695
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Körning Hej! Jag har ett litet miniatyrsto som kag utbildat från scratch. Hon planeras att sättas framför vagn nu i sommar. Jag har lååååååång...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Blawe
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka