Behålla sjuk&olycksfallförsökringen...?

L

Lithonit

I höstas anmälde jag att jag fått en livslång allvarlig sjukdom- till försäkringsbolaget där jag sen hela livet tillbaka har haft en sjuk&olycksfallsförsäkring.Efter att de först avfärdat mig direkt men hänsyn till att jag, enligt detas första bedömning, blev sjukt långt tidigare, överklagade jag. Där fick jag rätt.
Men Idag fick jag ett brev där de förklarar att jag inte har rätt till ersättning, för att ett datum som de finner sig signifikant för min sjukdom, inträffade när min under TRE dagar var inaktiv på grund av en försenad betalning (som var försenad eftersom jag var så sjuk).

Jag ger upp. Det står en massa siffror på pappret. siffror som motsvarar den ersättning jag skulle få om eller när jag blev allvarligt sjuk. och jag har betalat och betalat som en dum idiot. jag orkar inte ens tänka på hur mycket jag stått och håvat in åt dem genom åren- och jag har inte varit sjuk en enda gång.

Jag känner mig bitter.
Det där som skulle vara en hjälp om nåt hände. Nu har nåt hänt.
Jag har fått höra igen och igen att det är så viktigt och så bra att teckna en sån försäkring åt barn, det ger ett sånt fint skydd.... bullshit.

Ska jag behålla försäkringen eller säga upp den....?

Sv: Behålla sjuk&olycksfallförsökringen...?

Jag skulle överklaga igen, har de accepterat betalningen så är du ju försäkrad?

Ja det gjorde visst det. jag var fruktansvärt sjuk när det där hände, men det skiter ju de i.

Eftersom Försäkringsavtalslagen innehåller tvingande regler till konsumenters fördel, men tillkom 2005.

Om jag inte är helt ute och cyklar, så är sk suspensionsklausuler inte tillåtna i personförsäkringar sedan FAL (misstänker att de ej var tillåtna innan, men jag har inte den lagtexten framför mig), vilket innebär att ett premiedröjsmål endast kan ge en uppsägning med 14 dagars uppsägningstid. Även om du skulle ha hunnit få en uppsägning på tre dagar, så skulle du ha ytterligare 14 dagar på dig att betala, utan att försäkringen påverkas.

Står lite smått och gott i FAL. Ffa 13 kap 2§ om det utgör en ren personförsäkring, 5 kap 2§ om det är en personförsäkring i kombination med en skadeförsäkring.

Hade de en sådan klausul i försäkringsavtalet? Dvs att försäkringen upphör vid premiedröjsmål?

Tack!!

Ska kolla upp det där.

Liknande trådar

Hästmänniskan La in en tråd för ett tag sen om försäkringsbolaget som jag tecknat en försäkring hos, men aldrig fått försäkringen. Efter 3 år och då...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30