Bättre bakben!

Sv: Bättre bakben!

Det man kan göra när man rider är att, förutom mycket halvhalter, se till att det är bakbenen som "startar" när man övergår till en ny gångart. Tex från halt -> skritt så är det bakbenen som ska börja gå och inte frambenen.

Något tips på hur man lär hästen - och sig själv- att starta med bakbenen?

Jag har inte ridit på flera månader pga skada så jag kan inte komma ihåg om jag lyckas få hästen att börja med bakbenen faktiskt om jag ska vara ärlig..
sitter här å försöker minnas :o

Om det är att få kvickare bakben, lite mera aktiva bakben så är övergånger väldigt bra, det brukar få igång hästen så den inte släpar benen efter sej.

Något tips på hur man lär hästen - och sig själv- att starta med bakbenen?

Jag har inte ridit på flera månader pga skada så jag kan inte komma ihåg om jag lyckas få hästen att börja med bakbenen faktiskt om jag ska vara ärlig..
sitter här å försöker minnas :o

Känlan att du sitter på bakbenen.
Håll om med skänken, mjukt tryck. Om hästen "springer iväg": Sitt emot o bromsa mjukt. Känslan ska vara att tygeltagen går direkt till bakbenen

Bättre än vaddå?

Ska de bli bättre efter en skada är det nog behandlande veterinär som ska kontaktas.

Förklara vad du menar. :)

Det man kan göra när man rider är att, förutom mycket halvhalter, se till att det är bakbenen som "startar" när man övergår till en ny gångart. Tex från halt -> skritt så är det bakbenen som ska börja gå och inte frambenen.

och det visar jag hur...?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Spårar hästen verkligen? Det är inte det lättaste att känna. Veckans övning ger bättre känsla för var hästen har sina bakben.
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Både trav och galopp ingår i den här nyttiga markarbetesövningen från Helena Schiller. Ryttaren får bättre koll på vägar och rytm – och...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka