Behandling av sår!?

Snobben

Trådstartare
Hur behandlar ni sår på benen nu sommartid?Min häst har fått ett skrapsår/slag bak och var lite öppet så det blödde litegrann.
På insidan och två småsår vid senorna,men ytliga sår.
Jag har rengjort med Ytdes(sårrens)och gjort omslag med bomull+ytdes indränkt på bomull och sen lindat med självhäftande linda.Tog av lindan idag och luftade det medans vi gick ut & gick en sväng sen gjorde jag nytt omslag och tänkte låta det vara öppet med nån salva på imorgon(har den bruna salvan i svart burk,vad heter de nu igen-hästsalva?)Hur gör ni med nya sår?

Man är ju orolig för lymfangit,är lite svulllet men det brukar det ju bli vid sår...

Sv: Behandling av sår!?

ja brukar göra rent me jodopax o blå sprej sen låter ja de vara..tror de e bättre att låta de luftas o så..såren har läkt bra på henne iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är viktigt & lufta.Men lite nojjig för bakterier & flugor i värmen.

men blå sprejen funkar bra mot sånt..har hållt flugorna o så borta riktigt bra.

Jag brukar tvätta rent och sedan lägga på första hjälpen spray. Lindar inte om det inte är ngt riktigt djupt sår. Små sår läker bäst och snabbast om de får vara öppna och inte täpps igen av något

Mmm,det är sant.Blev så nojjig för lymfangit bara,men ska ta av lindan imorgon.Funderar på att kyla området runt såret.

Kleta på penicillinsalva på såren, för att motverka ev infektion. Nu när det är rötmånad, så skadar det ju inte precis..

Gnist skrev:
Kleta på penicillinsalva på såren, för att motverka ev infektion. Nu när det är rötmånad, så skadar det ju inte precis..

Vad finns sånt?Inte hört talas om.

Skillingarydsalva menar du kanske? =) luktar som tjära
Jag tvättar rent med NaCl(aq) och nu när det är så mycket flugor lägger jag på ett lager av socatylsalva. den är också receptbelagd, men den är överlägset bäst då den håller borta flugorna och håller såret flera dagar!

Jag har en eksemhäst. Hans sår smörjer jag med zinkpasta från apoteket det funkar jätte bra. Det torkar ut såret och återfuktar samtidigt. :confused: Jag vet att det låter konsigt men det står så står det på tuben iallafall.
Fast jag anväder det bara på sår som inte blöder allt för mycket bara dom är "våta sår" så funkar det. Såren läker på ett dygn nästan.

Man ska aldrig stänga in ett sår - om det inte är ytterst nödvändigt. För att kunna läka ordentligt behöver såret luft.

Små eller ytliga sår ska man låta vara i de flesta fall. Blödande sår däremot, bör man tvätta och använda en bra sårspray på som hindrar bakterier och smuts från att ta sin in i det. På så sätt är såret inte instängt, men sånt som kan störa läkningen kan inte ta sig in i det.

Min häst har precis slagit upp ett djupt skärsår på insidan av låret som vi trodde kunde bli lymfangit - hela benet var svullet och han blev väldigt halt. Efter som att han svullnade så mycket så öppnades såret även upp - skinnet räckte inte till.

Själva såret rengjorde vi med jodopax och sprayade sen på en sårspray som eg. bara finns på sjukhus - systern är undersköterska. Den bildar en osynlig hinna över såret så att varken smuts, insekter eller bakterier kan ta sig in i det. Sedan la vi på silonsalva runt själva såret som stelnade och hindrade yterligare intekter från att ta sig in och samtidigt läkte huden runt såret.

Sticksår använder jag medicinspruta till som jag fyller med koksaltlösning. Då kan jag "gå in" i såret och spruta koksaltlösning i det - som spolar med sig smuts och bakterier ut ur det. Sen använder jag cavilon eller annan sårspray - beror på hur allvarligt såret är - och låter det sedan vara.

En tjej berättade även att hon använt hästsalva på ett stort allvarligt sår på knäet som läkt på nolltid - det är numera hennes alltiallo-salva. :smirk: Vet själv att det läker bett och andra småsår på bara ett par dagar. Har dock aldrig använt det i större sår.

Tänk på att all rengöring stör läkningsprocesen och river upp kroppens egengjorda skydd. Därför ska man bara tvätta sår om det finns risk för infektion eller är smutsigt. Självklart är det bra att tvätta sår när det är nytt, men regelbunden sårtvätt kan förstöra läkningen och ge chans för bakterier att ta sig in och skapa en infektion som annars kanske kunde ha undvikits.

Jag skrubbar med jodopaxlösning i några dagar, går sedan över till något mildare rengöringsmedel som klorhexidin eller alsollösning om det fortfarande behövs.

Sårplåster med tjära är guld värt - skyddar såret och håller flygfän borta, eller kletar på skillingarydssalva.

Täcker aldrig såret om man kan undvika det, då bakterier gärna frodas när det är luftfattigt.

Om såret är smutsigt/har varit flugor i det gör jag rent med jodopax. Sen sprayar jag med lila sårspray. Lindar inte om det inte absolut behövs. Sprayen håller flugorna borta. Är det ett litet sår smörjer/täcker jag med skillingarydsalva, som snabbt mjukar upp och samtidigt avskräcker krypen.

Vet att man ska lufta såren,men var en försiktighetsåtgärd pga flugor & jord.Men idag har jag tagit bort lindan,tvättat rent med ytdes,låtit det torka till och sen smörjt in med fyra ess hästsalva.Tog även lite isbalsam runt för att få ner svullnaden.är inte jättesvullet,men man blir ju nojjig direkt.Det är som sagt ytligt men två minisår vid senorna.hoppas på att svullnaden går ner snart..

yes, men efter som att cavilonen är bättre och vi kan få den gratis så använder vi den på svårare sår. har vanlig sårspray för häst också.

Jag spritar med klorhexidin eller lägger spritomslag. Därefter så täcker jag såret med Socatyl-salva. Det blir sällan lymfangit då. Socatyl får jag recept på av veterinären bara jag frågar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hittade idag en väldigt liten fästing (suttit i max 2 dagar) vid min hunds käke. Och den sitter mitt i ett öppet sår, antagligen har...
Svar
4
· Visningar
6 089
Senast: Gabbi
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 826
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar