behöver hjälp!!!!!!!!!

M

mallotten

Hej alla!!! jag har ett väldigt STORT problem me min totto, hon är super trevlig att rida men när man ska hoppa är hon jätte jobbig. Hon tvärnitar efter hindret å skuter rygg så hon blir som en macaron :crazy: å då är det väldigt svårt att sitta kvar. å när man hoppat en stund brukar hon bli piggare men ändå mer pålitlig tror man å så vips så hoppar man en oxer på 1,10 cm å hästen tvärnitar bockar. ja kan inte ha kvar henne om hon fortsätter så här :cry: då jag åkte av henne å slog i ryggen väldigt illa.. jag ska hoppa i morgon för min tränare men sköter hon sig inte vet ja inte va ja ska göra får ju inte direkt hjälp av tränaren heller hon säger bara att hästen är dum :confused: är hon säkert men ja måste ha tips hur ja kan få henne att sluta me detta. har aldrig hänt på tävling bara på framhoppning å träning. även vid uteritt...

Sv: behöver hjälp!!!!!!!!!

Min första tanke är att hästen har ont. Men sen säger du att det aldrig händer på tävling... Då blir man lite fundersam... Men jag´tycker fortfarande att du borde kolla med en veterinär, kolla sadeln och ryggen etc.

Håller med föregående, kolla i första hand sadeln, min tossa blev helt CRAZY :cry: när hon kände att hon tydligen hade fått för sig att växa ur sadeln, så satt ja upp o red barbacka så va allt himmelskt! Annars kan de va nåt annat i ryggen eller i bena tror jag.

mmm jo visst. men grejen är att jag veterinär besiktade henne vid köp för ett år sedan ingen anm hon har alltid gjort såhär men nu blivit starkare å vigare så nu flyger man :( ska testa en annan sadel idag på hoppningen.. hon är bred å platt över rygg å manke tips på sadel????????

Ta hjälp av en sadelutprovare, prova flera olika sadlar och hitta en som passar. Kontrollera ofta att sadeln fortfarande passat, när min häst breddade som mest fick vi byta sadel var tredje månad i flera omgångar...
Förmodligen gör sadeln ont i landningen, därav reaktionen, på tävling kanske hon är för spänd för att hitta på sådana grejjer!

ja de har du ju rätt i ska ja faktist göra :) jobbigt å behöva byta sadel stup i kvarten men måste man så måste man :crazy:

Kolla först med sadelprovare och veterinär.

Min häst gjorde precis som din, fast värre då det var omöjligt att sitta kvar ;)
Det var dock pga att hon var felriden av ngn som antagligen inte passade henne, så hon blev sur så fort man höll litelite kvar i handen, hamnade pyttelite i obalans, eller om hon rev/slog i en bom.
Första året åkte jag av varenda hoppträning :p
Jag bytte till hackamoore eftersom hon inte verkade trivas med bettet (nästan överdrivet känslig i munnen).
Nu två år senare hoppar hon som en kanon och är underbar.
Enda gångerna hon slängt av mig de senaste året har varit för att hon blivit lite för het på gröten och bockat av mig :D

igår hopptränade jag 2 gången på väldigt länge.. jag red lite i försvars position hela tiden räta upp mig lite för fort över hindret, så min tränare ville att ja skulle rida mer avslappnat å låta henne galoppera mera vilket ja gjorde då slängde hon av mig i en sväng :smirk: men slog mig inte så de va bara att hoppa upp igen å hoppa klart :rofl: har nu kollat me sadel provare som tycker min sadel ligger bra.ska snart till veterinär se va hon säger...

De gör du rätt i, för du sa ju att du hade kollat henne för ett år sen, men det kan hända en hel del på ett år.

Lycka till hos veterinären!:bump:

du säger själv att du inte får ngn hjälp av din tränare... kanske byta så du kommer tillrätta med problemet innan någon av er gör er illa...

jag har en häst som gör lite likadant fast han hoppar och skuttar även innan hinderna, inte helt lätt att komma rätt på hinder eller sitta kvar alltid...

En sak som man alltid ska tänka på är att tänka och rida FRAMÅT i de lägena inte backa/bromsa för då studsar/bockar de ännu mer!

Vad förbannad jag blir nä jag hör sådant här! Du har aldrig frågat dig om det är något hon försöker säga till dig??? Så idiotiskt när människor bara andvänder sina hästar som maskiner som alltid förväntas lyda era idiotiska påhitt och aldrig förväntas ifrågasätta!!!

Vad förbannad jag blir nä jag hör sådant här! Du har aldrig frågat dig om det är något hon försöker säga till dig??? Så idiotiskt när människor bara andvänder sina hästar som maskiner som alltid förväntas lyda era idiotiska påhitt och aldrig förväntas ifrågasätta!!!

Era idiotiska påhitt, då antar jag att du aldrig har ridit då eftersom det är människans idiotiska påhitt att vi ska rida på hästarna.
TS försöker ju komma på vad det är hennes häst vill säga henne, hon har ju redan skrivit att hon ska kontakta veterinären, och det är väl det bästa man kan göra i förstahand i en sådanhär situation, vad mer begär du?

TS
Jag har haft samma problem med min häst nu en tid, elelr nu har han slutat. Hoppa ett hinder och sen börja bocka som en makaron :p

Jag försökte få min häst att tänka på ngt annat efter hindret och försöka vara bered efter en landning. Driva på efter hindret och hålla upp hästen huvud så h*n inte kan dra ner det och skuta upp ryggen.
Jag försökte även sitt lite tillbaka över hindret, inte så att jag inte följde med över hindret men jag följde inte med lika mkt. Hoppa inte så högt.
Min häst gjorde så när han inte hade hoppat på ett tag så du kan ju försöka hoppa lågga hinder, tills hästen märker att det inte är ngt specielt med att hoppa.
Men jag vet att det är jättejobbigt, under vintern har jag nog flugit av 4 ggr/vecka, men han gjorde det inte bara när man skulle hoppa utan fick även lite "ryck" om man så bara skulle rida lite dressyr.

Min häst har även varit hos en tillridare under en månad, han kom hem i söndags och igår hoppade jag lite och då kändes han jättefin och hade inte en tanke på att börja bocka efter hindret så om inget hjälper kan du kanske ta hjälp av ngr duktigt människa som kan rida din häst ett tag.

Lycka till:bump:

Senast ändrad:

Emelie AH .. FY FAN FÖR SÅNNA SOM DIG!!!!!!!! du är ju inne på varje tråd å spyr galla... å va gjorde du på scandinavium om du ändå skulle ta bilder som ändast skulle smutskasta hoppning :confused: jag är jätte tacksam för alla er människor me bra tips å ideer :D känner verkligen att ja vill komma tillrätta me detta min häst å jag älskar att hoppa så är hon frisk å bara busig för att hon tycker att det är roligt kan ja leva me, men ibland verkar de som hon bockar efter hindret för att hon inte riktigt hänger me i huvudet :crazy: asså hon vägrar aldrig även om det blir högre eller svårare men så e de precis som att hon bara hoppar å sen kommer på sig själv eller nått ;) hm detta va svårt att förklara :confused: ang min tränare så e hon väldigt duktig men ibland känns de som hon inte riktigt är en problemlösare... har bara 1 hopptränare på klubben men ska nog höra mig för om de finns nån bra tränare i området... tack ännu en gång :banana: :bump:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka