Behöver dressyrtips

Silkisif

Trådstartare
Hej alla, jag har en islandshäst jag (självklart) rider dressyr på. Nu har vi kommit relativt långt anser jag, i alla fall i skritten och traven/tölten. Avspännd i alla gångarterna, fint och lösgjort på volt, skänkelvikning osv. Nu vill jag ha tips på vad jag mer kan göra,

Ungefär detta innehåller ett dressyrpass:
Uppvärmning först längs spåret några varv, båda varven.
volter, 8-or, skänkelvikningar, fram-och bakdelsvängning och serpentiner i skritt.
Volter, 8-or, serpentiner och skänkelvikningar i trav.
Volter, 8-or, serpentiner och skänkelvikningar i tölt.
Ev. någon volt i galopp.
Avskrittning, gärna en skrittrunda "ut"

Min häst tycker det är roligt, men är både ganska omusklad och väldigt lättlärd. Hela tiden alert, pigg och vaken. Vad kan jag göra mer för att bygga upp honom i dressyren? Vad finns det för övningar?
Jag rider även "påhittade" ridvägar ofta. Tycker man får hästen mer alert om den inte följer fyrkantspåret hela tiden, utan måste lyssna på vad jag har att säga.

Jag vet att allt annat är minst lika viktigt, men jag tyckte denhär delen passade bra på dressyrforum;)

Sv: Behöver dressyrtips

Ut och klättra! Red över cavaletti/bommar osv. Galoppfattningar, tempoväxlingar, övergångar!
Ut och galoppera i skogen och hoppa! I för sig inte dressyrtips men ändå ;)

Haha :p Hm, vägrar att varesej hoppa eller rida över bommar med den häästen:crazy: Han är inte den säkraste med bommar, skulle nog kunna gå omkull över cavaletti.. Har löshoppat osv, men resultatet blev att han vart jättespännd(fjant), så jag har helt enkelt lagt det åt sidan ;)

Sen ut i skogen osv- Gör jag så gott det går ;) Tack:bow::bow::bow:

tycker du ska börja göra lite öppna och sluta.. alltid bra, sen kan du rida i en stor volt och rida den mindre och mindre och sen när du rider på en mindre volt göra den större och större.. det är bra att ha som mål att kunna rida i tex trav på en liten volt, när du kan det går hästen balanserat. Rid gärna för dressyr instruktörer, ring till ridhuset och fråga.. har jag gjort ofta med min islandshäst och det hjälpte mig mycket.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 208
Senast: Silkisif
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama