Behöver lite råd

M

Marika

Jag har ett typiskt I-landsproblem :p Har flyttat hästen till ett nytt stall och för en gångs skull så har vi ett kanon hösilage! Så bra att mitt fullblods sto är påväg att bli riktigt fet! Man ska ju inte klaga direkt, men satt igår och kollade via foderprogram hur det såg ut och som jag trodde så är det väldigt mycket protein i foderstaten. Foderstaten har fungerat superbra innan så känns jobbigt att behöva ändra om igen när jag hade hittat den "perfekta". Såsom det ser ut nu så går hon på:

10 kg hösilage med värdena; sm.rp 122, energi 10.2, Ca 6.4, P 3.9 & Magnesium 23.7
1.5kg Krafft Grov 90 (tänkt att bytas till Hippo Grow)
1kg Hippo Basic
ca 1l betfor
+ lite mineraler
Fördelat på 4 mål.

Så nu till frågan. Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? Genom att byta ut Grov till enbart basic och minska ner eller byta helt och hållet? Hur jag än vred och vände på det så vart det för mycket av både energi och protein. Hon är inte odräglig att ha och göra med så energin är inte problem på det sättet. Men det börjar sätta sig lite på buken som sagt ;) Tacksam för lite råd.

Sv: Behöver lite råd

Nu vet jag inte vad du har för ts på hösilaget eller vad din häst väger, men med sådana värden tror jag inte att du behöver ge något kraftfoder alls utan bara hösilage och mineraler.

Nu vet jag inte vad du har för ts på hösilaget eller vad din häst väger, men med sådana värden tror jag inte att du behöver ge något kraftfoder alls utan bara hösilage och mineraler.

Oj, tyckte det var något jag glömde! Torrsubstansen ligger på 61%. Hon väger 450-500kg tror jag. Är inte helt säker, ett tag sen jag vägde henne nu så. Men samtidigt är det tänkt att hon ska börja tränas och hållas igång ordentligt till våren. Jag tänkte också den tanken, men vet inte om det skulle funka. Dessutomo skulle hon bli väldigt ledsen om hon inte får kraftfoder som de andra.

Någon annan som har nåt förslag?

.......lite kraft - ungefär en näve & en morot el. äpple & ev. 1/2-1 dl betfor (torrt mätt) per mål morgon & kväll,
kan vara ok för "stallfridens" skull & även för att få i eventuella mineraler......Räkna en gång till på det, så får vi se var du hamnar !!!

På underhålls foderstat på 500 kg så ligger hon ca 3 gånger protein behovet och nästan det dubbla på energi behovet.
Om du fortsätter ge henne kraftfoder ovanpå det så kan hon bli sjuk. Det är dyrt och onödigt att fresta på hästen med kraftfoder helt i onödan.
Det är inte bra att tillföra så mycket extra protein som du gör genom att ge henne en massa kraftfoder när alla behov är tillfredsställda genom hö/hösilage.

Om hon måste ha något i krubban så ge lite morötter eller ett äpple bara lite krubbskrammel.
Hur tränas övriga hästar? Det förvånar mej att någon häst på det hösilaget behöver något extra utöver mineraler.

Om hon fortsätter på nuvarande foderstat så kommer du inte kunna börja träna henne till våren, hon kommer rulla fram om hon inte hinner bli sjuk innan. Så dra ner på kraftfodret, med de värdena på hösilaget hade jag jublat, inget kraftfoder behövs vilket hästens mage och tarm och plånboken tackar för.

Jag har förstått att det inte är bra att ge för mycket. Men samtidigt så får alla andra hästar i stallet kraftfoder, havre, müsli eller någon slags pellets. Och ingen av dom som går ordentligt är för feta, utan i normalhull. Ingen som är sjuk heller för den delen. Så det är därför jag blir lite förvirrad? :crazy: Och jag har inte märkt något så på henne än så länge. Hon är precis som vanligt. Förutom att hon har lagt på sig lite men det är inte mycket. Eller ja hon har fått en svampinfektion i ansiktet men kan det verkligen bero på proteinet?

vill du inte ta bort allt kraftfoder så behåll basicen men ta bort grooven och ge mer hö istället.
minska även betforen, är det blöt eller ger du 1l torr betfor?

det är inte nyttigt för hästen att bli fet så försök undvika det.

Dessutomo skulle hon bli väldigt ledsen om hon inte får kraftfoder som de andra.

I ett stall jag stod inackorderad var det en häst som inte skulle få något kraftfoder, ryttaren hade hur mycket tentor som helst och lät därför hästen vila i två veckor. Först försökte hon att inte ge någonting alls, det funkade inte så bra. Sen fick hästen bara en näve havre och en morot. Hästen var hur nöjd som helst. Det räcker oftast med bara lite skrammel. Jag skulle vara överlycklig med sådant grovfoder och spara pengarna för kraftfodret till sämre tider eller nånting annat.

Men du kan ju inte överföra mänskliga känslor på ett djur. Hästen blir nog inte ledsen alls. Varfr inte ge morötter om den promt måste ha något ?

Helt klart ett tillfälle att dra ner på kraften:) Du borde ja vara glad att inte behöva ge så mycket kraftfoder för hästens matsmältning skull.

Antar att de där därdena är per kilo torrsubstans, så de "verkliga värdena" blir 74,5 g smrp och 6.2 Mj per kilo hösilage som du ger. Kvoten är nästan 12, så i princip ska du egentligen inte behöva ge nåt kraftfoder utan bara lite mer silage. Men antar att du vill göra det för att säkerställa mineralintag osv.

Men varför inte ge betforen plus en mindre mängd kraftfoder bara för att få ner ett mineraltillskott? Bra för plånboken det här. :) Gärna lite mer silage också. Kan ju inte ge närmare råd då vi inte vet vilka värden hästen stod på när foderstaten var "perfekt".

Är verkligen värdet 23, 7 på magnesium?
Förstår inte varför du ger kraftfoder om värdena är så bra.. beroende på ts så är ju inte 10 kg hösilage så mkt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·
Foder & Strö Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera...
Svar
4
· Visningar
1 282
Foder & Strö Jag har lite problem nu med att fixa en ok foderstat åt både mitt dräktiga digivande sto och till hennes 8 månaders son. Dom har tills...
Svar
10
· Visningar
1 435
Senast: roxanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka