BE-kort el Utökad B-behörighet??

Ridtjejen

Trådstartare
Jag vill kunna köra två stora hästar i framtiden.... eller 1 ponny och 1 häst.
Kör v70 just nu, nyare modell, men den får man ju knappt dra nånting med...får inte dra min gamla transport ens. Vill gärna ha tips,samt råd om man ska ta E-kortet el om det räcker med den utökade behörigheten....förstår att det beror på bil och typ av släp.

De krav jag har:
Kombibil...passat,saab,volvo?
Släpet ...lutar mot typ Boj eller Ifor då jag vill ha kombibakläm,och den ska vara tillräckligt stor för 2 hästar samt sadelkammare. Det blir ju en rätt så tung transport....

Behöver jag E-kortet för att genomföra detta el kan jag klara mig med den utökade?:banana:

Sv: BE-kort el Utökad B-behörighet??

BE alla gånger. Utökad B => max sammanlagd totalvikt 4250 kg

Ifor Williams HB 506 (som exempel) har en tjänstevikt på 920 kg. För att få lasta två stora hästar bör du upp i en lastvikt på minst 1400 kg ( två hästar + grejor) det ger en totalvikt på 2320kg.

En vanlig passat kombi (som inte får dra så tungt men som exempel) har en totalvikt på 2000 kg. En bil som klarar att dra över två ton väger troligen mer.

Det ger sammanlagd totalvikt 4320

Så skulle jag räkna, då tycker jag ändå att jag räknat lågt på släpets vikt. Jag skulle vilja ha högre lastvikt och ev. större släp (Ifor HB 511 har 1000kg tjänstvikt).

Du har allt att vinna på att ta BE.

men ta det då före årsskiftet, för det blir tydligen försämringar i E-behörigheten sen....

men ta det då före årsskiftet, för det blir tydligen försämringar i E-behörigheten sen....
Den enda försämring jag läst mig till i direktivet är att högsta släpvagnsvikt på BE begränsas till 3500 kg, från att vara obegränsad idag. I praktiken tror jag att det är ett icke-problem. :)

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 834
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 501
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 553
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama