Bebis med astma

Cyllene

Trådstartare
Min snart 6 månader gamla bebis fick igår diagnosen astma. Det är inte klart om det är förkylningsastma eller nåt annat men just nu har han astma. Ingen i någon familj har astma eller någon allergi, och jag helammar fortfarande men inte har det hjälpt. :(

Jag har aldrig ens känt någon med astma och tar gärna emot tips och råd. Han ska flera gånger om dagen andas i inhalator med mask och än så länge (gjort det två gånger) har det gått ok men jag kan tänka mig att det inte är så roligt i längden.

Man fasa är ju att han är allergisk mot djur, vi bor på landet och här finns häst, katt och periodvis också hund. Det gjordes ett pricktest på honom igår som var negativt men om jag fattat rätt så är det oftast det på bebisar...

Min tanke är att tvätta stallkläder lite oftare, dammsuga flera gånger/dag, slänga ut gamla filtar osv. En fördel kanske är att vi har ett helt nytt hus med klinkersgolv i större delen av huset så det ät lättstädat.

Något mer jag kan göra?

Sv: Bebis med astma

Usch, det är så hemskt att stå brevid och titta på när de små är sjuka :( "Fördelen" med små med astma är väl att det i många fall går över när de blir äldre och lungorna mognats?

Åtgärderna hos mig blev att ingen är längre välkommen in stallklädd och själv byter jag om utanför huset så inga stallkläder kommer in. Vartefter egna husdjurena har dött har de inte ersatts, hade två katter när diagnosen kom (pälsdjursallergier) och den ena togs bort och den andras förväntade livsläng var inte så lång så den väntades ut. Gästers husdjur är inte välkomna med in till oss utan vi går ut och hälsar på dem ute och så hemma hos dem.

Prioriteten för städningen hemma höjdes med flera hundra procent. Tar även hjälp av städfirma med det. Sonens sovrum försöks hållas med den bästa möjliga luften genom att ha minimerat allt dammsamlande där (inga extra textilier och inga grejjer framme på bord och bänkar som samlar damm) och så dammsugs och våttorkas golv där extra utöver hemmets städning. I ventilationsluckan är det insatt pollenfilter för att kunna vädra utan att få in pollen som han reagerar på. Har oftast luckan öppen timmen innnan läggdags för att ha fått in frisk uteluft. Luftrenare har också köpts in och stationerats i sonens sovrum. Den är lätt att lägga på timer så den startar en viss tid innan läggdags så att luften är filtrerad innan. Nu är sonen "stor", går numera i trean och kan känna efter själv (äntligen) och nu väljer han själv att ha igång luftrenaren hela nätterna i sitt rum och dörren stängd.

Vi har en 8:årig tjej med förkylning/pälsdjur/pollen astma.
Det började tidigt på henne med men kanske inte riktigt vid spädbarnsålder.
Hon hade känslig hud som bäbis, fick senare atopiskt eksem.
Och därefter tätt inpå kom astman.
Vi pricktestade 2 ggr henne med några års mellanrum.
Och hon reagerade på djur vid ett par års ålder.
Vi gjorde oss av med de djur vi kunde, ex katter och smådjur.
1 hund omplacerade vi inom släkten. Den hund som vi valde att behålla verkade
hon tåla bra. Vi köpte en värstingdammsugare för flera tusen.
Städade som galningar konstant. Slängde ut alla mattor.
Stallkläderna åkte ner i källaren.
Inga andra djur var välkomna till oss.
Dotterns rum ligger på övervåningen, där satte vi för en grind.
Så våran hund hade bara undervåningen att vistas på.

Dottern var ofta sjuk. Varje gång hon blev förkyld så fick hon astma.

3 gånger har vi fått åka vrål-akut då hon knappt har fått luft alls:cry:
Då tyckte vi att vi ändå hade gjort "allt" för att underlätta runt henne.
Vi började blicka på våran älskade vovve....
Hunden var vid den tidpunkten 9 år dessutom.
Inget man vill omplacera. Vi hade haft henne sedan 10 månaders ålder.
MEN att se sitt barn hålla på att kvävas vill man ju inte heller uppleva någonsin.
Det var otroligt jobbigt när barnet inte fick luft, helt jäkla fruktansvärt.
Även om vi sökte akut hjälp och fick den snabbt så var det traumatiskt.

Vi bestämde att lämna bort hunden till mina svärföräldrar på prov ett par månader för att se om det blev någon skillnad. Och hon bor fortfarande där.
Det är 2,5 år sedan nu. När det blev helt djurfritt här hemma så blev dottern
mycket friskare. Förbättringen kom så omedelbart att det inte var någon tvekan om att det var vår hund som var akilleshälen. Hon uppvisade inga synliga symptom mot vår hund. Men blev som sagt sjuk hela tiden. Antagligen så stod hennes immunförsvar i givakt konstant och minsta lilla grej så anföll det med med full kraft.

Jag hälsade inte på mina svärföräldrar på 1 år. Kunde inte träffa hunden.
Men summa summarum så hade jag med facit lämnat bort hunden
mycket mycket tidigare om jag vetat om vilken skillnad det gjorde.

Men våran dotter var som sagt pricktestad mot bla djur.
I förkylningstider kan hon bli tungandad men nu hjälper medecinerna som vi har hemma. Det gjorde dom knappt inte innan. Det är inte roligt att ha allergiska barn.
Än mindre kul för barnen, dottern har ett mycket begränsat antal vänner som är djurfria. Hos oss kan alla kompisar vara men dottern vill ju leka borta ibland med.
Tråkigt är också att vårat vuxna umgänge faktiskt blev mindre.
I stort sett alla vi kände/känner har djur. Så vi är helt klart mindre sociala nu.

Ett tips är ju såklart att se till att man har alla mediciner som finns, hemma.
Och att man börjar ge så fort man anar att en förkylning är på g.
Vet inte vad man ger ett så litet barn som ert men vi har pulmicort, vilken tar
ca 3 dagar på sig att ge full effekt. Så där måste man vara lite med i matchen och ge i tid. Vi har även bricanyl att ge vid behov, den hjälper för stunden mera.
Vi har oxå olika allergitabletter hemma. Nu är dottern så stor (8 år) att hon känner av och tar själv eller ber om medicin när hon behöver den.

Mvh Jenny

Min flicka fick också bekräftat astma när hon var 6 månader gammmal efter flera lunginflammationer.
Vi stod som du helt frågande eftersom ingen i släkten hade astma.
Hon fick inhalera dagligen bricanyl och kortison och det blev faktiskt bättre med åren men försvann inte helt.
Vi var livrädda att det skulle vara allergibetonat men det har det inte varit,hon reagerar inte på djur men blir mycket värre vid förkylningar,varmt klimat och dammiga ridhus.
Tyvärr har astman blivit sämre nu när hon kommit i puberteten och det kan tydligen vara så......Ge inte upp det behöver inte alls vara förknippat med allergier.

Tack för era berättelser.

Än så länge är det inte så illa här. Vid 3 månaders ålder fick han sin första förkylning med lite slemmig hosta. Det "rossliga" i halsen har aldrig riktigt försvunnit och han har hunnit med två fökylningar till.

För tre veckor sedan sökte jag läkare för nu tyckte jag han rosslat färdigt, det låter ju jobbigt för honom. Läkaren konstaterade då att det inte var ngt astmaliknande utan att det satt högt upp. Han fick då flytande Ventuline för att vidga lite och hjälpa honom. Det har inte direkt hänt nåt och jag söker läkare igen två veckor senare. Samma sak från den läkaren, det sitter högt men han fixade remiss till barnläkare.

I söndags hörde vi tillsammans med rosslandet ett lite väsande vi inte hört förut, så igår åkte vi in och då fick han diagnosen astma. Igårkväll sen bröt en förkylning ut så nu är han dessutom snuvig. Jag hoppas så att det bara är förkylningsastma som går över. Vi bor ju på landet bland alla djur så att göra sig av med ett el två funkar inte, jag är ju ute i stallet en 10 ggr/dag. Isåfall är det flytt som gäller. Alla släktingar och vänner har också djur. Tror inte jag känner nån som inte har djur när jag funderar.

Om han inte blir bättre inom snar framtid får man kanske åka på semester en vecka och se om besvären försvinner då....

Usch, stackars er!

Har ingen egen erfarenhet av astma, men en kompis man hade astma som liten. Astman växte bort, han är idag kattallergisk, men inget annat. Helt frisk i övrigt. Hoppas att det blir så för er också, så att ni kan behålla djuren. Håller verkligen tummarna!

Jag skulle hålla bebins och ert sovrum fritt från djur för att få en frizon om det nu är djurallergi som spökar. Hänga upp bebins filtar/underlag etc. i andra rum så att inget djur ligger på dem. Börja ha ute katten mesta möjliga.

Kan du ha rentvättade stallkläder och dra en overall utanpå som du har i källaren eller annat rum som inte används av bebin?

Förhoppningsvis är det bara förkylningsastma och inget annat!
Har dock en bekant som nu även gjort sig av med hästarna (tidigare katt och hund) eftersom det inte är försvarbart med ett barn som har klippkort till akuten p.g.a. astma. Där beror den både på djur samt damm och hö.

blä vilken trist sits... Katter är ju väldiga allergener, många som inte är allergiska mot några andra djur har problem med just katter.. hoppas det inte är hästar som orsakrar problemen, de är betydligt svårare att avskaffa än hund/katt... ;-)

Största problemet är ju att han måste med till stallet. Gör ju det mesta där på dagarna i hans sällskap. Fördelen är väl att jag har ett kallstall med 10 m i takhöjd, fodrar med blött ensilage och har spån i boxarna så stallet är inte så "hästigt".

Gaaaaah. Börjar med att sanera inne och hoppas det beror på förkylning.

Börjar med att sanera inne och hoppas det beror på förkylning.

Nämen, stackare, både dig och pojken. Håller tummarna för er att det är förkylningen som spökar :(
Min bror är astmatiker men jag har ändå inga tips eller idéer. Brorsan är dessutom så stor som vuxen nu att han kan medicinera när han kommer till oss och hälsar på (2 ggr om året). Sedan blir han ju lite sämre när han är sjuk annars är det knappt att han märker av det längre.

Vår lille 1½-åring har haft förkylningsastma sen han har ca 8 månader och fick RS-virus. Innan dess hade han varit rosslig vid/efter en förkylning som 6-månaders, som höll i sig en längre tid och han fick då Ventoline.

När han fick RS så hjälpte inte enbart Ventolinet utan det blev inhalation likt den din bebis får nu, både på VC och hemma, upp till 5 ggr/dag. Dock fick han fick fullständig panik stackarn :( Hur mycket vi/VC än försökte. Så vi blev till slut tvugna att avbryta, och så fick vi flytande cortison (minns inte preparatet nu) att kombinera med Ventoline och Mollipect under minst 1 månad istället (blev ca 5 v tillslut). Inte lika effektivt men vad gör man.

De sade då att förkylningsastma oftast växer bort runt 2-årsåldern, och nu har han nyligt varit förkyld utan att behöva mer än Mollipect :bump: Vi börjar dock ge honom det (+ alltid har Ventoline hemma) så fort han börjar hosta, för annars sätter det sig på luftrören direkt.

Hoppas det "bara" är förkylningsastma för er lille!!

En liten fråga - blir era barn sämre i ett varmt hus? Vi har precis fått igång vår bergvärme och har väldigt varmt inne. Skönt då han kan ligga naken längre stunder men kanske dumt för andningen? På övervåningen där vi sover är det dock väldigt svalt.

Vår lille 1½-åring har haft förkylningsastma sen han har ca 8 månader och fick RS-virus. Innan dess hade han varit rosslig vid/efter en förkylning som 6-månaders, som höll i sig en längre tid och han fick då Ventoline.

När han fick RS så hjälpte inte enbart Ventolinet utan det blev inhalation likt den din bebis får nu, både på VC och hemma, upp till 5 ggr/dag. Dock fick han fick fullständig panik stackarn :( Hur mycket vi/VC än försökte. Så vi blev till slut tvugna att avbryta, och så fick vi flytande cortison (minns inte preparatet nu) att kombinera med Ventoline och Mollipect under minst 1 månad istället (blev ca 5 v tillslut). Inte lika effektivt men vad gör man.

De sade då att förkylningsastma oftast växer bort runt 2-årsåldern, och nu har han nyligt varit förkyld utan att behöva mer än Mollipect :bump: Vi börjar dock ge honom det (+ alltid har Ventoline hemma) så fort han börjar hosta, för annars sätter det sig på luftrören direkt.

Hoppas det "bara" är förkylningsastma för er lille!!

Det låter väldigt likt Ture. Igår när jag provade med cortisonet i masken höll han andan, imorse lekte jag mest med honom och provade först på mig, sen på honom, och höll på så tills jag tillsist inte tog den av honom. Gissar att han hann dra några andetag iaf. Jag tror dock inte det här går i längden, ikväll blir det ju både cortison och ventoline så det blir dubbla gånger.

Är mollipect slemlösande? Det har ingen pratat om här. Med tanke på att det är mycket slem och att han hostar nu så kanske det är bra att ha i åtanke. Ska nog ringa läkaren imorgon och säga att han blivit förkyld nu, det var han ju inte igår när vi var där...

Vad skönt er kille är bättre!! :)

Tack :)

Ja, Mollipect är slemlösande! Vi kombinerade det med flytande Ventoline som sagt (på läkares uppmaning) - och har efter det alltid gjort så vid förkylning - förutom nu senaste gången då, då bara Mollipecten behövdes :bump:

Man får som sagt hålla på längre än vid inhalering, och inhalering är att rekommendera eftersom det är mer effektivt, men går det inte så går det inte, som i vårat fall :(

Jag hoppas ni kan få lille Ture att acceptera masken sålänge att han märker att det blir skönt att andas i den, då tror jag det inte blir några problem sen. Vi kom aldrig dit...vår lille började skrika hysteriskt, i ren panik, bara han såg masken tillslut, hur mycket vi än lockade och pockade :crazy: Han uppträdde verkligen som han trodde att vi/de skulle kväva honom :( Hualigen.

Hoppas det går bättre för er!! (Vilket det i princip alltid gör, som jag förstod läkarna!)

Tack för era berättelser.

Än så länge är det inte så illa här. Vid 3 månaders ålder fick han sin första förkylning med lite slemmig hosta. Det "rossliga" i halsen har aldrig riktigt försvunnit och han har hunnit med två fökylningar till.

För tre veckor sedan sökte jag läkare för nu tyckte jag han rosslat färdigt, det låter ju jobbigt för honom. Läkaren konstaterade då att det inte var ngt astmaliknande utan att det satt högt upp. Han fick då flytande Ventuline för att vidga lite och hjälpa honom. Det har inte direkt hänt nåt och jag söker läkare igen två veckor senare. Samma sak från den läkaren, det sitter högt men han fixade remiss till barnläkare.

I söndags hörde vi tillsammans med rosslandet ett lite väsande vi inte hört förut, så igår åkte vi in och då fick han diagnosen astma. Igårkväll sen bröt en förkylning ut så nu är han dessutom snuvig. Jag hoppas så att det bara är förkylningsastma som går över. Vi bor ju på landet bland alla djur så att göra sig av med ett el två funkar inte, jag är ju ute i stallet en 10 ggr/dag. Isåfall är det flytt som gäller. Alla släktingar och vänner har också djur. Tror inte jag känner nån som inte har djur när jag funderar.

Om han inte blir bättre inom snar framtid får man kanske åka på semester en vecka och se om besvären försvinner då....

Jag har infektionsbaserad astma vilket är nog så jobbigt :( det jag absolut inte tål är katt.

Om jag varit i din sits så hade jag faktiskt börjat med att begränsa bort katterna om ni har dem inne i huset. Dvs inte i samma rum som din son brukar vara i. För mig så är katt en utlösande faktor speciellt när jag är lite förkyld.

Hoppas det går över för er :(

JAg har funderat på var du har hållt hus någonstans på sistonde... Va tråkigt man får läsa här nu :(

Hur stor risk är det att det inte bara är förkylningsastma? Är det lättare att vidareutveckla en astma när man redan är nedsatt i immunfösvaret- (som nu vid förkylningen) ?
Kanske hade det varit bra och försöka att inte ha honom i stallmiljön nu när han är förkyld fast att det naturligtvis blir väldigt omständigt för dig. OM det ger en bättre förutsättning i framtiden är det ju värt att byta kläder 10ggr per dag och så.
Fy va jobbigt och trist....

Delar med lite tankar o erfarenhet.

Som väldigt liten parvel så hade jag ofta Bronkiter, i knappa tonåren flyttade vi hem till Sverige o jag blev diagnostiserad men Astma, den var inte rolig innan jag blev ca 22 o fick barn.
Sedan dess o välmedicinerad har jag ytterst sällan regelrätta astma attacker, förekommer mest vid fysisk ansträngning i kallt väder.
Jag är allergiker men bara mot vissa mögeldamm som finns i jord o kamel, enligt alla tester, dock tål jag inte att ha katter som sover i sängen.

Min son är enligt alla tester inte allergisk mot pälsdjur, i sin ungdom hade han uppfödning av Norska skogisar, red dagligen o hjälpte ofta till med mjölkning o djurförlossning. Trots att både prick o RAST tester säger att han inte är pälsdjursallergiker så tål han inte pälsdjur öht i sin närhet.
Han får exem o svullnar upp i hela ansiktet. Som ung hade han ibland astmaliknande attacker under skördetiden, mycket allergisk mot diverse pollen.

Min 4-åring fick förkylningsastma när han var runt året. Hostade och höll på att kvävas. Som tur var så åkte sambon in snabbt och han var nästan blå när de kom in.
Han fick Ventoline och kortison.

Nu har vi alltid Pulmicort och Ventoline, Betapred plus Mollipect hemma.
De senaste 2 vintrarna har han varit förkyld ett par gånger, men ger vi honom Ventolin och Mollipect direkt vid första symptomen, så är det nästan som en vanlig förkylning.

Vi körde med masken i början, sen tröttnade han. Nu sprayar vi direkt i munnen och han har inget emot det. Han känner ju att det blir lättare att andas.

Oj, den här tråden hade jag missat. Vilken tråkig sits ni hamnat i... :( Jobbigt för lilla Ture, jobbigt för er och jättetråkigt pga djuren... Det är väl alla djurägares mardröm att barnet skulle bli allergiskt. Hoppas verkligen att det "bara" är förkylningsastma och att han inte utvecklar någon djurallergi. Har tyvärr inget råd att komma med.

Nu har inte jag orkat läsa alla inlägg så har säkert missat massor..

Vi har med en son med astma. Han har alltid varit hostig men det blev väl vid först 1 års ålder konstaterat att det var astma han hade. Jag har alltid haft med honom till stallet förutom när han var som värst då gick hästarna på bete. Till oss sa de inget om att vi skulle vara försiktiga med att ha honom med djur och så utan de sa att vi skulle göra som vanligt. Dock skulle det väl göras allergitest när han blir större om det inte blir bättre. Nu har vi inga djur längre och hans astma har iaf inte blivit bättre av det. Men vet ju inte hur det är i ditt fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka