Silkisif
Trådstartare
Hej alla, jag har en islandshäst jag (självklart) rider dressyr på. Nu har vi kommit relativt långt anser jag, i alla fall i skritten och traven/tölten. Avspännd i alla gångarterna, fint och lösgjort på volt, skänkelvikning osv. Nu vill jag ha tips på vad jag mer kan göra,
Ungefär detta innehåller ett dressyrpass:
Uppvärmning först längs spåret några varv, båda varven.
volter, 8-or, skänkelvikningar, fram-och bakdelsvängning och serpentiner i skritt.
Volter, 8-or, serpentiner och skänkelvikningar i trav.
Volter, 8-or, serpentiner och skänkelvikningar i tölt.
Ev. någon volt i galopp.
Avskrittning, gärna en skrittrunda "ut"
Min häst tycker det är roligt, men är både ganska omusklad och väldigt lättlärd. Hela tiden alert, pigg och vaken. Vad kan jag göra mer för att bygga upp honom i dressyren? Vad finns det för övningar?
Jag rider även "påhittade" ridvägar ofta. Tycker man får hästen mer alert om den inte följer fyrkantspåret hela tiden, utan måste lyssna på vad jag har att säga.
Jag vet att allt annat är minst lika viktigt, men jag tyckte denhär delen passade bra på dressyrforum
Ungefär detta innehåller ett dressyrpass:
Uppvärmning först längs spåret några varv, båda varven.
volter, 8-or, skänkelvikningar, fram-och bakdelsvängning och serpentiner i skritt.
Volter, 8-or, serpentiner och skänkelvikningar i trav.
Volter, 8-or, serpentiner och skänkelvikningar i tölt.
Ev. någon volt i galopp.
Avskrittning, gärna en skrittrunda "ut"
Min häst tycker det är roligt, men är både ganska omusklad och väldigt lättlärd. Hela tiden alert, pigg och vaken. Vad kan jag göra mer för att bygga upp honom i dressyren? Vad finns det för övningar?
Jag rider även "påhittade" ridvägar ofta. Tycker man får hästen mer alert om den inte följer fyrkantspåret hela tiden, utan måste lyssna på vad jag har att säga.
Jag vet att allt annat är minst lika viktigt, men jag tyckte denhär delen passade bra på dressyrforum