begränsade grovfodergivor

Salandge

Trådstartare
När man kollar runt här inne på olika foderstatstrådar ser man då och då att folk av olika andedningar måste begränsa grovfodergivan vid en ganska liten mängd, kanske runt 6 kg. Givetvis finns det en bra anledning till detta men jag undrar lite över hur ni gör..

Hur mycket ger ni vid varje giva?

Hur ofta fodrar ni?

Måste ni "fodra upp" proteinet med exempelvis lucern?

Har hästarna möjlighet att tillgodose tuggbehovet på annat sätt?
 
Sv: begränsade grovfodergivor

Salandge skrev:
När man kollar runt här inne på olika foderstatstrådar ser man då och då att folk av olika andedningar måste begränsa grovfodergivan vid en ganska liten mängd, kanske runt 6 kg. Givetvis finns det en bra anledning till detta men jag undrar lite över hur ni gör..

Hur mycket ger ni vid varje giva?

Hur ofta fodrar ni?

Måste ni "fodra upp" proteinet med exempelvis lucern?

Har hästarna möjlighet att tillgodose tuggbehovet på annat sätt?

Jag har senaste åren haft mina på fri tillgång. MEN, jag kan svara ändå, för jag vet hur det var de två månaderna när jag fodrade upp ett parti med KASSA värden (bonden hade klantat sig, tagit fel hövagn och levererat 1½ ton fjärdeskörd istället för förstaskörd). MJ låg normalt, men SRP var nere på TRETTON gr/kg hö. Och jag stod med en svårfödd växande unghäst bland annat.

Jag fick begränsa högivan till 7-8 kg och proteinkomplettera HÅRT. Jag gjorde så som så att jag fördelade högivan så jämnt det gick över dygnet, la in extrafodringar så jag var uppe i fem fodringar per dag. Frukost, lunch, em, kväll, natt. Allt för att försöka hålla ättimmarna jämnt spridda över dygnet. Kväll och nattgiva (inne, alla andra ute) serverades i hönät för att sakta ner tiden det skulle ta att äta. Det serverades också halm av foderkvalitet för att ha extra att tugga på inne.

Utehöet spreds runt i hagen, på 10 - 15 ställen, för de skulle få leta efter det lite (dvs ta längre tid att äta upp det än om det ligger i en hög) och tillgodose födosöksbeteendet. Halm i hagen provade jag men de var inte intresserade.

Dessutom spred jag ut kraftfoderfodringarna på så många mål det gick utan att det blev för pluttiga mål med. Tyvärr kunde jag INTE använda lucern som proteinuppfodring eftersom MJ-behovet gick i taket, utan det var soja och krafft breed som gick åt för att få upp proteinet men hålla MJ hyfsat i schack.

Jag såg dessutom till att ge så mycket morötter som möjligt, och dessa blandades i höet, kastades ut i hagen och gömdes i halmen i boxen. Allt för att minska tiden de stod sysslolösa i boxen utan mat.

Sedan svor jag en hel massa över helvetes jävla dåliga hövärden med, och drog en DJUP suck av lättnad när jag fick nytt hö, av rätt skörd, och med stuterivärden och kunde ge dem fri tillgång och mineraler och inget mer ;) Och gjorde den deal med bonden om att ska jag köpa oanalyserat SKA jag få byta det om värdena är kassa. Sen har jag aldrig haft problemet =)

Hästarna verkade fixa det hela bra, MEN det barkades en hel del mer träd än normalt i hagen under den här perioden..
 
Sv: begränsade grovfodergivor

Alexandra_W skrev:
Jag såg dessutom till att ge så mycket morötter som möjligt, och dessa blandades i höet, kastades ut i hagen och gömdes i halmen i boxen. Allt för att minska tiden de stod sysslolösa i boxen utan mat.

Smart... Det skulle nog min morotstok gilla!
 
Sv: begränsade grovfodergivor

Har tyvärr inte möjlighet att ha fri tillgång på grovfoder då jag står uppstallad på större träningsanläggning. Dock har vi fyra fodringar per dag vilket jag anser är minimum.
Jag ger min häst 8 kg hösilage (ts 55 %) och 4 kg hö om dagen (stor häst, 1,63, ca 550-600 kg). Mellan det har hon fri tillgång på halm i boxen. Det äter hon väl ett kilo av kanske....Nu tycker jag dock att hon har börjat äta mer halm än tidigare. Kanske läge att öka på nått kilo hösilage....

Tyvärr måste jag fodra upp med krafft protein och nya grooven. Dock inga mängder tack o lov utan kan hålla en förhållandevis hög grovfodergiva... :bow:

//Alice
 
Sv: begränsade grovfodergivor

Salandge skrev:
Smart... Det skulle nog min morotstok gilla!

=)

Gick och slängde ut morötter lite här och var i hagen en förmiddag, och grannen (bonde) gick förbi hagen. Tvärstannade, stirrade på mig en stund och sa sen försiktigt: 'Du Alexandra, dels går det inte att så morötter mitt i vintern, dels är det inte riktigt sådär man gör'

:rofl:

Jag fick förklara för honom vad jag höll på med, och vi fick oss båda ett gott skratt. Men jag glömmer aldrig hans min innan han försiktigt öppnade munnen. Han trodde väl att 'nej nu jäklar, nu har jäntan blivit tokig på RIKTIGT här!' :D
 
Sv: begränsade grovfodergivor

Han trodde väl att 'nej nu jäklar, nu har jäntan blivit tokig på RIKTIGT här!' :D

hehehehehe bönder som inte är så inne på hästar (elelr gubbar överhuvudtaget) förstår sig inte på jäntor som gör mkt för att sina hästar ska må bra och vara sysselsatta :smirk:

Men jag skulle vilja se hanns min :D :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 548
Senast: Sofie.S
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 893
Senast: åke
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 070
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp