Bates - koppjärn

gylle

Trådstartare
Funkar det att sätta i utbankade koppjärn även i Bates (vet att det funkar i Wintec) ?

Vilken av Momentum och Revolution är troligast att man gillar om man normalt tycker om amerigo cc, bdg, cwd alltså den typen av sadlar ?

Hur jobbigt är det att byta koppjärn i dem ?

Behöver tillfälligt en smalare sadel än jag normalt har någon användning för även den unghästen kommer snart att lägga på sig och behöva vidare samtidigt har jag en annan med exakt samma rygg som håller på att muskla ur sin sadel och skulle behöva en vidare ganska snart, dock behöver hon nog ett snäpp vidare än vita järnet.

Klurade därför på att köpa en bates och när lillkillen växt ur den (alternativt växla fram och tillbaka om det är mkt enkelt att byta koppjärn) helt enkelt sätta i ett utbankat koppjärn till den andra (om det nu funkar lika bra på dem som det gör på Wintec).

Sv: Bates - koppjärn

Tydligen ingen som har koll på detta.

Såg nu när jag googlade runt att det ju finns vidare "färdiga" koppjärn nu som egentligen är till wintec wide. Någon som provat att sätta i det smalaste av dem i bates sadel (bör väl vara ca 115 grader om jag fattat rätt) ?

Går går det säkert men garantin gäller inte längre eftersom risken finns att bommen blir förstörd. Garantin gäller inte heller om man sätter wintec wide järn i en vanlig wintec eller bates. Om du väljer att vidga ett koppjärn själv så sätt det i ett skruvstäd, mät mycket noga så att det sitter rakt och bänn sedan ut det genom att veva. Det går tillbaka några grader så bänn ut det lite större än vad du ska ha det. Sätter du i järnet i skruvstädet det minsta snett så blir hela sadeln och bommen sned och kan ju då inte användas.

Iom att jag såg att det numera finns färdiga iom de lila till wideserien så kommer jag om det blir aktuellt i så fall köpa ett kostade ju under 300 så vet man att det är helt rakt.
Frågan är bara så att inte sadeln/bommen är för stum så att de inte går att pressa ut så mkt, gissar på att det smalaste av de lila järnen hade varit perfekt.

Garantin förfaller oavsett om du har ett riktigt Wintecjärn men ja det går att sätta även i Bates sadlar.

Min bates som jag hade ett väldigt brett järn i, drygt 120 grader.

Lite knapp lån..

Undrar bara om alla Bates går att ändra på? även på dom äldre modellerna?

Nej det är inte alla Bates som det går att ändra på de måste ha easychange gullet system, numera har väl alla det med tidigare fanns det både och.

Okey, var det några problem att få dit det ?

Har en kompis som har en begagnad att sälja om det blir aktuellt så gissningsvis är där nog ingen bomgaranti kvar ändå då den har några år på nacken om jag köper den men har inte ens kollat om den passar än var lite avhängigt att det verkligen gick att få ut den på vidden annars hade den varit ointressant.

Jag har iaf stoppat i ett av de lila järnen i min wintec hoppsadel och det var inte meckigare än att få i ngt av de andra...¨
Så det torde ju fungera på även Bates.

Bates och wintec har livstidsgaranti på bommen men i vissa lägen får man ju bortse ifrån det. Jag ville bara att du skulle veta det så att det inte blev en otrevlig överaskning om något skulle hända med bommen.

Fast är man lite fräck och byter tillbaka till ett smalare järn innan man försöker få ut nåt på bomgarantin så lär dom ha fruktansvärt svårt att bevisa att man tidigare använt ett för brett järn. Så att dom undantar det från garantin är nog mer för att dom inte vill att folk ska göra så för att det ökar risken för för stora påfrestningar på sadeln.

Javisst kan man göra det. Allt beror ju på ens egna samvete och på om de i butiken tror på en. Men jag skulle gissa att det faktiskt syns om de öppnar upp sadeln att den är spräckt för det händer ju inte på det sättet om man har de koppjärnen i som är meningen att man ska ha.
Jag har haft utvidgade järn i Knight Hawks sadlar och det har inte varit några problem men jag tycker att man ska veta innan man sätter i ett järn som egentligen är för brett att garantin inte gäller.

Det är ointressant med en ny sadel, bates är inte den sadel hon så småningom kommer att ha men hon får ingen ny måttad sadel just nu för hon kommer att ändra sig massor då hon håller på och bygger upp sig efter en skada därför var det ett intressant alternativ att kunna köpa en billig sådan av en kompis att använda tills hon stabiliserat sig och kan få en måttad sadel (av det märke jag vill ha) om ett år eller så.
Dessutom om du läser så är jag just nu tillfälligt i akut behov av en smal sadel vilket jag normalt aldrig har användning för därav att den först skulle kunna ha sadeln med ett smalt koppjärn under den kanske månad det handlar om den behöver den och sen skulle den andra kunna ta över sadeln med ett brett koppjärn i då hon just nu har en sadel men håller på att bredda ur den.
Alltså skulle det vara en lösning för att slippa köpa två tillfälliga sadlar som bara kommer att användas kortare tid har sadelkammaren full med sadlar av de märken jag normalt vill ha men saknar just riktigt smal och riktigt bred. Wide går inte att göra riktigt smal därav går den bort även om jag skulle hitta en sådan begagnad.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 022
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Ja, är det meningen att alla koppjärn ska passa alla sadlar? Jag hade nämligen en Bates-sadel hemma på prov, det satt ett blått...
Svar
2
· Visningar
1 327
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka