Behandla halskotor

karror89

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att behandla halskotor/facettleder med kortison?
Blev hästen bättre och ridbar efter detta?
Återkom problemet?

Någon som har erfarenhet av att behandla halskotor/facettleder med kortison?
Blev hästen bättre och ridbar efter detta?
Återkom problemet?
Vart med om att behandla med kortison, det gick jättebra och problemet har inte återkommit än iallafall. Var ca 3 årsen. Behandlades två gånger innan inflammationen försvann helt.

Vart med om att behandla med kortison, det gick jättebra och problemet har inte återkommit än iallafall. Var ca 3 årsen. Behandlades två gånger innan inflammationen försvann helt.

Skönt att höra!
Va hade din häst för dignos? Enbart inflammation eller förändring på kotor? Hur betedde sig din häst innan han blev behandlad? Symtom?

Kommer inte ihåg exakt vad som användes, men min häst hade artros mellan två halskotor, blev sprutad och helt bra. Fantastisk skillnad!

Min med samma diagnos som @Lindsen svarade inte heller på behandling. Han fick vila i 6 månader och är nu under låååångsam igångsättning. Osäkert om han någonsin kommer bli mer än promenadhäst igen. Min har artros mellan 5/6e och mellan 6/7e pga ett litet benfragment som lossnat vid trauma som unghäst.

Min fick gå här hemma och äta gräs så länge han mådde bra, vilket blev lite mer än ett år efter diagnos. Sedan gick det inte mer och han fick somna in 8 år gammal :cry:
Vet trodde på trauma som unghäst på min med. Till exempel när två hästar springer och hästen framför sparkar bakut, då kastar sig hästen bakom bakåt - uppåt för att inte bli sparkad, då uppkommer denna typen av skador långt ner i halskotepelaren.

Skönt att höra!
Va hade din häst för dignos? Enbart inflammation eller förändring på kotor? Hur betedde sig din häst innan han blev behandlad? Symtom?
Inte min häst men en väns häst, den har pålagringar mellan kotorna, tror det var mellan 6 och 7 halskotan. Den hästen gick ner på knä en hel del, var enda symptomet. Kunde skritta på plan mark och bara utan anledning gå ner på knä. Men som sagt, hittills så har hästen varit fri från problemen.

Vår häst var sjukt stel vid ridning. Det var första tecknet. Sedan blev han istadig, kunde liksom frysa fast vid alla övergångar. Då åkte vi in, fick diagnos och behandling. Ingen skillnad och lite senare blev han arg och kunde tom frysa fast vid vanlig hantering. Då ställde vi av honom och lät honom vila i 6 månader. Nu är han glad igen :D Tiden får utvisa om han håller för ridning eller om han bara ska vara sällskap.

Min hästs symtom, ja, det var väldigt diffust, men började som en trötthet. Tog en massa blodprover, hittade inget där. Magkänslan sa mig att något var fel bara, inget konkret. Sedan började han sura vid sadling, ville inte komma ut ur boxen för att bli borstad och sadlad. Han visade på det sätt han kunde att något var fel. Red inte så mycket under denna tiden alls. Sista gången jag provade så stannade han och ville inte gå fram i skritt. inte alls likt min arbetsvilliga fina häst
Vet hittade ingenting. Fanns ingen hälta eller något sådant konkret
Till slut bytte jag veterinär och han såg vid longering att hästen höll sin hals i olika lägen, väldigt små rörelser som han såg men inte jag ens när jag visste. Hästen försökte hela tiden hitta ett bekvämt läge att hålla sin hals där det inte gjorde ont.
Röntgade och UL:ade och där fanns pålagringar.
Min vet. berättade att de kan få skadan som unga vilket är ganska vanligt tydligen, och de klarar sig ganska bra, sedan kan de göra en rörelse som aktiverar inflammationen och de blir sämre och sämre

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
7
· Visningar
584
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar