Behandla kliande insektsbett

Linda_A

Trådstartare
Min häst är överkänslig för insektsbett av alla de slag. Hon får bölder av en del och mindre sår av andra. Veterinär har tittat på henne tidigare (innan jag köpte henne, därför har jag bara andrahandsrapport om vad som sades) och inte kommit till rätta med vad det är förutom någon form av överkänslighet/överreaktion av immunsystemet. Hon går så klart med så heltäckande flugskydd som möjligt men drar ändå på sig en hel del bett. Bölderna verkar inte alls besvära henne, hon försöker inte klia på dem, men däremot verkar betten i ansiktet klia en del. Finns det något bra medel att efterbehandla sådant med?

Min häst är överkänslig för insektsbett av alla de slag. Hon får bölder av en del och mindre sår av andra. Veterinär har tittat på henne tidigare (innan jag köpte henne, därför har jag bara andrahandsrapport om vad som sades) och inte kommit till rätta med vad det är förutom någon form av överkänslighet/överreaktion av immunsystemet. Hon går så klart med så heltäckande flugskydd som möjligt men drar ändå på sig en hel del bett. Bölderna verkar inte alls besvära henne, hon försöker inte klia på dem, men däremot verkar betten i ansiktet klia en del. Finns det något bra medel att efterbehandla sådant med?
Jag har tyvärr inget bra tips förutom att jag har fått många bra råd genom åren, när jag pratat med personal som arbetar på apotek eller motsvarande. Helst om du får tag i ngn som är lite äldre och har mycket erfarenhet. :)

Går det att bygga något form av vindskydd i hagen så hästen kan dra sig undan slippa de flesta insekterna?

Jag har tyvärr inget bra tips förutom att jag har fått många bra råd genom åren, när jag pratat med personal som arbetar på apotek eller motsvarande. Helst om du får tag i ngn som är lite äldre och har mycket erfarenhet. :)

Går det att bygga något form av vindskydd i hagen så hästen kan dra sig undan slippa de flesta insekterna?

Tack, ska prova apoteket! Vindskydd tror jag inte går att lösa just nu (hon går kvar på ridskolan jag köpte henne ifrån, och verksamheten förbereder för en flytt), men ska undersöka saken.

Silon creme finns på apoteket och har fungerat bra på min lille som oxå svullnar upp av insektsbett

Tack för tipset!

@Linda_A om hästen är överkänslig så undvik att den blir biten så långt det går. Flughuva för ansiktet ?
Om det inte funkar av någon anledning, så kan man dutta med svamp man sprayat med hjorthornsolja i ansiktet. Det håller i dagar trots regn. Luktar rejält och insekter går inte på.

@Linda_A om hästen är överkänslig så undvik att den blir biten så långt det går. Flughuva för ansiktet ?
Om det inte funkar av någon anledning, så kan man dutta med svamp man sprayat med hjorthornsolja i ansiktet. Det håller i dagar trots regn. Luktar rejält och insekter går inte på.

Hon har flughuva och heltäckande täcke för både hals och kropp. Såg dock att det finns huvor som går ner mer över nosen, så ska skaffa det också. Tack för tipset om hjorthornsolja. :)

Liknande trådar

Hästvård Vi har en häst på ridskolan som varje sommar har stora problem med bölder av något slag. Det ser ut att röra sig om en överreaktion på...
Svar
10
· Visningar
1 775
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 538
Senast: skuggi
·
T
Övr. Katt Min hankatt på drygt ett år, och som vanligtvis är inomhus katt, har nu fått vistas på landet större delen av sommaren. Det har...
Svar
2
· Visningar
1 876
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama