behöver betselråd

S

sockan

Jag har problem med att min häst blir för stark framåt/neråt när jag rider honom på en hel bana. De första fem-sex hinderna går bra men sen tar han över en del av komandot. Detta medför att vi får det aldeles för trångt i kombinationer och serier.
I dagsläget rider jag honom på en gummiklädd pellhamstång.
Hästen är 12 år och har ett mycket bra självförtroende när det gäller hoppning, han har dessutom tungan utanför.

Har du bra tips på vad för sorts bett jag ska prova med så vore jag väldigt tacksam. :bow:

Sv: behöver betselråd

Min häst är också stark och är självförtroendefylld gällande hoppning. Blir liksom din häst gärna stark "framåt/nedåt" - bakbenen hamnar lätt mil bakom och han blir flack och snabb. Dessutom är det en stoooor häst som klipper mycket mark...

Jag rider på ett vanligt tredelat tränsbett. Funkar alldeles ypperligt för mig och min häst.

Tränar dessutom mycket samling, avsaktningar, galopparbete med fattningar och byten i uppförsbacke för att stärka bakbenen så han orkar bära upp sig istället för att "skovla på", vilket är mycket enklare för honom men det blir som du säger svårt på hoppbanan med en häst som "skovlar" fart utan att hålla eller kunna hålla emot muskulärt, de blir som skenande tåg eller snöbollar i nedförsbacke och det går gärna fortare och fortare...

Mitt recept har varit att lugnt och stilla och med avvägd träning få upp styrkan i bakdelen så hästen orkar bära sig ordentligt i kombination med ett passande bett.

När han tokar iväg saktar jag av och låter honom stå stilla tills han lugnat ned sig igen. Det har gett resultat. Men visst händer det, speciellt på banor som har "små" hinder (enligt honom) att han brassar på och leker lite för mycket och fort.

All korrigering sker naturligtvis mjukt och utan våld eller frustration. Hoppningen ska ju vara rolig, både för mig och honom.

Lycka till!

Era hästar låter precis som min häst. Han har varit skitstark och nästan dragit mig ur sadeln vid hoppning. Har testat massa bett och kommit fram till att det (precis som på Missemyrans häst) funkar bäst (t.o.m jättebra!!) med ett 3-delat bett. Har ett 3-delat eggbett, som jag alltid använder oavsett hur/när/var jag rider. I kombination med en pullargrimma så har jag numera fått mycket bättre kontroll på honom och han drar inte alls lika mycket längre. Har också testat pelham med gummistång och fick ungefär samma effekt som dig, tungan utanför osv. Tror det kan bli lite för mycket "grejer" i munnen på dom, eftersom stången är ganska tjock.
Lycka till!
/Anna

Förutom att stärka musklaturen i bakbenen som Missemyran skrev tycker jag även en bra övning är att du under träning lägger en volt när du käner att hästen börjar drar i väg så du hittar balansen inan du fortsäter banan, och efter hand blir det fler och fler hinder i följd och tillslut en bana på 10-15 hinder utan volter.

Lycka till.

Tack så mycket för era tips, jag ska testa att hoppa honom på tredelat bett och se ifall det ger samma resultat som det har gjort för er. :bump:

Jag tror inte att bettet kommer göra någon större skillnad, jag tror det har med din ridning att göra.

Jag tror att du tappar ork och kontroll efter ett tag på längre banor och helt enkelt rider lite slarvigare. Det brukar vara så.. Kontrollen på hästen ska annars vara så stor att det inte är nån skillnad om det är i början eller slutet av banan...

En häst jag hade var mycket het. Alltid. Om jag tappade så mycket som minsta koncentration eller ork (kontrollen) så gick det fortare och så var han plötsligt svårkontrollerad. Detta hände sällan i början av en bana utan i slutet...

Jag tycker du ska träna mycket kontroll och lydnad. Om du hoppar en bana och han drar iväg efter ett visst antal språng - stanna honom eller lägg en volt. Samla upp honom och ta tillbaks kontrollen.

En häst som springer för fort har ofta dålig styrka - om det inte bara är för att det är så himla skoj - men då springer de oftast för fort hela tiden. Träna lydnad och träna styrka med serier, klättring och annat så tror jag det löser sig.

Är du van att rida hästen på ett pelham och byter till ett 3-delat så kommer du kanske inte få så lätt i början. Du är van att rida på ett skarpare bett med hävstångseffekt...

Men jag håller med, det 3-delade är oftast det som funkar bäst!

Nu har jag yrat lite tror jag, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag tror helt enkelt inte att det finns något bett som löser problemet för dig - utan du måste fixa din ridning!

/C

Senast ändrad:

Hej!
Håller med övriga. Arbeta mycket på att stärka hästen och även dej själv, så ni orkar en hel bana. Träna bana hemma, med olika linjer och när han börjar dra, lägg "snubbelbommar" (galoppbommar) framför hindrena, så får han svårare att sticka och måste koncentrera sej mer. Det gjorde vi på min tjej och hon blev bättre direkt. Jag håller med om att bettet nog inte spelar någon störe roll. Jag har ridit på samma i 2 år nu, vare sej hon drar (då får jag jobba mer med lydnad och styrka(hennes)) eller om hon är lite lojare (mer tempoväxlingar). Samma bett i dressyr, ute och i hoppning.

Hoppas studs är också bra för hans styrka, riktigt jobbigt blir det med studs på volt, men då måste man själv ha ganska bra koll också, så pålle inte smiter ut på sidorna eller försöker hoppa rakt. Lycka till!/ Lavinia, som måste rida nu.

Jag är helt emot alla de här betten som är skarpa och har hävstångseffekt osv spec pessoa bett. Precis som de andra har skrivit är nog det bästa att börja med att träna tempoväxlingar m.m
En av mina hästar är också lite grann så där att helst ska hela banan gå i ett nafs spec när han tycker att de är för "låga" hinder. Jag provade då att ha ett tredelat och pullargrimma precis som WBanna och då blev han mktmkt lugnare också,det kan ju vara att han inte trivs med bettet och tycker att de är för mkt i munnen. men nu har jag svamlat klart,vet inte vad det var jag skulle skriva egentigen men i alla fall :angel:

:D :D :D

----------------------------------

star quality all over my name

Pessoa skulle jag heller aldrig använda. Gags familjen är dock inga skarpa bett, viss hävstångseffekt (lyft) blir det iof.
Visst man ska alltid gå tillbaka till grunden och analysera vad som är fel/behöver förbättras, men att byta bett till skarpare/hävstång behöver inte alltid vara av ondo. Dock ska man inte jämt rida med det bettet utan bara på tävling ev oxå träning, annars tappar det effekt och man måste betsla upp igen.

men det är mycket möjligt att gags är "bättre" :) Men jag har fått lära mig att bett med hävstångseffekt, kan en skarp hand (obs förmodligen mkt skarp) brytat käken på hästen och det även med kandar. menar du att man ska ha det skarpare bettet på tävling och träning eller det vanliga? :confused: Jag har samma bett på både tävling och träning för att de funkar så bra numera. Ja det finns ju alltid något som behöver ändras eller förbättras i grunderna :p

---------------------------------

Senast ändrad av en moderator:

Har aldrig hört talas om käken skulle gå av, men inget skulle förvåna mig.
Hemma när du tränar har du ditt "vanliga" bett, men i situationer då hästen tänder till tex tävling lr om man hoppar höga hinder på träning kan man ha ett annat bett att byta med så att man får samma kontroll som man har "utan" tändningen.

Jo det är så här (enligt vad jag fått lära mig) men har fkt inte en aning om det ligger någon sanning i det för jag har varken råkat ut för de själv eller vet ngn som har gjort det. Att när man rider med en massa skrot i hästen mun dvs med kedja och allt de där (låter lite flummigt men jag kommer inte på vad allt heter) :angel: så är man för hård i handen och det bildas en hävstångseffekt så är det jättelätt att käken knäcks. Personen som berättade det för mig har/är huvuddomare och när vi pratade om många ponnyers betsel (många hoppponnyer rids med skarpa pessoabett) så berättade h*n det...

Ja det var ju smart men jag behöver inte det längre för vi gick tillbaka och bytade till ett vanligt bett och tränade enormt mycket markarbete och tävlade en hel del dressyr. Men som sagt kanske ett bra tips! :D
förretsen..vad tycker dom om eggbett?

-----------------------------

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 375
Senast: Jolo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama