Behov av Selen och E-vitamin?

F

Fanatic

Hej alla kunniga!
Mina hästar går på fri tillgång på hö och äter ca 11 kg var per dygn. (Det är två araber). Från höt får de:
85 MJ
730 g/smb rp
33 g Ca (behov 37 g)
19 g P (26 g)
9.5 g Mg (13 g)
dvs det enda som saknas är mineraler!
Jag har ränat med att ge (förutom hö):
200 g vetekli (mkt fosfor)
65 g betfor (mumsigt :d)
1 mått biomag
1 mått fosforbalans
40 g miner vit

Detta gör att mineralbehoven täcks.

Nu till min fråga.... Jag läste i en annan tråd att man ska ge selen och e-vitamin om man inte ger ett färdigfoder som innehåller detta. Ska jag alltså ge detta? Finns det något märke som ni kan rekomendera?
 
Skulle gissa att dina hästar väger ca 400 kg (Stämmer det?).
I så fall täcker du deras behov av selen och e-vitamin om du ökar mineralerna till 50 - 60 gram.
Det finns nämligen både e-vitamin och selen i krafft mineral vit.
/M
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Karoliten
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 611
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp