BehÖver hjÄlp! Se hit!

Jiovedi

Trådstartare
Vi har precis köpt oss våran drömgård som är från 1870talet så de finns en del att pyssla med, men ladan är väl omhändetagen och den innehåller höskulle och 6 boxplatser ink. sadelkammar och pigstuga m,m. Det finns även en lösdriftshall på gården för 2-4hästar.

1.) I stalldelen så har dom isolerat taket med isolering + innerpanel. Men nu så har innertaket/panelen gett med sig så de har skruvat sig och släppt på flera ställen. Dom har spikat fast innerpanelen direkt i bjälkarna, och de är nog därför de släppt. - de vi nu undrar är om vi skall riva ner hela innertaket (isoleringen&panelen) och ha de öppet till bjälkarna (höskulle golvet) eller ska vi ta ner allt och isolera om? blir de för kallt om man tar bort hela? antar att väggarna är isolerade i alla fall. hur hade ni gjort? kan försöka ordna bilder vid intresse.

2.) Till mina andra fråga, eftersom de finns lösdrift så är jag sugen på att ha min tävlingshäst ute i den året runt. Men till min funderare, hur gör ni med era tävlingshästar? min går inte att klippa(måste sövas, om de ens går), och hon kommer tränas en hel del i ridhus, så vill ju ha så kort päls som möjligt på henne så lär ju ha täcke, men vad för något, och när börjar man täcka? vill inte att hon skall svettas ihjäl på träningarna i vinter.

tacksam för svar! :bow:

Sv: BehÖver hjÄlp! Se hit!

Mitt förslag är att ni tar bort innertaket och undviker att använda loftet som grovfoderförvaring (brandrisk) alternativt brandskydda en del av loftet från stalldelen och då använda den delen som förvaring för grovfoder. Kolla noga att bjälkarna inte ligger för lågt (minst 2,20 eller 1,5*hästens mankhöjd). Låt det vara oisolerat under några år och säkra upp vattentillförseln med eventuell värmekabel eller liknande. Då kan ni sedan bestämma om ni vill ha isolerat stall eller ej. När ni ändå måste pyssla i stallet så se till att ventilationen är bra. Glipor och springor (som det brukar vara i gamla stall) räcker inte som ventilation för häst.

Bara några tips på vägen :)

Vi har precis köpt oss våran drömgård som är från 1870talet så de finns en del att pyssla med, men ladan är väl omhändetagen och den innehåller höskulle och 6 boxplatser ink. sadelkammar och pigstuga m,m. Det finns även en lösdriftshall på gården för 2-4hästar.

1.) I stalldelen så har dom isolerat taket med isolering + innerpanel. Men nu så har innertaket/panelen gett med sig så de har skruvat sig och släppt på flera ställen. Dom har spikat fast innerpanelen direkt i bjälkarna, och de är nog därför de släppt. - de vi nu undrar är om vi skall riva ner hela innertaket (isoleringen&panelen) och ha de öppet till bjälkarna (höskulle golvet) eller ska vi ta ner allt och isolera om? blir de för kallt om man tar bort hela? antar att väggarna är isolerade i alla fall. hur hade ni gjort? kan försöka ordna bilder vid intresse.

2.) Till mina andra fråga, eftersom de finns lösdrift så är jag sugen på att ha min tävlingshäst ute i den året runt. Men till min funderare, hur gör ni med era tävlingshästar? min går inte att klippa(måste sövas, om de ens går), och hon kommer tränas en hel del i ridhus, så vill ju ha så kort päls som möjligt på henne så lär ju ha täcke, men vad för något, och när börjar man täcka? vill inte att hon skall svettas ihjäl på träningarna i vinter.

tacksam för svar! :bow:

1) Ta bort taket och du kommer säkerligen ha bättre luft i stallet! Stall ska ju inte vara isolerade och varma om det ska vara hälsomässigt sett bäst för hästarna.. PS Om bjälkarna sitter lågt kanske det vore idé att höja dem också, om det går konstruktionsmässigt? Brukar ge trevlig rymd, även om de sitter på godkänd höjd redan som det är!

2) Jag hade min oklippta häst väl täckad (300 grams foder med halvhals när det var minusgrader, annars 100 eller 200 gram) första året på lösdrift och hon satte inte mycket päls. Nästföljande år körde jag mest med 100 gram + klippte henne under halsen. Lite svettigare efter träning förvisso, men det fungerade bra ändå tyckte jag! Min häst trivs för övrigt kalas på lösdriften, tänk att jag inte låtit henne gå så tidigare!

Grattis till gården! =)

tack för era svar!

ja men då river vi ner isoleringen och öppnar upp till träbalkarna, de är relavtivt högt i tak, stallet är i alla fall godkändt så då bör ju takhöjden överstiga 260 som den är nu, blir ju lite högre när vi river ner allt. ska man låta taket vara som de är då, eller måla bjälkarna och de? hur hade ni gjort. ?

ang. lösdriften.. tusen tack för ditt svar, men när började du täcka din häst?

ang. ventilationen så finns de en stor (gammal) ventilation i ena boxen som är på 1*1m. men i slutändan på den, ut till fria luften är den kanske 50cm*50cm..
men vi tänkte sätta in mer ventilation endå, för att få se så friskt som möjligt i stallet.

Mvh Annelie & Erik!

tack för era svar!

ja men då river vi ner isoleringen och öppnar upp till träbalkarna, de är relavtivt högt i tak, stallet är i alla fall godkändt så då bör ju takhöjden överstiga 260 som den är nu, blir ju lite högre när vi river ner allt. ska man låta taket vara som de är då, eller måla bjälkarna och de? hur hade ni gjort. ?

ang. lösdriften.. tusen tack för ditt svar, men när började du täcka din häst?

ang. ventilationen så finns de en stor (gammal) ventilation i ena boxen som är på 1*1m. men i slutändan på den, ut till fria luften är den kanske 50cm*50cm..
men vi tänkte sätta in mer ventilation endå, för att få se så friskt som möjligt i stallet.

Mvh Annelie & Erik!

Jag minns faktiskt inte när jag började. Hon hade regntäcke en hel del även under sommaren (detta var sommaren 2007 då det regnade hur mkt som helst) eftersom hon är känslig om ryggen. Jag körde nog igång med 100 gramstäcket rätt så snart när det började bli lite kyligare. Vi har dock rätt så milt klimat här överlag (bor i södra Halland) och vår lösdrift egentligen är inte kallare än ett oisolerat stall, men de är ju absolut ute mer.

Måla, olja eller låta vara beror på hur det ser ut i resten av stallet tycker jag! Vi har just byggt en sadelkammare i vår gamla 1800-tals länga och de gamla takbjälkarna gjorde sig jättebra till den i övrigt moderna sadelkammaren tycker jag. I själva lösdriften så tog vi istället bort alla gamla bjälkar och ersatte med nya en bit upp, ser rätt fräscht ut!
Låt vara och känn efter? Det går ju inte att gå från målat till obehandlat i alla fall =)

Lösdrift är jätte bra för tävlingshästars kropp! :idea: då dem får vandra mycket, röra på sig och på så sätt håller dem längre.
Men ska du ha på lösdrift året om så rekommenderar jag inte att du täckar hästen.. tänk när det är 25-30minus grader ute på dagen (säkert ännu kallare på natten).. blir hästen det minsta svettig under täcket så fryser det till is och hästen blir på så sätt kall. Ska du ha hästen täckad så måste du byta flera gånger per dag och ha riktigt tjocka täcken.

Jag själv har en häst som jag tävlar på som går ute på lösdrift utan att vara rakad. Efter ridpassen blir han som sagt svettig, då låter jag honom stå inne ca 1 timme med fleece täcke, under den timmen hinner jag ge honom sin kraft, sopa och plocka undan efter mig.. Ibland står han inne bara ca 30minuter.
Hela hästens päls blir inte torr, vilket den inte behöver heller. Det viktiga är att hästen är torr längst in vid huden, är hästen blöt där så fryser den! (därför hästar fryser när det blåser, för då kommer blåsten åt huden) Om själva pälsen är lite blöt spelar ingen roll för hästen. -Det är som om vi skulle få lite snö på overallen, inte blir vi kalla för det!

Sen finns det ju också en rakning som gör att man kan ha hästen otäckad ändå, sk. islandshästrakning. Då man rakar bara bogen.

Men ska du ha på lösdrift året om så rekommenderar jag inte att du täckar hästen.. tänk när det är 25-30minus grader ute på dagen (säkert ännu kallare på natten).. blir hästen det minsta svettig under täcket så fryser det till is och hästen blir på så sätt kall. Ska du ha hästen täckad så måste du byta flera gånger per dag och ha riktigt tjocka täcken.

Nä, det här har du nog fått helt om bakfoten! Talar du av egen erfarenhet så har du täckat felaktigt om du fått en svettig häst som resultat! Och har det blivit isbildning som den frusit av så måste den ha varit väldigt långhårig? Om du sedan sprungit och bytt till nya tjocka täcken flera ggr per dag så har du gjort både dig och din häst en stor otjänst...

Håller med Filip här!
Har haft täcke på mina hästar i alla år, både oklippta och klippta och jag har aldrig varit med om att hästens svett fryser till is under täcket!!!???
300grams foder är normalt vintertäcke och man ska inte ha mer än ett täcke på åt gången, hellre tjockare foder. Bra täcken har bra ventilation som släpper ut fukt och håller tätt för regn ;)
Däremot har jag varit med om att snö fryser till is på utsidan av täcket men det är ju inget problem..

Va? :crazy:

Menar du hals-bringa?

Japp... Man rakar undersidan av halsen och ner mot frambenen.. endel rakar mellan frambenen och bak mot där sadelgjorden ligger ungefär....
Fult som fasiken är det men effektivt! Ungefär som att man knäpper upp jackan när man är varm...

Jag vet hur rakningen ser ut. Men inte jäsiken sitter den på bogen, som du skrev först. :D

Ursäkta, tittade inte på nicken. Trodde du och saraaandersson var sammalika, eftersom du svarade i hennes ställe! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka