Bebis/Häst..

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cessan

Hej!

Jag har en liten fundering över hur det funkar att hålla igång sin häst och samtidigt ha en liten bebis hemma.. Jag hade planerat att min häst skulle ha föl nu i början av juni men hon kastade tyvärr fölet för några dagar sedan.. Därav tyckte jag det hela passade perfekt då jag själv ska ha barn 12/7 och tänkte att ingen av oss hade tid/ork att träna och rida så mkt den första tiden.

Nu till saken, hur mkt hinner man igentligen träna/tävla hästen med en liten bebis hemma? Jag funderar nämnligen om jag ska skicka iväg stoet igen på betäckning pga att jag inte hinner träna och tävla utan bara rida lite motionsridning hemma (min sambo jobbar fre-sön och är hemma de andra dagarna så den ridningen hinner jag med), och då kan hon ju lika väl gå dräktig..

Så ni som har hållit igång era hästar efter ni fått barn, har ni orkat/velat/kunnat träna och tävla dem det första året?

Tacksam för svar då jag måste bestämma mig snart.. :crazy:
 
Sv: Bebis/Häst..

Det man vill, det fixar man!Men kanske att du kommer att uppleva att träning/tävling inte är så viktigt när väl bebisen är där, så att betäcka och låta både dig och hästen få ett mammaår, det tror jag är en bra ide!
 
Sv: Bebis/Häst..

Jag önskar att jag kunde säga samma sak "Det man vill kan man".
När vi började planera barn hade vi tre hästar och sålde två, behöll en med ambitionen att vi hjälps åt att hålla igång honom (det är ingen tävlingshäst), jag och maken.
Jag slutade rida i oktober, dottern är född i januari, och maken som renoverar huset hade inte tid. Maken arbetar 7-16 mån-fre och renoverar fortfarande huset och jag tar hand om dottern och nej, nu ett år senare lite drygt hinner vi fortfarande inte med hästen. Det är tråkigt men sant. Nu har vi börjat fundera på att sälja honom med.
Kan du betäcka igen så prova med det. Annars kanske du kan hitta någon bra tjej/kille som kan hjälpa dig. Renoveringen av huset tar enormt mycket tid så slipper ni den biten är det ett stort +.
Lycka till.
 
Sv: Bebis/Häst..

Som det verkar på dig så är det nog en bra idé att betäcka iår (om vet ger klartecken alltså). Vi renoverar lite hela tiden men har inga stora projekt nu längre (detta året vi bott i huset har vi bytt tak, byggt garage (lite småfix kvar), satt in bergvärme, tapetserat mm några rum, dragit om staketen till hagen och hängat in trädgården samt renoverat lite i stallet). En uteplats ska byggas i sommar och tapetsering av köket ska förhoppningsvis också höras då men sen är vi ganska nöjda för ett tag då pengarna börjar tryta.. ;)

Till mammazan:
Jag hoppas verkligen att du har rätt! Det är så jag har tänkt att det skulle bli men sen hade jag ju sett fram emot att både jag och hästen skulle vila lite efter fölning/förlossning och nu så har ju hästen ingen anledning att vila då hon är pigg och glad och vill att det händer grejor hela tiden.. Jag vill verkligen komma igång med ridningen ordentligt igen men det kan nog vara lite svårt att köra till träningar/tävlingar mm undertiden man ammar.. ;)
 
Sv: Bebis/Häst..

Väldigt mycket beror på den blivande pappan. Du måste ha hans fulla stöd när det gäller hästen, eftersom det krävs att han ställer upp ganska mycket för att du ska hinna med den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 508
Senast: Bexzor
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 101
Senast: Jahaja
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp