Bedrägeriförsök och maktlöshet

E

Emeliza

Jag skriver här för att jag känner mig totalt maktlös och kan behöva lite tips. Det är den sorgliga historien om Hur det kan gå när man är naiv och litar på någon.

Jag har fött upp ett trevligt sto som många har sagt är riktigt bra. Eftersom jag ville ge henne en bra chans att utvecklas lämnade jag henne på träning till en känd tränare med så vitt jag kände till bra rykte.

Efter tre månader hade jag inte råd att ha kvar henne där, och ville ta hem hästen. Jag hade fått rapporter via mail, telefon och video om att hästen utveckades fint och att allt var bra. Var även där och hälsade på vid minstett tillfälle. Tränaren ansåg att hästen hade ovanlig talang och ville behålla henne en månad till. Visst, jag tog ett djupt tag i plånboken, skarapade det sista som fanns och betalade för en månad till.

När det var dags att hämta hem hästen (för försäljning) efter fyra månaders träning ville tränaren köpa hästen. Jag erkänner att jag blev smickrad. Vi kom överens om ett ganska rimligt pris, MEN tränaren hade inga pengar förrän i maj...

Jag suckade djupt, men sdae ok, maj får det bli...

Inga papper skrevs. Ingen behöver påpeka för mig hur korkat det var, det vet jag själv. Men tränaren var mycket god vän med min dåvarande sambo som gick i god för henne.

Nåväl, sommaren gick, jag hjälpte tränaren att arrangera kurser och med div. annat. Inga pengar, mer än till slut en mindre hanpenning samt en hundvalp som delbetalning.

Sedan i augusti har jag nu försökt få tag i tränaren utan resultat. Hittade före jul hästen utannonserad i en tidning. Polisanmälde då tränaren för bedrägeriförsök. Fick av polisen veta att jag inte får åka och hämta hästen, trots att jag är reg. ägare och fortfarande betalar försäkringen.

Nu har jag hittat annons i ytterligare en tidning (där min x-sambo ansvarar för bl.a radannonserna) Så han har uppenbarligen hjälpt till trots att han vet att det är min häst som tränaren försöker sälja.
Jag är förtvivlad. Hästen kan ju hinna säljas, slaktas, föras ur landet. Polisen skall "utreda ägarförhållandena" trots att jag bevisligen äger hästen. Någon som har råd och tips? vad kan jag göra?
Hästen är en Connemara/ Arab med samma namn som mitt nick.

Sv: Bedrägeriförsök och maktlöshet

Jag hade tagit med mej ägarbeviset och åkt och hämtat hästen! Jag tycker synd om dej som har hamnat i den här situationen, men jag hade hämtat min pålle på stört! Lycka till!:)

Ja, hämta henne på stört vill jag ju naturligtvis, men enligt polisen gör jag mig då skyldig till olaga intrång på tränarens fastighet:confused:

Tränaren kan alltså försöka sälja min häst, men jag får inte hämta hem henne. Det måste polisen göra. Om de kommer sig för någon gång.

Detta är ju inte klokt!!! Byråkratisverige säger jag bara...hmm funderar...hade nog ringt polisen och meddelat att om de prioriterar din anmälan och följer med när du hämtar hästen (vilket inte borde vara något problem egentligen...) så slipper de sannolikt att behandla ytterligare en anmälan för olaga intrång....:devil:

Tyvärr är de inte så självklart att du äger hästen längre. Du har dels lämnat den ifrån dig till tränaren, alltså du har inte kvar hästen i din vård längre och som jag förstår det så betalar du inte heller längre något för hästens upphälle och träning. Dels har du tagit emot handpeng och delbetalning och gjort ett muntlig avtal rörande affären.
Så jag tror att rent juridiskt så äger du faktiskt inte hästen längre. Vilket innebär att du gjort fel som inte lämnat över det registrerade ägarskapet på tränaren och att du inte har någon som helst skyldighet att hålla den försäkrad.

Efter som då tränaren bör vara ägare rent juridiskt så har hon också sin fulla rätt att sälja hästen alltså när det gäller försäljningen så handlar det inte om något bedrägeri.

Det kan och ska göra är att skicka en faktura på resterande belopp till tränaren, så att du får papper på det hela. Om inte den betalas så skickar du den vidare till Kronofogden för indrivning. För som det låter när du beskriver det hela här är hästen att anse som såld till tränaren men den är inte helt betald vilket innebär att tränaren har en skuld till dig som du kan driva in. Du har full rätt att lägga ränta på det beloppet som är kvar att betala. Det är också orsaken till att du inte kan åka och hämta den för den är inte din längre om det stämmer som du har skrivit här. För att hästen skulle vara din skulle du ha haft ett äganderätts förbehåll tills dess att den var till fullo betald.

Fast gäller verkligen köpet när inget kontrakt finns och TS har ägarbeviset?

Muntliga avtal finns på försäljningen och TS har tagit emot både handpeng och delbetalning i form av en valp. Så utifrån det finns angivet här är det ingen tvekan om att köpet gäller även om det inte skrivits papper. Ägarbeviset är ju inte egentligen ett bevis på att du äger hästen utan den handling som man ändrar registrerad ägare på hos den förening som utfärdat passet.
Kontrakt är inget måste så att det inte finns spelar ingen roll för själva affären. Men det hade ju varit enklare att bevisa vad som sagts om det fanns. När det inte det inte finns så gäller ju det faktiska att TS fått en del ersättning för hästen och på accepterar affären.

Om TS vill ha tillbaka hästen så får TS vara beredd på att lämna handpeng och hund tillbaka samt även ersätta tränaren för de kostnader som funnits för hästens upphälle, träning och vård och kanske även för förlorad vinst vid ev försäljning.

Men riktigt så ( enkelt?) är det inte. Samma sak gäller ju faktiskt om någon stjäl en cykel av dig, hittar du cykeln hemma hos tjuven så får du inte heller hämta den själv.

Enligt polisen så ÄR detta ett bedrägeriförsök, och i samma stund som hon säljer hästen så har hon gjort sig skyldig till bedrägeri. Detta är ett påbörjat köp som inte är fullföljt. Jag är inte längre intresserad av att sälja hästen till henne utan vill ha hem den snarast.

Masse, du brukar vara klok och kunnig, men här håller inte resonemanget hela vägen. Tränaren har inte ens ett kvitto på handpenningen. Jag skrev ut ett men hon glömde det här.
Att jag inte har betalat något för hästens uppehälle och träning håller inte heller. Då skulle alla fodervärdar automatiskt bli ägare till foderhästarna.

Det som gör mig så förbannad och upprörd är ju också att vanlig enkel kommunikation hade löst problemet om tränaren hade varit ärlig. Jag föreslog en avbetalningplan utan att få svar på det.

Jag förstår att du är arg och upprörd för du ser det inte klart. En fodervärd betalar t ex inte handpeng eller någon delbetalning. Att tränaren glömde kvittot betyder ju inte att den inte fanns utan det finns ett kvitto på de pengar hon har betalat. Om du sedan inte vill god ta det för att hon inte har det så är det du som ägnar dig bedrägeri.

Samma sak med en stulen cykel, inte sjutton har cykeltjuven betalt något för cykeln eller? Men det är upp till dig och tjuv att till polisen bevisa vem som äger den. Om man hämtar den ändå blir det egenmäktigt förfarande. Men om du hämtar hästen som det ser ut nu blir det troligen istället stöld.

För din egen skull så är det bättre att du kontaktar en jurist, gärna en affärsjurist för de inte så glada i att försöka tjäna pengar på okunniga. Så att du får klart för dig vad som gäller. Tyvärr är det så att dels så är det inte säkert att det är en polis som du har pratat med. Det sitter civilanställda och tar emot anmälningar ibland. Dels så är tyvärr långt ifrån alla poliser insatta i all juridik och det enda de egentligen sagt till dig är ju att du inte får hämta hästen. Det får inte en polis heller göra utan det är en åklagare som ska besluta om det finns grund för att hämta hästen. Åklagare är utbildade jurister så av den anledningen behöver inte en vanligt polis har så stora kunskaper om den biten.
Du kan också försöka få prata med en åklagare, men det beror på var du bor och vilken arbetssituation som Åklagarmyndigheten har om det blir möjligt.

När du argumenterar mot mig är du i väldigt många olika lagstiftningar och rör ihop det så det är bäst om du får hjälp av någon som är kunnig i ämnet och kan få alla fakta. Ta den hjälpen innan du gör något som du själv får ångra och/eller råkar illa ut.

Ja, suck!
Jag trodde jag hade hittat en kunnig person när jag diskuterade ärendet med en person som är polischef.

Men jag har kontakt med en advokat i ett annat ärende, jag kommer att rådfråga henne på måndag.

Det vore ju bittert att tvingas konstatera att ärlighet inte alls varar längst.

Att betala enliten handpeng på en vara och sedan skita i att betala och ändå vara ägeare och kunna sälja varan vidare :confused: låter orimligt i mina öron.

Men herregud, det har ju snart gått ett år sedan den skulle varit betald:crazy:
Varför har det dragit ut så på tiden innan ett agerande?
Det känns svårt nu när det har gått så lång tid och jag säger som Masse:
Dels har ni gjort en affär, iom handpenningen samt hunden.
Har du kvar hunden, som isf måste tillbaka?
Och dels, då inget kontrakt finns, så kan köparen yrka på ersättning för utlägg samt utbildning gällande hästen.
Om hon går till tingsrätten så kan detta bli en riskabel historia.
Hur du än vänder dig så har du häcken bak.

Frågan är ju hur du ska göra:confused:
Det enklaste är nog att försöka att få resterande belopp.
Då det är en påbörjad affär. Men utan kontrakt så är det ju svårt
att bevisa vad man har kommit överens om, ex prisbelopp.

Svårt att råda i det här.
Det är sannerligen till din nackdel att det har dragit ut så på tiden.
Om jag hade varit i din situation så hade jag ( i maj redan)
hämtat tillbaka hästen, då datumet för den muntliga överenskommelsen löpt ut. Handpenningen hade då tillfallit dig då köparen "drog sig ur" iom utebliven betalning. Alltså avbrutet köp. Nu kan det tolkas som att du "struntade" i att hämta hästen, lät den stå kvar med den kostnad som innebar för andra parten. Därav kan du mycket väl bli återbetalningsskyldig.

/J.

Nja, vi gjorde ju ett nytt muntligt avtal om att hästen skulle vara betald senast i augusti. Då gjorde tränaren sig oåtkomlig. I samma veva drabbades jag av en svår depression och min sambo blev fd. sambo. Det blev lite mycket, kan man lugnt säga.

Jag fortsatte att jaga tränaren per telefon under hösten, utan resultat. Det hela försvårades av hennes vänskap med mitt ex. Han bedyrade gång på gång att jag kunde lita på henne och att det skulle lösa sig. Jag betraktade (dumt nog) också tränaren som en god vän och kunde inte ens föreställa mig detta scenario. Naivt, jag vet.

Jag måste också gå på Masses linje, det är ju helt klart att köp var avtalat och ingånget då handpenning erlagts. Du har ju i den här tråden också erkänt att bägge parter visst att det var fråga om just en handpenning.

Om köparen imorgon sätter in resterande köpeskilling på ditt konto kommer det vara väldigt svårt att se att det skulle löna sig att driva vidare, säg att hon säljer hästen och sätter in pengarna till dig samma dag. Då har hon ju faktiskt sålt sin egen häst, efter fullbordat köp.

Att du väntar på pengar (har en fodran) från henne tycker jag är ett säkrare kort. D v s skriv en faktura och driv den vidare. Men som sagt, en bra jurist kan hjälpa dig här. Att hävda äganderätt till hästen p g a utebliven betalning då det inte finns några äganderättsförbehåll i köpeavtalet (hästen förblir säljaren egendom till dess full likvid erlagts) tror jag kan bli otroligt svårt.

Lättare då att driva köpeskillingsfrågan vidare till KFM och vidare till tinget.

Som en parantes kommer de ju att bli svårt för säljaren att få till en bra affär med tanke på att hästens handlingar - vad jag förstår - är kvar hos dig och hästen fortfarande står på dig.

Ja visst har jag "erkänt" :crazy: (blev jag kriminell nu eller?) att det var fråga om ett ingånget avtal, som dock inte har fullföljts. Under min (o)regelbundna kontakt med polisen ( det är nästan ett heltidsjobb att förska få kontakt med någon ansvarig) Har DE hela tiden hävdat att det är frågan om ett bedrägeriförsök. Jag måste ju ändå tro på att den informationen är sann. Eller?

Sedan att de pga andra prioriteringar inte kommer till skott är ju en helt annan sak.

Men visst, det är säkert så att jag tvingas se på när min häst säljs till någon som inte har vett att fråga efter giltliga papper.

I ALLA andra hästaffärer har jag sett till att hästen har varit till fullo betald innan den har lämnat gården.

Undantaget här blev pga att hästen stod i träning, tränaren ville köpa den och det kändes som en överloppshandling att köra hem henne.

även om det skett en delbetalning så äger ju inte tränaren hästen! det står dessutom ord mot ord och E har fortfarande ägarbeviset på hästen.

emeliza; om jag vore du så skulle jag ta med mig den summa du fått av tränaren och åka och hämta hästen eftersom hon inte fullbordat köpet inom rimlig tid.

även om det skett en delbetalning så äger ju inte tränaren hästen! det står dessutom ord mot ord och E har fortfarande ägarbeviset på hästen.

emeliza; om jag vore du så skulle jag ta med mig den summa du fått av tränaren och åka och hämta hästen eftersom hon inte fullbordat köpet inom rimlig tid.

....och lämna tillbaka hunden?

Nu är det ju dessutom så att TS har gått ut offentligt och talat om att hon har fått handpeng och delbetalning + att hon skrivit kvitto på beloppet. Så att nu börja hävda att det inte är någon affär eller finns några papper, det är bedrägligt beteende och försök till bedrägeri.

Senast ändrad:

Visst har jag "gått ut offentligt" med att jag har fått handpenning. Det har aldrig varit min avsikt att mörka det.

Däremot skulle jag väldigt gärna vilja lösa situationen. Det är det som verkar så omöjligt.

Nej, inte omöjligt.
Lyssna på Masse och Lovisaeleonora.

Skicka en faktura på det belopp som är kvar, på fakturan skrivet du när affären gjordes upp, när du fick handpenning och när du räknar med att få dina pengar ex 10 dagar, precis som Masse föreslagit, och ränta och vad som händer om inte pengarna är insatta på ditt konto.

Reka brevet så du vet att det blir uttaget, så köparen inte kan skylla på att det försvunnit på posten.

Men om man inte vill fullfölja affären pga det strul som uppkommit- ska man ändå skicka räkning då trots att man vill häva köpet?

KL

Kan du inte få ngn nära bekant att "köpa" hästen av henne??
Om du nu tycker det är värt att betala för att få henne tillbaka, om inte annat finns det ju inte annat man
kan göra än att kräva henne på resterande belopp genom kronolle...

Verklig olycklig sits, och som alla andra gånger man slår sig gul och blå så måste vi ALLA
lära oss att skriva ner minsta detalj...

Lycka till!!

Liknande trådar

Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 418
Senast: Lager
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 635
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 671
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 986
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Spis eller spishäll?
  • Pusseltråden