Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

spinner

Trådstartare
Jag äger sedan 1,½ år ett welsh cob sto som blir 4 år i maj.

När jag köpte henne var hon allt som jag inte skulle ha. Då det är min första häst ville jag ha en utbildad häst på mellan 7-10 år, gärna valack. Men så träffade jag henne och blev kär, tänkte att det måste gå på något sätt det här ändå.

Hade innan det varit medryttare på flera olika typer av hästar, många av dem hade jag som min egen. Kände att jag hade tillräckligt med kött på benen för en unghäst och var beredd på att ta mycket hjälp. Tanken var att låta hästen bli inriden och sedan med hjälp av tränare utbilda den i lagom takt och ta härliga skogsturer. Har träffat många unghästar som varit kanonfina, gröna men lugna. Tänkte att hon skulle vara sådan också...

Min häst är en mycket personlig tjej. Positiv, snabblärd och social. Men hon är otroligt känslig. Hon vill ofta så mycket att hon slår knut på sig själv och när droppen kommer så exploderar hon. Hon är väldigt känslig för saker runt omkring henne och kan även låsa sig vid olika saker, stå och spana hur länge som helst utan att man får kontakt med henne. När hon har spanat klart kan hon antingen explodera eller komma "tillbaka" so om inget hade hänt. Hon har sprungit över både folk och fä, sprängt staket mm när hon fått sina ryck. Jag har aldrig träffat en häst som hon och jag börjar fundera på om hon är lite mer än vad jag klarar av. Hon har skrämt mig med sina plötsliga explosioner så jag känner att jag inte vill jobba med henne själv längre. De tränare jag har jobbat med har alla sagt att hon alltid kommer vara lite sån. Inte att hon exploderar kanske men lite sprättig och lite oförutsägbar.

Har en kanonfin medryttare som har jobbat med unghästar på heltid och som är inriktad på akamedisk ridkonst och NH. De passar jättebra ihop med varandra och skulle hon vilja köpa så skulle jag inte tveka. Dock pluggar hon så det är ju inte aktuellt.

Jag tror säkert att jag kommer kunna trivas med min häst så småningom men frågan är hur lång tid det kommer ta? Och om det överhuvudtaget kommer bli så? Hur länge kommer jag vara beroende av någon annan för att kunna jobba med henne (nu tänker jag inte på träningar utan allmänt)?

Varje dag pendlar jag mellan att sälja och behålla. Sälja för att jag inte vet om jag kommer fixa det och om hon någonsin kommer bli den hästen jag drömt om. Behålla för att jag ändå har ett hopp om att vi kommer finna varandra...

Ursäktar mig på förhand för att det blev en halv novell men jag behövde nog skriva av mig...
 
Sv: Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

Vad du kan göra, är ju att lägga ut en annons osv och OM det dyker upp någon som är lika "perfekt" som din medryttare, så kan du sälja. Det är ju inte heller så att man faktiskt måste sälja bara för att man lägger ut en annons.
 
Sv: Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

Det låter ju inte som att hon är din drömhäst direkt och vette tusan om hon kan bli det i framtiden?
Personligen tycker jag att hästeriet kostar alldeles för mkt för att hålla på om det inte är väldigt roligt.
Jag hade "problem"/ville inte samma saker med min häst i våras/somras och allt gick i en nedåtgående spiral som jag inte lyckades ta mig ur och valde då att lämna ut honom på foder och köpa mig en till häst som passar mig bättre.
Även om det svider lite i hjärtat och jag saknar honom SÅÅ mkt är jag övertygad om att jag gjorde rätt.
För nu är det kul att rida och inte bråk.
Men nu hade jag ju ekonomi och möjlighet att köpa en till häst vilket såklart gör det lite lättare.
Jag kan ju faktiskt ta hem mitt lilla monster om jag vill dessutom.

Så vore jag dig skulle jag se över alternativen för dig och din häst.
Men jag hade nog valt att sälja eller låna ut iaf.
 
Sv: Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

Åh jag är bara så himla rädd för att ångra mig :(

Jag känner mig så hjälplös fast jag har så mycket hjälp till hands. Antar att mitt självförtoende också fått sig en törn då jag var bergsäker på att jag skulle fixa detta. Men just nu känns det inte så. Jag har inte ens lust att göra något med henne överhuvudtaget om inte medryttaren är med.

Problemen har inte visat sig från ryggen heller utan det är enbart från marken. Nu är hon inte riden överhuvudtaget i vinter då jag drog av henne skorna i höstas och sen vart det för halt på banan (isbana under snön) Halt på vägarna som är plogade osv. Har nu beställt boots med brodd så att vi kan sätta igång.

Hittills har det varit ok från ryggen men jag är så rädd att hon ska börja explodera där med när hon känner sig mer "bekväm" med ryttare på ryggen...

Samtidigt som jag tänker att det inte kommer gå så är jag livrädd för att jag gör något förhastat. Tänk om hon blir jättebra?

Usch det är verkligen jättejobbigt just nu :cry:
 
Sv: Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

Jag vet inte om jag vill lägga ut en annons på henne om jag inte är 100 på att jag verkligen vill sälja henne. Lägger jag ut annons vill jag nog göra det på riktigt. Kommer ju inte ha bråttom att sälja henne så jag kommer vara noga med att det blir rätt person om det blir det beslutet.
 
Sv: Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

Problemen har inte visat sig från ryggen heller utan det är enbart från marken. Nu är hon inte riden överhuvudtaget i vinter då jag drog av henne skorna i höstas och sen vart det för halt på banan (isbana under snön) Halt på vägarna som är plogade osv. Har nu beställt boots med brodd så att vi kan sätta igång.

Hittills har det varit ok från ryggen men jag är så rädd att hon ska börja explodera där med när hon känner sig mer "bekväm" med ryttare på ryggen...

Du ska inte vänta ett tag med att bestämma dig, tills ni är igång igen? Då kan du ju också se om det faktiskt visar sig från ryggen också och Då ta ett beslut om att sälja henne i så fall (Okej, kanske inte världens bästa tips att råda någon till att försöka tills det ev händer någonting dåligt, men så hade jag nog gjort i alla fall).

Annars, om hon inte blivit riden alls i vinter kanske det är där problemet ligger lite också? Även om det låter som att hon hålls igång rätt bra från marken kanske hon helt enkelt behöver lite mer igånghållning och mer motion för att lugna sig i det hon gör?
 
Sv: Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

Hur mycket tid har din medryttare? Tänkte om hon kanske kunde ta allt med din häst kanske i 2 månader,du står för kostnaderna precis som du skulle gjort annars också,men hon sköter allt runtomkring,som en fodervärd bara att hon slipper betala,och under den här tiden hinner du slappna av och känna efter vad du verkligen vill,oc hästen kommer förhoppningsvis börja komma igång i ridningen igen.

Hästar som är väldigt känsliga blir antingen helt suveräna,skitroliga att jobba med,och när man vinner deras förtroende så skulle dom gå genom eld och vatten för en,eller så slutar det i en smärre katastrof.

Du har tagit det första steget nu och erkännt att det inte funkar just nu, nu är frågan bara hur ni ska ta er vidare,jag skulle ta ett snack med medryttare om ovanstående.
 
Sv: Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

Jag känner igen mig väldigt väl i det du skriver.

Nu har jag ingen aning om hur du fungerar, men jag vet hur jag funkar iaf.
Jag precis som du älskar min häst därför är det för mig inget alternativ att sälja, iaf inte just nu.
Men när det inte är roligt längre så är det så lätt så lätt att hamna i en nedåt gående spiral som är så himla svår att ta sig ur.
Antingen krävs det att man satsar allt och massor med pengar på att ta hjälp av riktiga proffs för att lösa problemen och inte bara random halvdann tränare eller så skiter det sig och i värsta fall tar det död på sitt hästintresse.
Jag ser ingen anledning till att ha ngn prestige och klara av problemet/hästen till varje pris, kan man inte själv och inte har roligt på vägen och kan vara trygg med sin häst så tycker iaf jag att det är bättre att någon annan tar vid på ett eller annat sätt.

Skulle det kunna vara ett alternativ att medryttaren blir halvfodervärd/fodervärd istället och kan ta mer av träningen?
Då skulle du kunna få lite tid att tex leta rätt på en medryttarhäst/halvfoder/foderhäst som är en trygg läromästare på alla plan och då kan du förhoppningsvis få tillbaka både självförtroende och glädje med hästarna så du börjar längta tillbaka till stallet igen och samtidigt har du inte släppt din häst helt?
 
Sv: Behålla eller sälja? Känner mig helt vilsen...

*KL

Tack för alla kloka svar. Min medryttare är ute så mycket hon kan just nu. Men hon har ingen bil så jag måste åka ut med henne. Men det är mestadels hon som jobbar med hästen.

Lägligt nog är det tydligen en kurs i säker hästhantering på gården bredvid om 3 veckor som jag nu har anmält oss till. Den kunde ju inte ha varit mer passande.

Jag kommer avvakta tills vi har kommit igång mer med ridningen. Kanske är det först då jag kan ta ett beslut som känns rätt.

För det är ju just det där som du skriver Fibusen, att det kan bli helt underbart med en känslig häst och det kan också gå åt skogen (vilket jag är så rädd för, tänk om jag förstör henne?)

Men nu kommer våren snart och då blir vägarna bättre och vi kan komma igång mer. Min stallägare är så snäll och lånar ut sin ena häst till mig minst en gång veckan också och min medryttare kommer kunna ge mig lektioner på den.

Men det är som vanligt. Just idag känner jag mig peppad, att jag verkligen vill detta och att allt löser sig. Imorgon kanske det ser annorlunda ut igen. Men det är skönt att få lite oberoende åsikter om det hela också så tack igen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 112
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 154
Senast: linlar1
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp