Behöver er hjälp igen, hur mycket växer en 2-åring?

ponnymamma

Trådstartare
Och nu var vi i köpartagen igen.

Har hittat en fantastiskt fin ponny som är kastrerad i juni. Mäter idag 134 cm. Han är 2 år gammal. Hans halvsyster med samma mamma växte 10 cm mellan 2 och 5 år.

Vågar jag tro att han hamnar på d-ponny mått? Eller kommer han att förbli en c-ponny?

Mamman är 143cm o pappan maxad c-ponny.
bild+h%C3%A4st.jpg

Bifogar en lånad bild på honom.

Sv: Behöver er hjälp igen, hur mycket växer en 2-åring?

Jag skulle inte ha allför stora förhoppningar att han blir D-ponny. Men det är ju väldigt olika från häst till häst. Mina åttaåringar här hemma, har växt någon enstaka cm sen de var tre.

Min tvååring som jag har är runt 145-146 och jag räknar med att han stannar på 148cm. Han har i princip inte växt något sen innan jul. Men man vet ju aldrig. Hoppas att han håller måttet till nästa i år i alla fall.

Vad är det för stam? Vissa växer ju klart fortare än andra.

u: mamman är en korsningsponny halvblod/welsh,
e:veronas gerswin

vad tror du?
Uppfödaren mailade att han är betydligt högre i korset. HOn trodde på att han skulle landa på samma höjd som mamman?:confused:

Min häst (SWB) växte från 158 cm till 166 cm från 2 års ålder till 5 år och där har hon stannat verkar det som.

DSCF1712.jpg

Min ett åring är högre :) med D-ponny till pappa och c-ponny till mamma.
Min 2 åring med samma pappa och en annan c-ponny till mamma är troligen d-ponny redan.

Så skulle tro den ponnyn blir på maxad C eller blir liten D om jag jämnför :o

Senast ändrad:

så olika det kan vara :-) Tror du dina blir maxad d?

Våran b-ponny som är 3 har växt 7 cm i år :bump:

Mitt sto var för 1 år sedan ca 134. Hon är nu ca 136. Hon är 3 år Och hennes pappa är maxad c, mamman liten d, morfar liten d och mormor stor d....

Hon kommer till 99% stanna som c-ponny.

Men din ponny har halvblodsgener så där kan allt hända!Men c eller liten d tror jag

oj vad spännande.
Då har de nästan liknande förutsättningar!:D

Jag hoppas på d. Egentligen spelar det ingen roll. Men att som vuxen rida på en d-ponny då och då känns roligare än att rida c-ponny. Psykologisk spärr antar jag.

Jag är osäker på hur fort ridponnyer växer klart, men brukar de inte vara färdiga ganska tidigt?

Vi har haft en här diskussionen på ett annat forum men då gällande connemaror. En uppfödare där som hållt på ett tag hade då som regel att måttet de var som ettåringar plus tio cm var deras färdiga mankhöjdsmått.

Därför håller jag tummarna för min, han var 138cm som ettåring. Men snart vågar jag inte mäta honom längre. Haha.

Borde mäta min ettåring också, men tror att hon ligger i närheten av mkh på "din" tvååring. Så skulle gissa på att den landar på C-ponny höjd, om den inte får för sig att börja växa igen.

Jag är osäker på hur fort ridponnyer växer klart, men brukar de inte vara färdiga ganska tidigt?

Vi har haft en här diskussionen på ett annat forum men då gällande connemaror. En uppfödare där som hållt på ett tag hade då som regel att måttet de var som ettåringar plus tio cm var deras färdiga mankhöjdsmått.

Därför håller jag tummarna för min, han var 138cm som ettåring. Men snart vågar jag inte mäta honom längre. Haha.

Borde mäta min ettåring också, men tror att hon ligger i närheten av mkh på "din" tvååring. Så skulle gissa på att den landar på C-ponny höjd, om den inte får för sig att börja växa igen.

Det är så svårt det här med ungponny.
Man vågar inte köpa för hög och inte för låg...
:confused:

Uppfödaren gav mig mailadressen till halvsyskonens ägare. Samma sto. Deras hade växt över ponnymåttet allihopa.

Men Albin ser rätt färdig ut i kroppen...

Så chansa eller inte?
Vad tycker dui?

Det är ett lotteri :)
Mitt sto har fått 10 föl och är själv 135 cm ,den avkomman som blev störst maxad D var efter den minste hingsten av de 5 olika hon var betäckt med 137 cm :o

Svårt att veta vad som ska slå igenom både vad gäller färg och mankhöjd :)
mitt sto fick 6 föl med samma hingst och de är inte särskilt lika varandra någon av dom förutom att alla hade lite tecken .

Min ett åring är 137 cm nu

slår welshen igenom och det är en welsh mountain kan den bli liten ,slår halvblodet igenom kan den bli stor .
Tycker du om hästen köp den :) han ser väldigt mysig ut.

Ja han får flytta hem till oss.:bump:

Nu är det bestämt och klart.

Hoppas bara på att han växer liiiiite till så att jag inte känner mig så stor när jag rider honom.
Aja, i värsta fall så får vi sälja och köpa större om han stannar där han är nu. Inte hela världen.

Stannar tror jag inte han gör riktigt än :laugh: utan växer lite till ,men eftersom han grovnat i så mycket på bredden brukar det inte bli så mycket på höjden är vad jag tycker mej sett ,det finns ju undantag så klart :angel:
Jag har ridit ponny mest hela mitt liv ,det håller en ung ;) och gud så mycket kul man har

lägger in en ännu färskare bild.

Lite bakhög är han nog allt!
albin%2028-7-09%20133cm%20022.JPG

är du en sån där liten vuxen?:o

Jag är ju låååång känns det som.

Fast nog fasen ska det gå. Jag vill vara evigt ung och rida ponny.:banana:
Hela tävla stor häst tjattabranget har jag fått nog av. Nu lever jag ponnymamma liv för hela slanten.

Jag är 160 cm så ponnyerna passar mej bäst :love:
Har testat på SWB med en gång i tiden ,men for ju som en vante.
Så det blev ponny både till mej dottern ,vi har haft så mycket kul ihop.:cool:

Min ridponny, 2-årig hingst, är ca 142 nu, lite över kanske... jag räknar med att han stannar nånstans på 145 - 148 när han är färdig.

mamman (fullblodskorsning) är 138 och pappan (dartmoor) 125, så det där med föräldrarnas storlek behöver itne säga så mycket, speciellt inte när det är korsningar...

DSC_0126.jpg

Min ridponny, 2-årig hingst, är ca 142 nu, lite över kanske... jag räknar med att han stannar nånstans på 145 - 148 när han är färdig.

mamman (fullblodskorsning) är 138 och pappan (dartmoor) 125, så det där med föräldrarnas storlek behöver itne säga så mycket, speciellt inte när det är korsningar...

DSC_0126.jpg

Fin ponny!
Fast har de fullblod i sig växer de väl klart tidigare? Eller har jag fått det om bakfoten.

Jag har kollat på hans halvsyskon (samma mamma) och alla de har vuxit färdigt sent.

Så jag hoppas på det bästa.

jag vet faktiskt inte om de växer snabbare än andra egentligen.. men han är nog relativt klar i kroppen, någon cm till på höjden blir det säkert iofs... han har mest breddat sig under sommaren.

okej.

Jag får hoppas på det bästa helt enkelt. Drömmen vore en dm till som halvsyskonen vuxit mellan 2 och 4 år. Men men, inte lätt.

tack för hjälpen iaf!

Liknande trådar

Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Nordx
·
Avel Hur mycket större brukar en ponny bli från 2 års ålder till den är färdigväxt? Min har sen jag fick honom i mars hela tiden sett...
Svar
8
· Visningar
4 059
Senast: phie
·
Avel *Som rubriken säger* Jag vet att det är olika för olika raser, och ponnyer brukar man väl säga att dem växer till dem är 6-8 år va...
Svar
13
· Visningar
12 659
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Hejsan! :) Hoppas att någon här inne på Buke kan hjälpa mig lite med att bestämma vilken av mina 2 uppfödningar jag ska behålla...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka