Behöver hjälp NU!

Blandrastik

Trådstartare
pic.php
[/URL][/IMG]

Den här lilla varelsen hittade jag i en korg under trappan till vårat förråd i förrgår. Bor i ett hyreshus med en hel del skumma figurer.
Obligatoriska lappar är uppsatta i trapphus och på ICA, men korgen talar tyvärr sitt tydliga språk. Nån har lämnat en 5-6 veckor gammal kattunge åt sitt öde.

Kisse får gärna stanna, katthemmen är fyllda till randen och veterinärbesök ska bokas in nästa vecka när hus-vet kommer tillbaka från semestern.

Men jag är ju ingen kattmäniska, åldern är gissad utifrån att den är pytteliten men har bytt färg på ögonen. Det kanske är rent korkat från ruta ett att behålla den?

Den är himla lös i magen, har kanske ätit dåligt under en längre period vad vet jag, jag har serverat Wiskas junior och laktosfri mjölk. Rätt eller fel?
Kan jag ge den någon annat, som bör finnas på ICA för att magen ska bli bättre?

Handfasta kattungetips mottages tacksamt!

//Blandraskatten

Sv: Behöver hjälp NU!

:bow:
Till dig för att du tagit dig an den!
Visst brukar katthemmen vara fulla men om dem har någon mamma som fått ungar vore det jättebra om kattungen fick komma till dem för att motverka ev. senare beteendestörningar. Jag vet inte om du har ringt och hört efter men det kanske kan vara en idé?

Men en sak i taget, lammfärs och morotspuré är bra om dem är lösa i magen. Den kan också vara lös i magen om den har mask.

Hittade en tråd nu som handlar om en kattunge som var lös i magen, där har Sol gett bra svar:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=683201&highlight=d%E5lig+i+magen

Tack för svar!

Morotspure och färs ska inhandlas.

Har varit i kontakt med katthemmet, de hade som sagt fullt, ska nog ringa igen och kolla om de har en "mamma" över.

Våra kattungar har precis i veckan bytt färg på ögonen och de var då 7 veckor gamla. Hon kanske trots allt är över den åldern då.

Det är ju en otroligt söt katt. Vem kan ha övergivit en sån sötnos :cry:

Våra kattungar har precis i veckan bytt färg på ögonen och de var då 7 veckor gamla. Hon kanske trots allt är över den åldern då.

Jag är verkligen ingen expert, men den är inte ens en dm hög i "manken". Det klart att den kan bara vara väldans liten.

Men beklämmande är det verkligen.

Så otrooooligt söt :love:

Magen kan som sagt bero på mask så en bra idé vore att ge den avmaskningsmedel.

Jättebra gjort att ta hand om den. Hatar människor som bara lämnar djur åt sitt öde :mad:

:bow: till dig som bryr dig om kattungen! En otroligt söt en, för övrigt. :love:

Ang. magen så fick vi tips av vår vet. att ge kokt torsk och ris till vår kattunge när hon hade en hemsk diarré. Morotspuré ska som sagt också vara bra.

Hoppas allting löser sig!

Usch vad hemskt att överge en sån liten. Tyvärr är det inte ovanligt.
Om ni får reda på vem det är så polisanmäl, det är förbjudet enligt lag att överge katter.

Försök avmaska kattungen så fort som möjligt. Mask kan göra henne kass i magen och den försämrar näringsupptaget. Försök även väga henne, då är det lättare att uppskatta åldern. Hur snabbt kattungar skiftar ögonfärg kan variera ganska mycket.

Tills magen är bra rekommenderar jag skonkost. Sedan kan du ge MJAU Kalkon, det brukar vara snällt för känsliga kattmagat, morotspuré kan du fortsätta ge ett tag efter att magen blivit bra... för säkerhets skull.

Heder åt dig som tar hand om henne. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka