Bedriva hästföretag

nattis

Trådstartare
Hej,
Jag vet inte om tråden ligger rätt men chansar här.

Jag har ett företag och skulle gärna vilja ha mina hästar på mitt företag men trodde inte att det var möjligt då det inte är inom samma bransch. Jag har inte så mycket koll på skatteverkets alla regler om jag ska vara ärlig så tänkte kolla med er som säkert har mycket bättre koll innan jag ringer skatteverket och frågar.
Läser en del bloggar inom häst och kom in på ens bloggares verksamhetsbeskrivning under aktiebolaget och där står det;

Föremålet för bolagets verksamhet är att bedriva konsult- verksamhet inom ridsport-, modell- och modebranschen, verka som redaktör, skribent samt bloggare med inriktning mot mode och populärkultur Bedriva inridningsverksamhet av hästar. Äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed förenlig verksamhet.

Så det är alltså möjligt att blanda så vilt med både det ena och det andra under ett och samma företag så länge det är inskrivet i beskrivningen?
Så vitt jag vet så bedriver bloggaren ingen inridningsverksamhet utan det är dens egna häst/ar.

Om det stämmer så kan jag ju också starta en blogg och skriva lite om mina hästar eller säga att jag bedriver ett hästföretag sen ha den verksamheten i mitt stora företag som drar in pengar på annat.
Eller hur fungerar det?
 
Sv: Bedriva hästföretag

Så länge det är en bärande affärsidé kan den drivas i bolagsform. Kravet är som vanligt att det är självständigt, vinstgivande och varaktigt. Det ska helt enkelt räknas gå med vinst, och det ska du kunna visa på.

Vad du sedan har för verksamhetsbekrivning är helt upp till dig.
 
Sv: Bedriva hästföretag

Det är inte konstigt att skatteverket "ser rött" så fort man säger hästverksamhet....Allvarligt talat, är hästarna din hobby eller tänker du tjäna pengar på dom? Är det din hobby ska de INTE in i något företag. Tänker du tjäna pengar på dom så får du tåta ihop en hållbar affärsplan och lägga fram. Skit i hur andra gör!
 
Sv: Bedriva hästföretag

Tack så mycket för svaren.
Jag förstår att man måste tjäna pengar på sin verksamhet och tyckte bara att det var lite konstigt att man kunde ha en hästverksamhet under sin hästblogg då själva hästarna inte drar in några direkta pengar utan att det är mer bloggen och dess annonser.
Då blev jag bara lite nyfiken på hur det egentligen ser ut och vad som är skillnaden med att ha hästar under en bloggverksamhet eller ett annat företag som går med vinst.
Men måste man redovisa varje post, att man faktiskt tjänar pengar på hästarna också så är det ju en annan sak.
Så jag ska inte plötsligt sätta mina hästar under mitt företag utan var mer nyfiken på hur det fungerar.
 
Sv: Bedriva hästföretag

Ja, det är bra att du belyser det problemet för så enkelt är det inte. Precis som Lovisaleonora_ säger, varje näringsgren måste bära sig själv och gå med vinst, för att kostnaderna ska vara avdragsgilla. Sen är det inte säkert att dom är avdragsgilla till 100% ändå.

Jag vet företag (tjänsteföretag inom data/it) som dragit av datorer och telefoner och surfplattor och liknande, som sen vid kontroll blivit tvungna att ta upp 75% av detta för privat bruk då skatteverket anser att detta med största sannolikhet även nyttjas privat, återbetalning av skatt och moms samt skattetillägg (böter) blir det då också så klart. Så det är inte bara hästverksamhet som hålls under lupp. Allt som kan nyttjas privat behöver man tänka igenom och kanske bara ta upp delar av näringen om man anser det finnas grund till att ta upp det öht.

Det kan alltså bli väldigt dyrt i slutändan.
 
Sv: Bedriva hästföretag

Det är inte konstigt att skatteverket "ser rött" så fort man säger hästverksamhet....Allvarligt talat, är hästarna din hobby eller tänker du tjäna pengar på dom? Är det din hobby ska de INTE in i något företag. Tänker du tjäna pengar på dom så får du tåta ihop en hållbar affärsplan och lägga fram. Skit i hur andra gör!
100% medhåll härifrån. Det är inte på det sättet det är menat när företag får möjlighet att dra av moms osv. Att ha hästarna i ett företag där hästarna inte används som inkomst (eller ens ingå i någon vettig affärsplan) i företaget anser inte jag seriöst företagande. Man kan också ha i åtanke att vid en eventuell konkurs i företaget så ryker hästarna.
 
Sv: Bedriva hästföretag

Det är inte konstigt att skatteverket "ser rött" så fort man säger hästverksamhet....Allvarligt talat, är hästarna din hobby eller tänker du tjäna pengar på dom? Är det din hobby ska de INTE in i något företag. Tänker du tjäna pengar på dom så får du tåta ihop en hållbar affärsplan och lägga fram. Skit i hur andra gör!

Precis. Att andra fuskar och lägger sig i gråzoner är inte ett incitament att göra det själv.

Hells Angels finns och verkar starkt inom skattefuskgenren, på många sätt. Det gör inte att jag går i samma tankebanor.

Hästarna ska vara avgörande för att fixa intäkterna. Om intäkten är en hästblogg och man har en häst som man huvudsakligen bloggar om, och man kan göra sannolikt att den verksamheten ska gå med vinst - är det helt OK. Då kommer du att betala in en massa moms och skatt till Skatteverket som vilken annan företagare som helst. Om du ens tänker tanken att du ska tjäna skatt på att redovisa hästarna i ett företag är du tokigt ute.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp