Behöver råd!

A

azorella

Hej!

jag har ett gammalt varmblod på 20 år, som går på utegång och nu på senaste tiden så har hon börjat "falla ut" och blivit tunn, fast hon har kvar musklerna och är annars fin.
Hörde att man kanske skulle prova att ge henne kli, men jag tänkte om det var någon som hade något bättre tips?

Vore tacksam för svar!
MVH
Fia :bow:
 
Sv: Behöver råd!

Vad står hon på nu? Hur är det med tandstatus? Äter hon bra och med god aptit eller är hon kräsen?
 
Sv: Behöver råd!

hon äter väldigt bra annars, är avmaskad och tänderna är okej.
Hon får i stortsätt fri tillgång till hö.
 
Sv: Behöver råd!

Jag vet inte exakta värden, men det är väldigt bra hö, för dom jag "står" hos är väldigt noga med sånt. Hon har alltid varit lite överviktig förut, men nu i vintras så började det bara gå åt andra hållet. hade vet. ute och han sa att hon var frisk som en nötkärna, men behövde lite "fett" så jag fick tipset att ge henne solrosolja, men det räcker tydligen inte.

hon får något som heter "hästekraft" varje dag. ca 2 kg går hon på nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver råd!

Jag känner inte till ditt kraftfoder, men jag skulle köra på att ge henne mer kraftfoder. Du skulle kunna prova med Krafft Rehab, eller Krafft Groov. Lucern brukar också vara bra för att göda upp hästar. Men definitivt, mer mat behövs. Äldre hästar får ofta ett ökat energibehov och tänder kan börja slitas ut och sånt.
Prova gärna att söka på forumet på foder. Själv är jag absolut ingen foderexpert.
 
Sv: Behöver råd!

azorella skrev:
Jag vet inte exakta värden, men det är väldigt bra hö, för dom jag "står" hos är väldigt noga med sånt.
För att kunna fodra en gammal häst med ökade näringsbehov, så måste du ha ett analyserat hö.
Annars så vet du inte vad du skall komplettera med.

Ett bra hö kan vara bra på olika sätt.
Det kan ha hög halt av protein, så att du behöver ge mera energi.
Eller så har det högt energiinnehåll och hästen behöver mera protein.

Mitt hö är jättebra, det innehåller 8,4Mj och 40g Smältbart protein.
Vad tror du att min 27år gamla häst behöver som komplement till det?
 
Sv: Behöver råd!

Min gamling som dock är nästan 10 år äldre än din kan inte äta hö överhuvudtaget. Gamla hästar tar ofta upp protein och fosfor sämre och kan överhuvudtaget kan ha litet svårare både att tugga och smälta fibrer. Man får därför öka andelen protein och fosfor på gamlingar. Mitt sto står på lusernhack (mkt protein) som stråfoder, linfröpellets (fett) och betfor som lättuggat/smält energi och vetekli for att balansera upp kalken i lusernen med fosfor och det är en helt idealisk sammansättning för henne som fortfarande får raceryck i hagen med unghästarna ibland.
 
Sv: Behöver råd!

Jag har en 26-åring som började falla ur för några år sedan. Jag började då ge honom Krafft Groov (2kg), majsolja(2dl), vetekli(4dl) samt lusern(1kg). Det fungerade jätte bra. Han får även multivitamin. Har nu lagt till lite betfor samt tagit bort lusern eftersom vi har mycket protein i höet. Det är svårt att räkna foderstat på "gamlingar" eftersom dom ofta inte har fullt fungerande näringsupptag i tarmarna. Min erfarenhet är att det är mycket känsla som gäller.

Till din häst skulle jag kunna tänka mig att den kan behöva mer energi, eftersom hestekraften innehåller mycket protein ( 9 mj energi och 123g smb rp, om jag inte minns fel). Jag skulle nog byta ut en del av hestekraften mot Groov eller något dyl. (Till min håller jag på att gå över lite på fibergi bas, eftersom det har högt energi innehåll.)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: skiesabove
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
600
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 224
Senast: ako
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp