M
Marika
Jag har ett typiskt I-landsproblem Har flyttat hästen till ett nytt stall och för en gångs skull så har vi ett kanon hösilage! Så bra att mitt fullblods sto är påväg att bli riktigt fet! Man ska ju inte klaga direkt, men satt igår och kollade via foderprogram hur det såg ut och som jag trodde så är det väldigt mycket protein i foderstaten. Foderstaten har fungerat superbra innan så känns jobbigt att behöva ändra om igen när jag hade hittat den "perfekta". Såsom det ser ut nu så går hon på:
10 kg hösilage med värdena; sm.rp 122, energi 10.2, Ca 6.4, P 3.9 & Magnesium 23.7
1.5kg Krafft Grov 90 (tänkt att bytas till Hippo Grow)
1kg Hippo Basic
ca 1l betfor
+ lite mineraler
Fördelat på 4 mål.
Så nu till frågan. Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? Genom att byta ut Grov till enbart basic och minska ner eller byta helt och hållet? Hur jag än vred och vände på det så vart det för mycket av både energi och protein. Hon är inte odräglig att ha och göra med så energin är inte problem på det sättet. Men det börjar sätta sig lite på buken som sagt Tacksam för lite råd.
10 kg hösilage med värdena; sm.rp 122, energi 10.2, Ca 6.4, P 3.9 & Magnesium 23.7
1.5kg Krafft Grov 90 (tänkt att bytas till Hippo Grow)
1kg Hippo Basic
ca 1l betfor
+ lite mineraler
Fördelat på 4 mål.
Så nu till frågan. Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? Genom att byta ut Grov till enbart basic och minska ner eller byta helt och hållet? Hur jag än vred och vände på det så vart det för mycket av både energi och protein. Hon är inte odräglig att ha och göra med så energin är inte problem på det sättet. Men det börjar sätta sig lite på buken som sagt Tacksam för lite råd.