Behöver lite råd

josefinefreed

Trådstartare
Hej. Min varmblodsvalack käkar nu 12-15kg hö om dagen, och:

20dl groov 125
5dl havre
6dl betfor

Han är fin i hullet, men själva korset är aningen toppigt. Enligt en erfaren, duktig människa så "ser han helt enkelt bara ut så".. men jag vet inte riktigt. Det borde väl gå att fixa till?

Har blivit rekomenderad lucern, av jättemånga. Men ska jag byta ut grooven till lucern helt? Eller kan jag byta hälften av grooven till lucern? Så att han får 10dl groov 125 och 10dl lucern?

Vilket av lucern och groov är egentligen bäst? Dom kanske har helt olika funktioner? Jag är inte så bra på sånthär.

Innan ni skriver att jag ska rådgöra med dom på foderaffärerna, så kan jag bara säga att jag har blivit rekomenderad dom allra konstigaste sakerna och man får inte spec. bra råd där.

Så jag blir glad om ni kan hjälpa mig lite här. :laugh:

Sv: Behöver lite råd

Sen tänkte jag fråga en till grej.. Innan betessläppet, måste man dra ner på hö/kraftfoder då? Eller slutar man med det bara rakt av sådär?

( det växer inget gräs i hagarna, men han kmr att betas från och med nu och 3-4 veckor till innan betessläppet )

Grov och lusern är två helt olika typer av foder. Grov är ett kraftfoder precis som havre. Lusern är ett grovfoder som hö. Så om din häst behöver lusern så ska du inte dra ner groven.

Det man kan/ska dra ner på när hästarna börja äta gräs är först och främst kraftfodret beroende på hur mycket gräs de äter. Höet kommer de att dra ner på själv om de blir mätta av gräset. Så man ser om de inte orkar/vill äta upp sitt hö.

Vissa hästar har toppiga kors, vissa har platta så utan att se din häst är svårt att säga om den ska se så ut eller inte.

Grov och lusern är två helt olika typer av foder. Grov är ett kraftfoder precis som havre. Lusern är ett grovfoder som hö. Så om din häst behöver lusern så ska du inte dra ner groven.

Det man kan/ska dra ner på när hästarna börja äta gräs är först och främst kraftfodret beroende på hur mycket gräs de äter. Höet kommer de att dra ner på själv om de blir mätta av gräset. Så man ser om de inte orkar/vill äta upp sitt hö.

Vissa hästar har toppiga kors, vissa har platta så utan att se din häst är svårt att säga om den ska se så ut eller inte.

Jaha, okej. Då förstår jag! Kan jag ta bort några kg av det vanliga höet och lägga till lucern ist för det? Eftersom lucern är kraftigare (?), kan man ta bort te.x 4kg av det vanliga höet, och lägga till 2kg lucern? Eller tar man bort och lägger till lika många kg:n?

Ja, när ridskolechefen var här och skulle titta till han en gång, så frågade jag om hans kors.. och det var hon som sa att han helt enkelt såg ut så.

Även när han var lönnfet såg man toppen på korset..

Lite bilder från olika moment. Vad tkr du att det ser ut som ang. korset?

Han har inte blivit riden i form innan heller, så han är nog ganska muskelfattig i rygg och rumpa. Kanske beror på det?

Och sen vill jag inte höra några kommentarer om att han e mager elr i underhull. För det är han inte, revbenen känner man en bra bit under hullet på honom, och jag vet inte men kanske att han uppfattas lite smalare pga. hans huvud som drar X-full i grimmor och träns.

Om du tycker att han är bra i hull förstår jag inte riktigt vitsen med att byta. Men jag hade nog lagt till lusern och så småningom tagit bort kraftfodret inför betesläppet.

Om du tycker att han är bra i hull förstår jag inte riktigt vitsen med att byta. Men jag hade nog lagt till lusern och så småningom tagit bort kraftfodret inför betesläppet.

Jag tkr han är i bra hull i övrigt, just att korset är lite toppigt. Men det kan ju lika gärna vara så att han bara är byggd så.

Lagt till lusern, okej, hur mycket? Hade du tagit bort ngt vanligt hö?

Okej, dra ner på kraftfodret inför betessläppet.. På hur lång tid då? 1 vecka? 2 veckor?

Hästen ser ut att vara i gott hull. Han är byggd med sluttande kors, det går inte att ändra med utfodring. Dessutom ska det väl vara en fördel - åtminstone hos en hopphäst!?

Skönt att hans utslag försvann förresten!

Hästen ser ut att vara i gott hull. Han är byggd med sluttande kors, det går inte att ändra med utfodring. Dessutom ska det väl vara en fördel - åtminstone hos en hopphäst!?

Skönt att hans utslag försvann förresten!

Tack, du har gjort min dag! :D Har blivit så himla deppis av alla här på buke som sagt att han ser ut o vara i underhull och att han är så toppig och behöver proteiner. :(

Jaså en fördel? :D Jamen dåså! :D OS nästa.

Ja, det känns väldigt skönt att utslagen försvann. Han har bara lite feber nu, så vi väntar med ridningen tills tempen är normal igen.

Tack, du har gjort min dag! :D Har blivit så himla deppis av alla här på buke som sagt att han ser ut o vara i underhull och att han är så toppig och behöver proteiner. :(

Jaså en fördel? :D Jamen dåså! :D OS nästa.

Ja, det känns väldigt skönt att utslagen försvann. Han har bara lite feber nu, så vi väntar med ridningen tills tempen är normal igen.

tycker han ser jätte fin ut!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka