Behöver er hjälp! Blandis.

JormasKorma

Trådstartare
Hej kära bukefalister! Jag behöver er hjälp!
Såhär ligger det till: Jag har länge funderat på hund och nu bestämt mig för att skaffa en. Kollar runt jättemycket och om några dagar ska jag åka och titta på några blandisvalpar som jag blev intresserad av - det är där jag behöver er hjälp för det är en annorlunda blanding!
Mamman är 50% papillon och 50% amstaff (haha hur nu detta gick till vet jag icke), pappan är 100 % chihuahua. Det jag undrar är, vad säger ni om blandningen? Är det helt tokigt av mig att ens överväga detta? Hur tror ni att hunden kan bli till psyket? Hur stor?
Kanske dumma frågor jag ställer men är så nyfiken eftersom det är en lite annorlunda blanding. Någon som har erfarenheter av liknande?

Mvh Jorma

Sv: Behöver er hjälp! Blandis.

Just blandningen Chihuahua / Papillon blir jättetrevliga små arbetsnarkomaner (ialla fall min och de syskon jag träffat).:) Men kan tyvärr inte svara på hur det blir med amstaff inblandat.

Det jag tänker på är att om man ska köpa en sån blandning hade jag velat verkligen träffa mamman flera gånger. Både Chi och Pappen är ju små explosiva hundar med humör, det kan bli väldigt fel med amstaffens "kamplust" (missförstå mej rätt).. Hade varit intressant att se en bild på mamman.

Mvh Domino_s

Har sett bild på mamman men vill inte lägga ut den här eftersom det inte är min hund, men hon ser ut som en amstaff fast jack Russel-storlek!

Förstår absolut vad du menar med blandningen! Har också tänkt så!

Det blir nog svårt att hitta någon som har erfarenhet av liknade blandning :p

Med risk för att låta negativ så hade jag inte köpt en sån blandning, framförallt inte som första hund ( Vet ej om du haft hund innan)

Jag har haft blandisar själv och min erfarenhet när man korsar raser som är väldigt olika varandra är att man kan få en ganska krävande hund. Det kan bli klurigt att tillgodose de olika nedärvda egenskaperna i en hund som har för olika raser i sig. Men det kan bli bra också.....
Sen funderar jag lite på rent fysiskt hur hållbar en korsning av en så tung ras och så små, nätta raser blir. Men det kanske inte är några problem :)

Men om du är öppen för vad den här hunden kan utvecklas till, och inte ser det som ett problem att behöva tillgodose vilka behov den nu må utveckla så ser jag inga problem. Misstänker att det kan bli en envis arbetsmyra :)

Med tanke på att det är så skilda raser så undrar jag om rasernas egenskaper är något du tidigare tittat på och känner att de passar in på dig? Om du känner att raserna inte stämmer så väl med vad du söker i en hund hade jag personligen nog valt en annan ras/blandning.

Jag hade dragit öronen åt mig just pga att det är så svårt att veta vad man får för hund med den blandningen. Hur vill du att din hund ska vara, hur vill du att ditt hundägande ska vara?

Har du kikat på hälsoprogrammen för de olika raserna?

Jag vill inte stödja oseriösa.uppfödare så jag hade inte köpt den.

Kolla pl- och tandstatus på föräldradjuren som minst iaf.

Både chihuahua och papillion kan vara väldigt olika i temperament beroende på individ/linje så det är svårt att säga något om möjligt temperament. Likaså storleksmässigt så finns det chihuahuor på alltifrån 1-5kg, men hunden lär ju troligen bli någonstans i spannet mellan föräldrarna.

Tack för era svar! Ni sa det jag ungefär funderat på själv.
Känner att eftersom jag redan nu är så osäker på blandningen/vad jag får så blir det nog inget köp. Känns dumt att göra något som man inte känner är helt klockrent!

/ Jorma

Du låter som en klok hundägare, dock utan hund just nu :)

Fundera ut vad du verkligen söker för egenskaper i en hund och vad som passar dig, vad vill du göra och vad vill du inte göra med din hund, och utgå sen ifrån det.

Trots att jag haft blandisar så måste jag hålla med Bison om att inte stödja sån avel. Och mina blandisar blev mycket dyrare i slutändan mot renrasig hund pga det saknades dokumentation om ärftliga sjukdomar. Försäkringarna täckte inte på samma sätt och sjuka var de båda två så personligen köper jag hund efter kontrollerade linjer fortsättningsvis. Det blir billigare. Prislappen är en engångssumma. Ägandet kostar hela hundens liv.

Nu tänker jag inte skriva dig något på näsan...det där var bara min egen erfarenhet.... Men vill du köpa blandis så är mitt råd att hålla dig helst till två raser och dessutom två raser som är snarlika. Och då menar jag inte till utseende utan vad de är avlade för att göra.

Lycka till i ditt letande efter din drömhund // Voff

Jag skulle inte köpa en blandrasvalp om inte föräldradjuren var av liknande raser och korsningen var planerad med ett tydligt avelsmål. Ska man prompt köpa en ovanlig korsning råder jag att bara titta på vuxna hundar, en valp kan vara gullig men du har ingen chans att veta vad den kan utvecklas till.

Heder till dig Jorma som tar till dig de råd du får i tråden :) :bow::bow:.
De flesta som får negativa svar blir dessvärre bara motvalls och ännu mer beslutna att köpa hunden ifråga :banghead:.

Heder till dig Jorma som tar till dig de råd du får i tråden :) :bow::bow:.
De flesta som får negativa svar blir dessvärre bara motvalls och ännu mer beslutna att köpa hunden ifråga :banghead:.

Äsch! Jag tar det inte negativt, för mig är det bara jättebra tips och råd!:D

Jag skulle inte köpa en blandrasvalp om inte föräldradjuren var av liknande raser och korsningen var planerad med ett tydligt avelsmål. Ska man prompt köpa en ovanlig korsning råder jag att bara titta på vuxna hundar, en valp kan vara gullig men du har ingen chans att veta vad den kan utvecklas till.

Håller med + att jag vill att föräldradjuren är fritestade enligt de tester som enligt rasstandard ska göras innan parning. Hela vägen bakåt till de "godkända och renrasiga" leden.
Har fått lära mig den bittra vägen, med en hund som blev blind vid 2 års ålder :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ni måste ge mig lite feedback ang. en till hund. Jag har ju min lilla skrutta som är chihuahua/papillon som jag fick av en kompis. Hon...
Svar
1
· Visningar
784
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka