BE eller utökad B

MissEm

Trådstartare
Någon som har koll på detta? Det är så galet snurrigt med alla dessa regler kring BE och utökad B nu. Jag vill ta körkort för att kunna köra tyngre släp. Är det ett BE eller ett utökat B man bör satsa på?

Om jag fattat rätt så får jag med ett BE köra ett släp med max totalvikt 3500 kg. Med ett utökat B får jag köra ett helt ekipage (bil + släp) med totalvikt 4250. BE är bättre att ta va, trots lite mer omständigt med körkortstillstånd, teoriprov och så?
 
Sv: BE eller utökad B

Körkortstillståndet måste du väl ha oavsett om du kör upp för BE eller utökat B? Själva det praktiska provet är vad jag vet detsamma, så det är eg bara teorin som du behöver läsa in och den är ju bra att kunna oavsett vilket du satsar på.

Har du kört mycket med släp så är det bara teorin du behöver oroa dig för och kan du trafikreglerna så är det inte så mycket teori som tillkommer heller. Jag skrev teorin och körde upp samma vecka, utan en körlektion sedan jag tog A på 80-talet.
 
Sv: BE eller utökad B

Körkortstillstånd behövs inte för utökad. Utökad är bara en uppkörning, dock väldigt (helt?) lik BE.

Tillståndet kräver en synundersökning och kostar 220:- tror jag.

Sen måste man göra teorin för BE.
 
Sv: BE eller utökad B

Precis! Frågade på en körskola vad som gällde och de menade att jag bara behöver en uppkörning på utöad b medan be kräver körkortstillstånd, uppkörning och teori. Vad som är värt att satsa på? BE eller utökad?
 
Sv: BE eller utökad B

BE är alltid att föredra, då får du dra BRUTTOVIKT enligt reg.beviset. Du har ingen max totalvikt, allt som gäller är bruttovikt.
 
Sv: BE eller utökad B

Jag har stått i samma tankar som du. Har dock beslutat att satsa på BE, så har till sist kommit till skott att skicka efter papper för tillståndet. När jag läste om utökad B förstod jag det som att du behöver typ kunna all teori också, men då mer i praktiken än på ett teoriprov. Då är inte steget långt till BE. Båda uppkörningarna kostar ju på dessutom. Bättre att ta BE direkt än ta det senare.
 
Sv: BE eller utökad B

Jag har i onsdags kört upp för utökad B.
Jag resonerade så att JAG kommer klara mig relativt långt med bara den utökade b-behörigheten. Mitt släp har en totalvikt på 1600 kg och det innebär att drabilen får ha en totalvikt på max 2650 kg och det innebär att jag ofta kan köra bilar av lite större modell som diverse SUVar. Dock kan jag ju inte köra med en pick-up då det då blir för tungt.

Jag skulle säga att man får fundera igenom själv vilket behov man har, för visst är det enkelt att säga att det är lika bra att ta BE direkt, men det är som sagt ett teoriprov och många av frågorna är från vanliga körkortsboken. Har provat och skriva upp för några år sedan och kuggade :meh: Och en uppkörning för BE kostar ca dubbelt så mkt som utökad b. Även om jag är ganska övertygad om att uppkörningen är väldigt lika. Min utökade b-behörighet kostade mig 800 kr plus kostnaden för tillverkning av nytt körkort medan ett BE kanske kostar i runda slängar 2500 kr? Om man nu har bil+släp själv som uppfyller kraven.

Men lycka till, vad du än bestämmer dig för!
 
Sv: BE eller utökad B

kl

men, får man bara köra ett eqipage med totalvikt på max 3500kg med BE?? då får jag ju inte köra mer än vad jag gör på Bkort :O.

hur ska man göra om man vill dra tungt? har en bil som får dra max 1900kg, 1300kg på bkort. vill kunna dra 1900kg med den så jag kan skaffa ett större boogie släp och lasta 2 hästar :(. och sen sluta vara fast vid en dragbil, har 2 andra bilar som får dra 2000+kg och vill kunna ta dem och köra med istället ....
 
Sv: BE eller utökad B

Släpet får väga max 3500kg med nytt BE.

Vi med gamla får dra hur tungt släp som helst, så länge dragbilen får det.
 
Sv: BE eller utökad B

aha, det låter vettigare :p. tror inte jag kommer dra ngt tyngre än 3500kg :o är ju typ 3gånger så tungt som min lilla trailer jag kör med nu :o
 
Sv: BE eller utökad B

Jag funderade länge innan jag bestämde mig men det slutade med att jag sökte körkortstillstånd för BE. I dagens läge räcker utökat B men vem kan säga något om framtiden. Ska jag lägga ner jobbet kan jag lika gärna göra det ordentligt och få högsta behörigheten direkt.
Teoriprovet kräver endel pluggande men om jag ska vara ärlig var det faktiskt bra. Det var några saker jag lärde mig som inte hade med släp att göra. Själva provet var i slutändan bättre än förra gången jag skrev (-96) iom att det bara kunde vara ett korrekt svar på frågorna och att frågorna i det stora hela var betydligt klarare. Resultatet efter lite lagom pluggande blev 53 av 55 (44 är godkännt) och då hade jag inte direkt slitit ihjäl mig.
 
Sv: BE eller utökad B

Jag fyllde arton den 10/4, och den 11/4 hade jag B-uppkörningen och fick körkort. Nu i måndags gjorde jag BE-teorin och den uppkörningen blir 11/6. Så förhoppningsvis innehar jag både B och BE två månader efter min artonårsdag ;). (o ja, jag är jäkligt nöjd! ;) )

Jag resonerar som så att jag vill vara (i princip) obegränsad i hur mycket jag får dra (utifrån bil o släp då dvs), och med bara B-96 så skulle jag väl klara mig till vardags - men förr eller senare så skulle jag känna att va fasen, varför tog jag inte BE i stället?. Hellre ta BE från början så har man ett bekymmer mindre :). Och ang teorin så var inte den speciellt svår - vanliga trafikteorin med lite extra om släpet. Det är 55 frågor som räknas och du skall ha 44 rätt för att bli godkänd, det är alltså ändå ganska stort spann för att få det.
 
Sv: BE eller utökad B

Jag hade siktat in mig på att ta utökat B-kort. Men nu har jag tänkt om, då jag förmodligen kommer att behöva byta ut min bil när studierna avslutats (eller ett eller ett par år senare) - och då kommer jag att vilja byta ut släpet också. Och ska jag byta ekipage, vill jag helst inte vara begränsad... Så nästa vår blir det BE för min del. Teorin ser jag inte som något problem - tog B i dec. 2011 och upplevde teoriprovet som logiskt. Däremot kommer jag att ta ett par lektioner med tungt släp på körskola under våren för att stämma av, innan uppkörning. Då jag kommer att behöva hyra både bil och släp för uppkörningen, kostar den ju en slant och då vill jag känna mig 100 på att klara den också (student som inte lär ha råd att köra upp flera ggr.).
 
Sv: BE eller utökad B

*knapplån*

Har man inte inlärningsproblem ska BE-teroin ärligt talat inte vara något större problem. Förutsatt att man har körkort. Det är ju B-teorin (som man ska kunna om man har kortet) och sedan några extrafrågor som man banne mig ska kunna om man vill ha BE. Inga komplicerade grejor, logiska och rätt självklara att veta om med behörigheten.

Det som tar tid är att lära sig hur fasiken de har tottat ihop frågorna, ibland krävs det några genomläsningar innan det står klart vad de EGENLTIGEN vill ha svar på.

Då tog jag ändå BE långt efter B, så jag hade inget gratis vad gäller B-teorin.
 
Sv: BE eller utökad B

*kl*

Jag har uppkörning bokad för utökat B.
Egentligen hade jag väl kunnat ta BE, teorin är jag inte orolig för, det är ju ändå något som intresserar. Men det handlar lite om tid.
Jag har en bil som får dra 1370 kg på B och max släpvagnsvikt är 1800 kg. När denna bilen är "förbrukad" kommer jag förmodligen att köpa en lika dan (är SAAB-nörd, så finns inget annat ;))
Har precis köpt mig ett släp med totalvikt på 1400 kg, och känner mig lite pressad att jag vill ha nytt kökort så fort som möjligt. Så jag testat att köra upp fär utökat B, klarar jag inte det då, så får det väl bli lite mer fokus och kanske satsa på BE.

Jag klarar mig utmärkt med utökat B, det är ju min bil och mitt släp som jag kommer att köra, och bara med min häst i.
 
Sv: BE eller utökad B

Förstår faktiskt inte ens varför folk velar. Ta BE. Det är inte svårt - o är det svårt så har du haft nytta av att ta det.
Många hästägare har inte en susning om vikten av lastfördelning och lastsäkring tex.

För BE måste du göra nytt teoriprov. Mest bara B-kortsfrågor och sen lite BE-frågor.
Uppkörningen är ingenting speciellt, du ska visa att du kör säkert och har koll på släpet. Säkerhetskontrioll och funktionsbeskrivning är väl det man kan behöva gå igenom ordentligt, för det är ju inget man gör till vardags.
 
Sv: BE eller utökad B

Jag har tillstånd för att övningskörs med BE, var inne på det i höstas... men tidsbrist gjorde att jag inte fick något gjort :( Köpte bil i slutet av året, och med den får jag dra släp på 1990, med UTÖKAD :D Så... nu ska jag ta utökad istället, kan alltid slänga på ett E, ifall det blir nödvändigt :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 425
Senast: Bison
·
Samhälle Min dotter tar förhoppningsvis snart körkort, som då blir ett vanligt B-kort. Eftersom vi har hästar som vi tävlar med så finns det även...
Svar
7
· Visningar
1 936
Senast: trassel
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 529
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp