Nikki o Fabian
Trådstartare
Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna.
Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till bröllopskörningar, men självklart matchar inte vagnen och selen varandra.
Jag har en bröstsele och vagnen är en finare o större variant av trilla.(har tyvärr ingen bild på ekipaget tillsammans än, väntar på den bild som togs)
Vi var hos nuvarande vagnsägare och prövade vagn och häst tillsammans och det såg ut att kunna bli ett snyggt ekipage. Men utöver att bara titta på sakerna så utbytte vi tankar om vad som behövde ändras på vagnen för att passa Fabians sele. Så här ser nuvarande vagn och sele ut:
[/IMG]
Det vi kom fram till var att vi måste ändra "ögglorna" på skacklarna som är till för seltungorna, göra en mycket vidare "öggla" där skackeln har sitt spelrum men ändå inte kan sticka iväg på nått vis. Skackeln ska ju ligga som den gör när vi kör våran rockard men kruxet med att vi måste ha en "öggla" nu är för att det blir en annan vinkel på skackeln än vad det är på rockarden då det är mer likt en gigg.
Bakselen måste ju nu fästas i skackeln och inte i drag/arbetsringen som den skulle ha gjort om det hade varit en loksele vi kört med. Vi kom fram till att bakselen då borde kunna fästas i samma "öggla" som jag pratade om i det tidigare stycket. Är det fel tro?
Vagnen saknar svängel och en sådan måste vi ha samt ett fäste för den. Man ska ju sträva efter den vågräta linjen och gör vi så gott vi kan så får den fästas i den undre snurr grejen(den runda "leden" mellan framhjulen). Det jag kan se bli ett problem där är att svängeln kommer att kila fast i själva vagnskorgen när vi sväger runt ordentligt, men jag kan ha fel.
Så nu till alla frågor:
Hur förhindrar jag att skackeln sticker iväg uppåt när bakselen gör sitt jobb, alltså bromsar?
Vart har ni era svänglar när ni kör typ trilla?
Hur viktig är den räta linjen?
(såg nu efter att ha kollat på bilden jag lagt in att vi inte har den korrekta linjen mellan draglinor och svängel.)
Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till bröllopskörningar, men självklart matchar inte vagnen och selen varandra.
Jag har en bröstsele och vagnen är en finare o större variant av trilla.(har tyvärr ingen bild på ekipaget tillsammans än, väntar på den bild som togs)
Vi var hos nuvarande vagnsägare och prövade vagn och häst tillsammans och det såg ut att kunna bli ett snyggt ekipage. Men utöver att bara titta på sakerna så utbytte vi tankar om vad som behövde ändras på vagnen för att passa Fabians sele. Så här ser nuvarande vagn och sele ut:
Det vi kom fram till var att vi måste ändra "ögglorna" på skacklarna som är till för seltungorna, göra en mycket vidare "öggla" där skackeln har sitt spelrum men ändå inte kan sticka iväg på nått vis. Skackeln ska ju ligga som den gör när vi kör våran rockard men kruxet med att vi måste ha en "öggla" nu är för att det blir en annan vinkel på skackeln än vad det är på rockarden då det är mer likt en gigg.
Bakselen måste ju nu fästas i skackeln och inte i drag/arbetsringen som den skulle ha gjort om det hade varit en loksele vi kört med. Vi kom fram till att bakselen då borde kunna fästas i samma "öggla" som jag pratade om i det tidigare stycket. Är det fel tro?
Vagnen saknar svängel och en sådan måste vi ha samt ett fäste för den. Man ska ju sträva efter den vågräta linjen och gör vi så gott vi kan så får den fästas i den undre snurr grejen(den runda "leden" mellan framhjulen). Det jag kan se bli ett problem där är att svängeln kommer att kila fast i själva vagnskorgen när vi sväger runt ordentligt, men jag kan ha fel.
Så nu till alla frågor:
Hur förhindrar jag att skackeln sticker iväg uppåt när bakselen gör sitt jobb, alltså bromsar?
Vart har ni era svänglar när ni kör typ trilla?
Hur viktig är den räta linjen?
(såg nu efter att ha kollat på bilden jag lagt in att vi inte har den korrekta linjen mellan draglinor och svängel.)