Behålla fölet hos stoet eller ej?

T

tjusing

Vårat sto har fått ett föl.
Vi undrar om det är någon som har erfarenhet om hur det går i fall man har kvar fölet i samma stall som stoet även som unghäst.
Utöver stoet och fölet finns det yttligare ett sto i stallet.

Vi undrar även om ni tycker att man bör ha ett till föl eller en unghäst som vårat föl kan utvecklas och leka tillsammans med.

Tack för svar!

Sv: Behålla fölet hos stoet eller ej?

Jag som du har oxå ett föl i år(vårt första :) ) Vi kommer att ha sto o föl i samma stall dock så skall dom stå så långt ifrån varan som möjligt och så har(ska) vi köpa en kompis till han så han har en lekkompis och dom två får även gå i egen hage(hingst) Tycker det är viktigt att dom får en kamrat.

Vill du inte köpa en kompis så kanske du kan få låna någon jämngammal kamrat.

Ok, tack för svaret... det enda :D
Men tror ni de funkar bra och så att ha dom i samma stall?

Är det ett sto eller hingstföl?
Om det är en hingst så bör han verkligen få en lekkamrat eftersom hingstar leker väldigt fysiskt, brottas och mäter krafterna med varandra. Han kan också bli könsmogen i tidig ålder och betäcka sin mor om man har otur.
Är det ett sto så har de inte lika stort lekbehov och då kan det fungera bra utan jämnårig kamrat, även om det är att föredra.

Det fungerar säkert bra att ha dem i samma stall. Så har jag gjort med mina tre småttisar när det var dax för avvänjning.
Det kan ju vara bra om de kan stå lite utom synhåll för varandra, om det är praktiskt möjligt.
Jämnårig kamrat behövs i hagen, men även här trore jag inte att det blir några problem med att ha stoet i närheten.
De blir ju alltid oroliga första tiden, men både föl och sto vänjer sig vid den nya tillvaron snabbt.
Lycka till...

Mitt sto är oerhört överbeskyddande, så med henne skulle det inte funka utan en längre avvänjningsperiod på olika håll.

Jag tror att det kan vara bra att verkligen se till att fölet blir ordentligt avvant. Är det ett hingstföl? För i så fall kan du ju inte ha honom tillsammans med stona längre fram. Är det ett stoföl är det inga "betäckningsrisker". I så fall skulle jag köra en "mjuk" avvänjning där fölet successivt får egen box om nätterna och sedan delar hage på dagarna med stona. Men tränar också på att lämna henne ensam med sällskapsstoet medan man tar bort mamman.

Ur leksynpunkt är det alltid viktigt att tillfredsställa dem på något sätt, i ditt fall kanske med unghästbeten?!

Min egen unghäst (hingst tom 10 mån) blev avvand vid 7-8 mån ålder. Då fick han gå med en ett-årshingst och en äldre valack. Sedan bytte vi stall när han blev kastrerad och där fanns det ingen jämnårig lekkamrat, men tack vare att hästarna gick i hagar om 6 stycken i varje fanns det ändå alltid någon som var på lekhumör.

Jag tycker inte det är bra att ha föl och sto i samma stall! Det är mycket bättre att ha dom i olika stall...

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama